۲هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح اصلاح باغات قدیمی پیش‌بینی شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد - شاهین رستم‌پور مدیر طرح و برنامه و مکانیزاسیون معاونت باغبانی وزارت جهادکشاورزی با اشاره به اجرای طرح اصلاح و جایگزینی باغات قدیمی در کشور گفت: برای سال آینده کمیسیون کشاورزی برای اجرای طرح اصلاح باغات قدیمی دو هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده است.

پارسال از محل کمک‌های فنی و اعتباری ۱۷ میلیارد تومان و امسال ۲۴۸ میلیارد تومان به اجرای طرح اصلاح باغات قدیمی اختصاص داده شد.

هم‌اکنون باغات به عنوان مهمترین کانون تولید محصولات کشاورزی برای صادرات و حوزه باغبانی محوری‌ترین بخش در حوزه صادرات است و اجرای طرح اصلاح باغات در کیفیت تولید و محصول و افزایش درآمد کشاورزان اثرگذار است.

توسعه باغبانی، اصلاح باغات، توسعه کشت متراکم در بالا بردن عملکرد در واحد سطح، استفاده از سیستم نوین آبیاری، استفاده از سایبان برای کاهش مخاطرات در بخش باغبانی و بالابردن کیفیت محصولات تولیدی از مهمترین برنامه‌های در دست اقدام در حوزه باغبانی در کشور است.


بیشتر بخوانید


مکانیزاسیون باغات کشور در حال حاضر بسیار ضعیف است و در حوزه برداشت محصول نزدیک به صفر است.

برای توسعه مکانیزاسیون در حوزه باغبانی از پارسال تاکنون مذاکراتی با شرکت‌های تولیدکننده ابزار، ادوات و تراکتور‌های باغبانی انجام شده تا ضریب مکانیزاسیون حوزه باغبانی را ارتقا داده شود.

هم‌اکنون وضعیت باغات و نحوه کاشت درختان، تراکم بیش از حد باغات، رعایت نکردن فواصل مناسب برای حرکت تراکتور، ابزار و ادوات کشاورزی مانعی برای اجرای طرح مکانیزاسیون در حوزه باغبانی شده است.

درحال حاضر در حوزه احداث باغ و سم پاشی، شخم زدن پایه درختان و مقابله با علف‌های هرز از روش‌های باغداری نوین و وسایل و تجیهزات مکانیزاسیون استفاده می‌شود.

با توسعه مکانیزاسیون در حوزه برداشت محصول می‌توان این ضایعات را کم و همچنین هزینه باغداران برای بکارگیری نیرو کار را کاهش داد.

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار