افزایش بارش ها در کهگیلویه وبویراحمد

مدیرکل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سال زراعی جاری بارش‌ها در استان ۶ درصد افزایش داشته است.

باشگاه خبرنگاران جوان یاسوج - کاکاوند در جلسه کارگروه حفاظت از منابع آبی گفت: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون بارش‌ها در استان با ۶ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه پارسال به بیش از ۴۲۰ میلیمتر رسید.

او با بیان اینکه در کهگیلویه و بویراحمد زمستان پر بارش در عوض پائیز بی بارش در این استان پیش بینی می شود گفت: سامانه‌های هوشمند هواشناسی اسفند ماه و فروردین سال آینده پربارشی را برای استان پیش بینی کرده اند.

معاون هماهنگی امور امورعمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم در این جلسه گفت: افزایش بارش‌ها به منزله خروج از خشکسالی نیست بلکه هنوز با تنش کم آبی مواجه هستیم. 

کیامرث حاجی زاده با انتقاد از برخی دستگاه‌های اجرایی مبنی بر کم کاری در خصوص اجرای مصوبات مدیریت منابع آبی گفت: با گذشت ۳ سال از ابلاغ مصوبه اجرای طرح ملی اصلاح الگوی کشت، اما هنوز سازمان جهاد کشاورزی استان به عنوان متولی اقدامی در این زمینه انجام نداده است.

او گفت: تفکیک آب آشامیدنی و آب فضای سبز از دیگر مصوبات بر زمین مانده کارگروه حفاظت از منابع آبی استان است که شهرداری‌ها و شرکت‌های آب و فاضلاب هم هنوز اقدامی در این باره انجام نداده اند.

حاجی زاده اصلاح روش‌های آبیاری و توسعه آبیاری نوین را از دیگر برنامه‌های مدیریت منابع آب در کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد و گفت: اقدامات انجام گرفته در این زمینه نیز رضایت بخش نیست و هنوز بخش وسیعی از اراضی و باغ‌ها با روش‌های سنتی آب بر آبیاری می‌شوند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای نیز با بیان اینکه امسال۷۴ حلقه چاه غیر مجاز آب در کهگیلویه و بویراحمد پلمب شد گفت: هنوز هزار  و ۲۰۰ حلقه چاه غیر مجاز در استان وجود دارد که از این تعداد چاه غیر مجاز نیمی از آن‌ها کشاورزی و مابقی شرب و صنعتی است. 

رسول فرهادی گفت: در قالب طرح ساماندهی رودخانه‌ها امسال ۳۷ هکتار از حریم رودخانه‌ها در سطح استان از دست افراد سود جو و فرصت طلب آزاد شده که این میزان تا پایان امسال به ۶۹ هکتار افزایش می‌یابد.

فرهادی گفت: با اجرای طرح‌های مدیریت منابع آبی از جمله هوشمند سازی کنتور چاه‌های برقی ۵۲ میلیون متر مکعب در مصرف آب در کهگیلویه و بویراحمد صرفه جویی شده است.

تدوین طرح ملی ساماندهی ساحل رود بشار، اجرای الگوی کشت، اصلاح شبکه‌های فرسوده آبرسانی، تسریع در احداث سد تنگ سرخ، ساخت تصفیه خانه سد تنگ سرخ، تسریع در بهره برداری از تصفیه خانه کم ظرفیت آب آشامیدنی شهر یاسوج و عملیاتی شدن طرح تفکیک آب آشامیدنی از فضای سبز از مصوبات کارگروه حفاظت از منابع آبی استان بود.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.