واردات ۵۰ هزار دستگاه خودروی سواری به کشور در سال آینده به تصویب مجلس رسیده و قرار است با تعرفه‌های تعریف شده انجام شود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح کمیسیون تلفیق مبنی بر واردات خودرو در سال آینده را تصویب کردند، مصوبه‌ای که به دولت اجازه می‌دهد در سال آینده تا سقف ۷۰‌هزار دستگاه خودروی سواری وارد کند.

اقلام وارداتی نیز شامل تعداد ۵۰ هزار دستگاه خودروی سواری و ۲۰ هزار دستگاه خودروی سواری دوگانه‌سوز هیبریدی و برقی، تعداد ۱۰ هزار دستگاه کامیون، تریلی، تریلی یخچالدار و کشنده، تعداد ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس برون شهری و درون‌شهری، تعداد یک هزار دستگاه واگن و واگن یخچال دار و تعداد ۵ هزار دستگاه ماشین آلات سنگین راهسازی اعم از نو ساخت یا حداکثر ۵ سال ساخت می‌شود.

طرح واردات خودرو که از شهریور امسال به مجلس رفت، پس از کشمکش های فراوان در آذر با پذیرش تغییراتی در کمیسیون صنایع به تصویب رسید اما شورای نگهبان به آن ایراداتی وارد کرد. 

یکی از ایراداتی که شورای نگهبان به مصوبه مجلس داشت، مربوط به ارز بدون منشا بود که گفتند ابهام دارد و باید توضیح داده شود.

مورد دیگر این بود که طبق طرح مقررات اجرای این طرح به وزارت صمت سپرده شده بود که گفتند حد این مقررات مشخص نیست و باید شفاف‌تر شود. ایراد سوم هم مربوط هیئت عالی نظارت بر سیاست‌های کلی نظام بود که گفتند این مصوبه با سیاست‌های عالی نظام مغایرت دارد و باید در این مورد توضیح داده شود.

گزارش - بررسی اما و اگرهای واردات خودرو/ کمیسیون تلفیق مجلس از مصوبه واردات خودرو عقب نشینی کرد

آقای مصطفی میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می گوید: یکی از مشکلاتی که در خصوص واردات خودرو مطرح می شود مشکل در تامین ارز آن است. اگر ارز را برای کالایی مانند خودرو اختصاص دهیم، از آنجایی که چون سود بالایی دارد و بسیاری علاقه به انجام این کار نیز دارند، باید منابع ارزی زیادی در اختیار آنها قرار دهیم.

 بررسی اما و اگرهای واردات خودرو/ کمیسیون تلفیق مجلس از مصوبه واردات خودرو عقب نشینی کرد

میرسیلم گفت: مشکل اینجاست که اصولا واردات برای خودروهای تشریفاتی و تجملی صورت می گیرد و خودروهایی وارد نمی شود که مورد نیاز عامه مردم باشد. اشکال دیگر واردات خودرو اینجاست که این امر، مانع توسعه و رشد کیفیت محصولات داخلی می شود. از طرف دیگر هم تولید کنندگان به جای تولید به سمت واردات سوق پیدا می کنند. 

خودروسازان مخالف واردات نیستند

آقای نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان نیز در این باره گفته بود: هیچ وقت خودروسازان مخالف واردات خودرو نبوده اند. تمام کالاهای تولید کشور باید به اندازه ۵ درصد وارد شوند. چرا که واردات حس رقابت را بین تولیدکنندگان داخلی بیشتر می کند.

آقای تیموری مدیرعامل سایپا می گوید موافق واردات است و این خودروسازیِ داخلی در جنجال‌های اخیر مجلس پیرامون لایحه واردات خودرو نقشی نداشته است؛ او اصرار دارد اگر واردات مجاز باشد، خود به‌عنوان اولین نفر اقدام به واردکردن خودرو خواهد کرد.

ابوالفضل خلخالی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت می گوید: در شرایطی که تولید کنندگان داخلی میزان عرضه مورد نیاز را نتوانند متناسب با نیاز بازار خودرو داشته باشند، می‌توانیم از ابزار واردات خودرو استفاده کنیم.

به گفته این کارشناس صنعت خودرو  واردات می‌تواند پیامدهایی مانند کنترل عرضه و کنترل قیمت ها و همچنین افزایش کیفیت محصولات داخلی را به همراه داشته باشد.

 بررسی اما و اگرهای واردات خودرو/ کمیسیون تلفیق مجلس از مصوبه واردات خودرو عقب نشینی کرد

سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز گفته بود خودروسازی در کشور ما یک صنعت ۱۰۰ درصد داخلی نیست و واردات خودرو به تولید داخلی صدمه نخواهد زد. همچنین این طرح ضمن درآمد مناسب برای دولت، ارز خود را از صادرات تامین می‌کند نه منابع داخلی.

همچنین قادری نماینده مردم شیراز در مجلس نیز می گوید افزایش غیر واقعی قیمت خودرو نتیجه ممنوعیت واردات و نیز انحصار در تولید خودرو در کشور است. باید بازار خودرو در یک فضای رقابتی باشد و مصرف‌کنندگان امکان انتخاب و خرید محصول با قیمت مناسب را داشته باشند.

دیشب وزیر صمت در برنامه نگاه یک خبر از واردات خودرو از خرداد سال آتی داده و این یعنی مصوبه ممنوعیت واردات از پایان اردیبهشت لغو و واردات ۷۵ هزار دستگاه خودرو به کشور آغاز خواهد شد.

هرچند به گفته انجمن قطعه سازان خودروهای وارداتی دیگر کمتر از ۹۰۰ میلیون تومان قیمت ندارند و خریداران آن ها افراد پردرآمد جامعه هستند اما فعالان بازار خودرو معتقدند واردات به تعادل قیمت و کاهش حباب بازار کمک خواهد کرد. البته باید نتایج اجرای این طرح را نیز پس از عملیاتی شدن آن مورد ارزیابی قرار داد.

گزارش از فائزه شعبانی اصل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۹ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
تو ظاهر آره ولی تو باطن داری میسوزی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
اگر دولت و نمایندگان اقتصاد خودرو گرانی اشتغال فرهنگ را درست کنند می فهمیم که کار انجام داده اند .

الحمد الله در دولت اقای رئیسی با پشتکار آقای رئیس جمهور گرامی کارها مشغول انجام است
خدا قوت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۴ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
اولآ که این تعداد کم هیچ تاثیری در بازار ندارد..دومآ .اگر برای قشر ضعیف و متوسط جامعه هست پس لطف کنید خودروهایی با قیمت کمتر از۸۰۰و۹۰۰تومان باشد که قشر متوسط هم توان خرید داشته باشند...سومآ قرار نباشد که گمرکی۲۲۰درصد باشد و تعرفه و مالیات کمر شکن...اگر برای به قول خودتان حباب بازار هست پس گمرکی .تعرفه.مالیات کمتر یا صفر درصد باشد که در این صورت چون به نفع دولت نیست .درنتیجه می‌گویند اجرایی نمی‌شود...دیگی که برای ما نمی جوشد همون بهتر که....‌‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۴۵ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
فقط واردات خودروهای زیر ۲۰هزار دلار با حق گمرک کم میتونه این بیماری خودروی ایران رو درمان کنه..وگرنه چ فایده داره خودروی بالای ۲۰هزار دلار با گمرک ۲۰۰درصدی ..درست نمیشه ک هیچ دوتا فرغون ساز بیشتر سواستفاده میکنن
Iran (Islamic Republic of)
عبداله منابیه
۲۲:۵۱ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
چه فایده خودروی خارجی هم اگر وارد بشه واسه پولدارها اوضاع بهتر میشه چه فرقی بحال اون بدبختی داره که نمیتونه پراید بخره مگر قراره این خودروی خارجی را به قیمت پراید در بازار بفروشن که پراید به قیمت موتور سیکلت برسه که مردم فقیر بتوانند بخرند باور کنید خیلیا هستن که اگر پراید به قیمت موتور سیکلت بشه باز هم توان خرید ندارن خودرو های وارداتی هم برای پولدارها هست اینا هم با ده برابر قیمت واقعی در بازار به مردم همیشه در صف انداخته میشن . اگر واقعا برای مردم اینکار را میکنید قیمت واقعی خودروها را در کشور سازنده به مردم بگین و ثابت کنید وبه همون قیمت به مردم بفروشیدشون چرا باید بابت پلاک دوبرابر فروخته بشه مگر پلاک از طلای 24 عیار ساخته شده ویا اینکه قراره پلاک ایرانی را به اجنبی بدین که بابتش به قیمت خودرو پول بگیرین یعنی یک ایرانی حق پلاک مملکت خودشو نداره مگر اینکه به اندازه قیمت خودرو پول بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۶ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
مخالفت نکردن در سخن مهم نیست مهم اینه که واقعا خودرو با تعرفه پایین وارد شود هر موقع عملی شد آنوقت میشه اونو باور کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۸ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
واردات خوردو یا باید کاملا آزاد باشد و یا کاملا ممنوع این که برای واردات خودرو عدد تعیین کنیم و سقف بگذاریم باعث رانت میشود ، این تعداد اندک واردات خودرو قیمت خودرو را کاهش نمیدهد و باعث رانت قیمتی برای وارد کنندگان خودرو میشود.
Iran (Islamic Republic of)
عبداله منابیه
۲۲:۵۳ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
هدف اصلی رانت خواری هست مگر این خودروها برای کسانی وارد میشوند که توان خرید پراید را ندارند خیر برای پولدارها وارد میشوند که پول بیشتری بتوانند دربیاورند
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۶:۵۲ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
خودشون میبرن خودشون میبرن خودشون تنتون میکنن خودشون چالتون میکنن اونم باقیمتی گذاف جه چیزی رو تصویب کردن که به نفع مردم باشه خدا به دادمون برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۱ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
واردات خودرو.
فقط با تعرفه صفر درصد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
گروه گلستان قیمت رو خودش تعیین میکنه و با رشوه دادن و حتی جعل فاکتور از مبدا و در خود گمرک به راحتی کل کشور رو دور میزنه ، اشتباه نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
واردات با تعرفه هزاردرصد مالیات و گمرک و.... و خودروهای بی کیفیت !!!! هیچ ارزشی ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ک.م
۱۳:۲۸ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
این مقدار کم واردات هم از نوع لوکس است که شرکت ها وارد خواهند کرد وفقط سود میلیاردی گمرکی برای دولت و شرکت های وارد کننده دارد و مخصوص ثروتمندان است ، لذا تاثیری در بازار خودروی عموم مردم که خودروهای حدود ۳۰۰ میلیون سوار می شوند ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
به نام عدالت
۱۳:۱۰ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
سلام
به نظرم رسید که چندنکته در خصوص خبر فوق تقدیم کنم
1- تعداد70 هزار خودرو روی بازار داخلی وقیمت تولید داخل اثری ندارد
2- اولین واردکنندن میشوند خودروسازان ونمایندگی شان وقطعه سازان
3- واردات خودرو برای صاحبان ثروت است طبقه متوسط به پایین در آرزوی داشتن این خودروها ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
با دلار چند تومنی میدین به مردم؟ 100هزار تومنی؟ با کدوم توجیه و منطقی؟ عدالته؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
چرا قیمتها همان قیمتی نیست که در جهان عرضه میشود هایما8 الان در دنیا 19 هزار دلار تا یکم بالاتر بستگی به آپشنش در دنیا هست اگر همونو بدین یا خودروهای دیگر تینها نهایتا با 300 یا 400 میلیون فروخته میشه به داخلیها هم کاری نداره چرا همش دنبال خودرو وارد کردن و قیمتهای بالا 800، 900 میلیون به بالا و میلیاردیها هستین؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۷ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
راهی جز این نیست البته باید وارداتم درست باشه نه اینکه مافیا رو قیمتش 3 برابر بکشه بعد بگه مردم نخریدن
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۲۲ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
ایران خودروی با کیفیت هم داره مثل تارا و شاهین و فیدلیتی و ...
به جای واردات قیمت خودرو داخلی را کنترل کنید!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
واردات 50هزار خودرو برای بازاری که حداقل 5 میلیون کمبود داره بیشتر شبیه جوک !!
Iran (Islamic Republic of)
محمد.ن.ک
۱۲:۰۴ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
واردات رو دادن دست ایران خودرو و سایپا.هر قیمتی دلشون خواست بدن و برا ملت توجیه کنن که خودروی خارجی گرونه همون بهتر برن پراید و پژو سمند بخرند.و قیمتشونو هم هر ماه بالا ببرند.همون تصویب نمیشد دق به دلیش کمتر بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
با ارزان شدن دلار، قطعات وارداتی خودروسازان نیز ارزان شده که در نهایت به ارزان شدن قیمت تمام شده محصولاتشان می انجامد.
Iran (Islamic Republic of)
عبداله منابیه
۲۳:۰۴ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
شتر در خواب بیند پنبه دانه اگر الان بایدن اعلام کنه دلار 2هزارتومن واسه ایران قیمتها پایین نمیاد واگر قیمتها بیشتر نشه خوبه اگر صدای مردم بالا بره کاری نداره یک تلفن به بایدن میزنن و هرچی از دهنشون اومد بهش میگن چندتا فوش اب دار هم بهش میدن که قیمت دولار برگرده سر جاش به همین راحتی شبکه خبر رو هم که بگیری میبینی که زیر نویس نوشته بایدن به تعهدات خود عمل نکرد وسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
50 هزار خودرو در بازار آشفته ایران فقط یه تمسخر به مردم سرگردان و حیران از روزگار است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
به جای این حرفا، کاری کنین یک کارگر مظلوم در کشور، بتونه راحت یک خودروی با کیفیت و ارزان سوار بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
واقعا شرم آوره خودروساز داخلی با این همه ادعا، بعد از چند دهه حمایت، نمی تونه حتی یک خودروی رقابتی با شرکت های خودروساز خارجی برای صادرات تولید کنه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۴ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
قابل توجه شما اصلا برنامه ساختن خودروی قابل رقابت با خودروی خارجی نیست هدف فقط درماندگی من و شماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
این خودرو ها که برا من شما که نیست ... برا آقا زاده هاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
از برنج و روغن و کره و گوشت و پنیر و ... همه چیز برای تنظیم بازار داره وارد هم می شه و هیچکدوم ضرری به تولید داخلی نمی زنند الا خودرو؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
به همگی پیشنهاد میکنم مستند اختاپوس راجع به مافیای صنعت خودرو را حتما حتما ببینید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
لطفاً درخواست می‌شود این کار را ادامه دهید. مثلاً واردات ماشین های فوق پیشرفته را افزایش دهید اما با قیمت قابل خرید ارائه دهید مثلاً ماشین 4 ميلياردی را 100 میلیون بدهید. چون آن ماشین خوب استانداردهایی دارد که شایسته خرید هست و ارزش خرید دارد و خرید و فروش آن ثواب معنوی دارد پس مجلس می‌تواند ارزان آن را ارائه دهد. اگر ارزان ارائه شوند کار خوبی است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
یه لندکروز لطفا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
50 هزار دستگاه هم فرزندان محترم مدیران ارشد دولت فعلی و دولت قبل با تغییر فامیلی خود وارد می کنند. خوش بگذره . من که یه پراید مدل 83 دارم که یه تیبای صفر هم نمی تونم بخرم پس قطعا خودروی خارجی هم نمی تونم سوار بشم حتی نمیتونم از کنارشون رد بشم مبادا باهاشون تصادف کنم بدبخت شم
Iran (Islamic Republic of)
حسین جوادی
۱۰:۱۸ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
سلام. خودرو۲میلیاردی شد ۱میلیار خیلی خوب شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
اینا برا خودشون میخوان .ارد کنند.50 هزارتا دردی دوا نمیکنه.فقط سیگناله به دلال ها که گرونتر میشه
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۰:۰۹ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
زحمت کشیدید 50 هزار خودرو برای خودتون و فرزندان، به شعور مردم کمتر توهین کنید
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۰:۰۹ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
زحمت کشیدید 50 هزار خودرو برای خودتون و فرزندان، به شعور مردم کمتر توهین کنید
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۰:۰۸ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
اگر واردات دوباره دست همینهایی باشه که گند زدن به صنعت و قیمت خودرو خب زحمت نکشید، عمدی برای توجیه خود دوباره بازار را بهم می‌ریزند، کلاه بردار و مافیا و رانت خوار و اختلاس گر و محتکر و.... را از این قضیه خودرو بریزید بیرون خوشگل و بلبل میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
یعنی چی ک ماشین تجملی و گرون وارد بشه..بازم ک به نفع پولدارهاست.. خسته نباشین اینهمه جلسه میزارین و فک میکنین..شما نخبه ها رو یکوقت ندزدن.. یک ماشینی وارد,کنید که عامه مردم بتونن بخرن..یعنی فقیر بیچاره ها بازم باید همون پراید و سوار بشن.. نخاستیم واردات رو..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
یعنی چی ک ماشین تجملی و گرون وارد بشه..بازم ک به نفع پولدارهاست.. خسته نباشین اینهمه جلسه میزارین و فک میکنین..شما نخبه ها رو یکوقت ندزدن.. یک ماشینی وارد,کنید که عامه مردم بتونن بخرن..یعنی فقیر بیچاره ها بازم باید همون پراید و سوار بشن.. نخاستیم واردات رو..
Iran (Islamic Republic of)
امیرعباس
۱۰:۰۱ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
باشگاه خبرنگاران جوان چرا با گذاشتن خبرهای مربوط به خودرو داغ دل مردم رو تازه میکنین ؟ مگه خودتون نمیدونین که 50 هزار خودرو حتی جوابگوی آقا زاده ها هم نیست ؟ کشور علاوه بر افزایش تولید 5 برابری باید سالی حداقل 500 هزار خودرو هم وارد کنه تا وضعیتی که خونخواران ایجاد کردن برطرف بشه ...
-
ناشناس
۰۹:۴۸ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
به فکر طبقه ضعیف هم باشین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
تعداد واردات خودرو خیلی کمه و جوابگوی متقاضیان نیست و قیمتش باید مشخص میشد که آیا از خودروهای ما ارزان تر هستند یا گرون تر و اینکه مردم قدرت خرید این خودروهای وارداتی رو دارند یا اصلا برای نور چشمی های سیاسیون قانون تصویب شده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
خودرو سازان می دانند خودروهایی که قراره وارد شوند در کلاس خودرو های ساخت آنها نیست و همه بلا استثنا در کلاس های بالاتر و البته قیمت های بسیار بالاتری خواهند داشت پس تهدیدی برای خودرو سازان داخلی نخواهند بود . سقف 50 هزار خودرو برای واردات هیچ تاثیری برای کاهش قیمت بازار خودروهای داخل نخواهد داشت فقط شاید در قیمت های نجومی خودرو های وارداتی کاهش ببینیم . بهترین راه برداشتن محدودیت واردات خودروهای در کلاس خودرو های ساخت داخل است که می تواند هم به کاهش قیمت منجر شود و هم خودرو سازان رقیب جدی در برابر خود ببینند تا در بالا بردن کیفیت تولیداتشان بکوشند .والا 50 هزار تا خودرو که آن هم همگی قیمت های میلیاردی خواهند داشت هیچ تاثیری ملموسی بر قیمت و کیفیت پژو و سمند و تیبا و ... داخلی نخواهد داشت .البته واردات توسط شرکت های متنوع فقط ایجاد رانت است ! فقط باید مثل همه جای دنیا سازندگان جهانی با ایجاد نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش در کشور مستقیما خودشان عرضه کنند والا واردات چند صد تا از دبی و عمان و قطر و ... توسط شرکت های وابسته به دولت جز ایجاد رانت برای عده ای نخواهد بود .
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۲۵ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
اینها دنا نمی تونستند سوار بشن رفتن برا خودشون و دور و بریها تصویب کردند خودرو خارجی اوردند که بهتر بتونن خدمتگزار باشند
آخرین اخبار