در پی بمباران یک ایستگاه پمپاژ آب و قطع آب آشامیدنی، وزارت امور اضطراری جمهوری خلق دونتسک وضعیت فوق‌العاده ملی اعلام کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان - این وضعیت در پی ویرانی یک ایستگاه پمپاژ آب و در دسترس نبودن آب آشامیدنی ایجاد شده است. اوایل امروز (دوشنبه) مقامات دونتسک اعلام کرد که ایستگاه پمپاژ آب در نتیجه گلوله باران ارتش اوکراین آسیب دیده است. شبه نظامیان خلق دونتسک اعلام کرده اند که جنگ در دونباس وجود دارد و وضعیت بحرانی است.

وزارت امور اضطراری گفت: «به دلیل گلوله باران شدید توپخانه در ۲۴ ساعت گذشته اختلالاتی در عملکرد عادی سیستم‌های پشتیبانی حیاتی رخ داده است». گفته می‌شود بیش از ۲۱ هزار شهروند از شهر‌های «دوکوچایفسک» و «اولنیوکا» و بیش از ۵۰ مرکز اجتماعی بدون آب آشامیدنی باقی مانده اند.

در همین حال، اولکسی کولمزین، رئیس اداره شهر دونتسک گفت پس از گلوله باران توسط ارتش اوکراین بیش از ۸۱۴ خانه بدون برق مانده است. سخنگوی مطبوعاتی فرماندهی نظامی دونتسک نیز اعلام کرده است که دو جمهوری لوهانسک و دونتسک به کمک مالی و نظامی روسیه نیاز دارند. روسای جمهور دونتسک و لوهانسک از «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه خواستند ضمن به رسمت شناختن استقلال این دو منطقه با آن‌ها توافق همکاری امضا کند. این مقام می‌گوید ده‌ها هزار نفر در منطقه به دلیل اقدامات کی‌یف، دسترسی به آب آشامیدنی را از دست داده اند.

گفته می‌شود نیرو‌های نظامی دونتسک و لوهانسک با واحد نظامی اوکراینی که سعی در رسیدن به مرز با روسیه داشتند درگیر شده اند.

شنبه‌شب صدای چند انفجار در منطقه خودمختار «دونتسک» در شرق اوکراین شنیده شده و مناطق شمالی و غربی دونتسک هدف حملات توپخانه‌ای قرار گرفت.

دونتسک یک شهر صنعتی در شرق اوکراین است که همواره محل مناقشه اوکراین و روسیه بوده است. اکثریت این شهر روس تبار هستند. در سال ۱۹۹۴ یک رفراندوم در استان دونتسک و استان لوهانسک برگزار شد که حدود ۹۰ درصد از به رسمیت شناختن زبان روسی به عنوان زبان رسمی در کنار اوکراینی حمایت کردند؛ هرچند این همه پرسی کمی بعدتر توسط دولت کی‌یف لغو شد.

احتمال محدود شدن پرواز‌های تجاری آمریکا

وزارت امور خارجه آمریکا از شهروندان خود خواست فورا اوکراین را ترک کنند، زیرا ممکن است پرواز‌های تجاری محدود شود.

به گزارش اسپوتنیک، سفارت آمریکا در اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «وضعیت امنیتی در اوکراین به طور غیرقابل پیش بینی در سراسر کشور ناپایدار است و ممکن است در هر زمانی تشدید شود.» این وزارتخانه ادعا کرده احتمال آن وجود دارد که هرگونه عملیات نظامی روسیه به شدت سفر‌های هوایی تجاری را محدود کند.

در روز‌های اخیر بسیاری از کشور‌ها اقدام به تخلیه سفارت و خارج کردن شهروندان خود از خاک اوکراین کرده اند. اگرچه مسکو اعلام کرده حمله‌ای علیه اوکراین برنامه ریزی نکرده است، مقامات و رسانه‌های غربی در حال دامن زدن به تنش‌ها هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۲ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
بمبارون تتسیسات حیاتی جنایت جنگیه
آخرین اخبار