باشگاه خبرنگاران جوان - رتبه بندی معلمان یکی از موضوعاتی است که در سند تحول بنیادین به آن تاکید شده است. در راهکار ۲-۱۰ این سند بر نظام سنجش صلاحیتهای عمومی، تخصصی و حرفهای، تعیین ملاکهای ارزیابی و ارتقای مرتبه (نظام رتبهبندی) علمی و تربیتی معلمان و تقویت انگیزه ارتقای شغلی در آنان بر اساس نظام معیار اسلامی اشاره شده است.
بر همین اساس موضوع رتبه بندی به آموزش و پرورش گره خورد و قرار شد رتبه بندی معلمان اجرایی شود. حاجی بابایی، وزیر سابق آموزش و پرورش در سال ۹۲ لایحهای را با عنوان نظام رتبه بندی حرفهای معلمان و جذب نیروی انسانی آموزش و پرورش تدوین کرد.
در این لایحه به همترازی معلمان و اعضای هیئت علمی دانشگاهها اشاره شد و یک سال بعد، یعنی در سال ۹۳ رتبه بندیهایی مانند مربی معلم، استادیارمعلم، دانشیارمعلم و استادمعلم مطرح شد.
لایحه رتبه بندی معلمان بعد از کش و قوسهای فراوان پاییز ۱۴۰۰ در مجلس به تصویب رسید و برای تایید به شورای نگهبان فرستاده شد؛ اما شورای نگهبان ایراداتی به مصوبه مجلس برای رتبه بندی معلمان گرفت. شورای نگهبان مهمترین اشکال این طرح را مغایرت آن با اصل ۷۵ قانون اساسی دانست. به طوری که تغییرات ایجاد شده، منجر به افزایش بار مالی اجرای مصوبه خواهد شد.
طبق گفته یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش، این وزارتخانه برای حل اشکالات و ابهامات وارد شده توسط شورای نگهبان به رتبه بندی معلمان، همراه مجلس است و تلاش میکند تا رتبه بندی معلمان را سریعتر اجرا کند.
چندی پیش نوری در صفحه شخصی خود هم نوشت:"با حمایت معلمان خدوم و صبور، مجدانه پیگیر طرح تحولی رتبه بندی معلمان هستم و خود را موظف به پیگیری و حصول نتیجه میدانم. با اهتمام دولت مردمی، نظر مساعد مجلس انقلابی و همراهی شورای محترم نگهبان، جامعه معلمی به زودی طعم شیرین اجرای این طرح را خواهد چشید. انشاءالله."
به گفته منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش مجلس، مقرر شد که ۴ سال تحصیل معلمان در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی، جزء رتبه بندی محسوب شود. هیچ معلمی نیز کمتر از ۸۰ درصد مربی رتبه یک دانشگاه تهران حقوق دریافت نکند.
در نشست علنی یکم اسفند، مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری، با اصلاح لایحه نظام رتبهبندی معلمان، جهت تامین نظر شورای نگهبان، موافقت کرد.
بر این اساس در ماده ۲ اصلاحی آمده است:
شایستگی عمومی:
مجموعهای از صفات و ویژگیهای شخصیتی فرد شامل باورها، نگرشها، اعتقادات و رفتار مبتنی بر نظام ارزشی، فرهنگی و اخلاقی جامعه اسلامی و نظام آموزش و پرورش کشور است که زمینه را برای انجام کار متعهدانه آماده میکند و پایبندی فرد را به ارزشهای اسلامی و انقلاب اسلامی، قوانین و مقررات آشکار میسازد. این دسته از شایستگیها در طول خدمت مشمولین مورد بررسی و تایید قرار میگیرد.
شایستگی تخصصی:
مجموعهای از توانمندیهای مرتبط با تسلط بر فرآیند و برآیند دانش تخصصی (موضوع تدریس)، دانش تربیتی و سایر حوزههای دانشی مرتبط با یاددهی - یادگیری، دستاوردها، خلاقیت و نوآوریهای علمی مرتبط، آخرین مدرک تحصیلی و توانایی تفکر علمی و انجام پژوهش در آن حیطه که فرد برای انجام مؤثر وظایف شغلی خود باید از آنها برخوردار باشد.
شایستگی حرفهای:
مجموعهای از توانمندیهای مرتبط با بهکارگیری تلفیقی دانش، نگرش و مهارتهای تخصصی و تربیتی و عملکرد رقابتی معلمان در موقعیت آموزشی و تربیتی مبتنی بر نظام آموزشی معیار در جمهوری اسلامی ایران
در ماده ۳ اصلاح شده آمده است:
معلمان بر اساس شایستگیهای عمومی، تخصصی، حرفهای و تجربه خود در رتبههای پنجگانه به ترتیب: آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم قرار میگیرند.
معلمانی که امتیازات لازم را برای ارتقا به یکی از رتبههای موضوع این قانون را کسب کرده اند، هر سه سال یک بار مجدداً مورد ارزیابی قرار میگیرند. چنانچه در ارزیابی مجدد امتیاز لازم را برای حفظ رتبه خود کسب نکنند، با توجه به امتیازبندی مکتسبه به رتبههای پایینتر تنزل مییابند. دو بار تنزل رتبه، موجب خروج از رسته آموزشی و فرهنگی میشود.
نماینده مردم ایذه در مجلس به اجرایی نشدن مرحله سوم رتبه بندی فرهنگیان انتقاد کرد و گفت: با وجود تصویب قانون و انجام مراحل در نظر گرفته شده مرحله سوم رتبه بندی فرهنگیان، به دلیل عدم توجه وزارت آموزش و پرورش تعداد زیادی از این قشر به تهران آمده و آسایش و آرامش از خانواده آن ها گرفته شده است.
گزارش از: زهرا جمشیدی
انتهای پیام/
اگر عرضه داری معلم بشو جا برای تو هم هست
برای عید اجرا کنید
اگر اعتقادی انسانیت دارین
شرمنده زن و بچه شدیم
برای عید اجرا کنید
اگر اعتقادی انسانیت دارین
شرمنده زن و بچه شدیم
درطول ۱۰ سال اینکار صورت نگرفت ونتیجه اش افت آموزشی ناامیدی تحلیل نیروی آموزشی مشکلات روانی وجسمی درجامعه فرهنگی ایجاد بی اعتمادی وهزاران خسارت دیگر
اجرای آن هرچندلازم است که مشکلات بیشترنشود ولی ارزش انگیزه دیگرندارد وبرای بهبود وضع آموزش که پایه اعتلای جامعه است مستلزم مشوق های جدید وتغییر نگاه مسئولین نسبت به این وزارت خانه است
این کاره نمیکنه ..چرا..چون جرات نداری...ولی معلم جرات قلمی وادبی وشخصیتی داره..پس توهم............
ولی امثال شماها چقدر عقده آیی هستید باید دولت افتاددست
تفکر شما ها .دیگه بودجه کشور هم شده برای شما
هر چند آقای ریسی با آدمی کوته فکری مثل شما در یک جهت نیست و فراجناحی است
درضمن تو هر گروه شغلی این شعار دادن هنرمندان ،نظامی ها بانکی ها ،معلمان ،پرستاران ، که طرفدار رییس بودن ما داشتیم طرفدار ود ،لیستر بانکی ها طرفدارش بودند چون رییسی قول یارانه صدو پنجاه تومنی داد به مذاق کارمندان بانک خوش نمیپمد و همه کارمندان بانک پشت ماشینهایشان عکس روحانی زده بودند
طرف من میشناسم رییس بانک بود عکس روحانی پشت ماشین چسب زپهدبوددالان شده رییس بانک سپه
میگفت یارانه رییسی بانکها را ورشکسته میکند
اون عکس روحانی پشت ماشین زد الان شده رییس شعبه.
راست میگید از اینها عقده بگشایید نه معلمعا
لطفا تا چیزی اجرا نشده چیزی نگذارید
.داری میسوزی با این حسادت ولی بهتره به خدا توکل کنی و این حسادت را بگذاری کنار که خداوند دری را برایت باز کند
کارگران و سایر اقشار جامعه هم انسان هستند و معیشت و زندگی دارند
چطور میشود کف حقوق معلمان برای سال آینده را 7 الی 8 میلیون تومان در نظر میگیرند اما نوبت به سایر اقشار جامعه میرسد کف حقوق 5 میلیون تومان آیا این انصاف و عدالت است ؟
کارگران تحصیلکرده و زحمتکش در موقع کرونا هم در شرکتها مشغول به کار بودنند و در صورت گرفتن بیماری کرونا از کار بیکار میشدن و حقوقی هم دریافت نمیکردند اما معلم ها در سه ماه تابستان و در ایام کرونا و اکثر سال تعطیل هستند و پول مفت و بدون زحمت برایشان پرداخت میشود
بهتر است به جای نام دانشگاه فرهنگ نام دانشگاه علم و معلم جایگزین شود چون علم و معلم مرتبه معنوی بهتر نسبت کلمه فرهنگ دارد و در چندین مورد نیز قوانين انتخاب نام رعایت نشده. باید اصلاح شود.
و پیشرفت کشور کاملاً وابسته به همت و علاقه دانش آموزان و دانشجویان و دانشگاه و مدرسه و معلمان و مدرسان و سازمان سنجش است.
ولی متأسفانه چندین سال است مسؤلان قصد باور این مطلب را ندارند. اصلاح علاقه و باور میخواهد. آموزش و پرورش و علوم و تحقیقات را باور کنید تا اصلاح کنید.
آزمون استخدامی یک کار اضافی است. دوره آموزش کار باید جایگزین آزمون استخدامی شود.
ارزشیابی توصیفی که منجر به تغییر کتاب ها شد یک کار اشتباه بود.
استخدام باید جایگزین مدرک عالی شود دانشگاه همت بهتری نشان دهند. مثلاً دانشگاه به جای ارائه مدرک کارشناسی ارشد شغل ارائه دهد.
آموزش و پرورش به خانواده معلمان و علوم و تحقیقات به مدرسان وام خرید خانه و ماشین دهد.
مسؤلان اگر پیشرفت و توسعه را در آموزش و پرورش و علوم و تحقیقات میدانستند خیلی بهتر به دانش آموزان و مدرسان کمک میرساندند.
مثلاً هنرستان ها باید رستوران داشته باشند و بهترین غذای رایگان.
اونایی که میگن معلم 6 ماه تعطیله چه جوری حساب میکنند!؟
کار تدریس سخت برا همین تعداد ساعتای تدریس در هفته کمه، البته برنامه ریزی تدریس، تهیه سوال، اصلاح برگه امتحان و.. را هم بهش اضافه کنید
همچنین معلم باید وقت فراغت و بی دغدغه باشه تا تو کلاس با آرامش فکری بتونه به بچه هامون خدمت کنه مه اینکه منظر تعطیلی کلاس و به فکر شغل دوم باشه
معلم باید بدون دفدغه مطالع کنه تا با دانش و علم زیاد پارد کلاس بشه
اگه اعتمادی به معلما ندارید بچه هاتون را به مدرسه نفرستید چرا بد و بی راه میگید
ما این تو ذهنمون هست هر کی بیشتر کار کنه بیشتر تو اداره باشه، بیشتر کار سنگین کنه حقوق بیشتر بگیره
و اینکه چندین سال هست که تو اخبارها دم از افزایش حقوق معلما میکنند ولی هنوز حقوق معلم جز کمترین حقوق های کارمندی هست حتی اضافه کاری که کارمندان دارند معلمان ندارند، این اخبار ها باعث سوتفاهماتی بین معلما و دیگر کارمندان بشه
آرزوی سلامتی و تندرستی به همه عزیزان دارم
این همه بدبینی به معلم از کجا نشئت گرفته؟
من که روزی ۱۲ تا ۱۴ ساعت در فضای مجازی مشغول تدریس و تکلیف و بازخورد هستم.
من که روزی ۵ ساعت مکلف هستم در مدرسه حاضر باشم و اگر ۱۰ دقیقه تاخیر کنم ثبت و ضبط میشه.
من که هفتهای ۲ تا ارزشیابی در فضای مجازی انجام میدم تا مبادا دانش آموزم در یادگیری عقب نیفته.
من که چندتا کلاس حضوری با دانش آموزانم در کوچه و پارک و ... به خاطر اینکه بضاعت مالی برای تامین گوشی ندارند برگزار می کنم.
من که سعی کردم مودب باشم وقتی همه دارن به ما بی احترامی می کنن
سعی می کنم همیشه خندان باشم زمانی که همه با ذهنیت منفی با ما رفتار می کنن.
سعی کردم همهی بچهها را مثل فرزند خودم نگاه کنم و دوست داشته باشم زمانی که ناسزا از جامعه به خاطر چندغاز حقوق میشنوم.
هم وطن عزیزم. پول اضافه به کار من نمیاد. در حد رفاه که حق همهست. من مطالبه می کنم تا مطالبهگری را فرزند شما هم یاد بگیرد.
من رفاه را مطالبه می کنم تا زمانی که برخی اقشار برای فرزندش رفاه فراهم کرد فرزند من از معلمی بیزار نشود. من مرفاه مطالبه می کنم تا مجبور به اشتغال به شغل دوم نشوم و فرصت برای خودسازی و آمادگی بیشتر برای حضور بهتر در کارخانه انسان سازی داشته باشم.
هم وطن مهربان من، از شما می خواهم زیباتر بیاندیشی، به جای اینکه معلم را از مطالبهگری منع کنی شما هم حق خود را استیفا کن.
حرص نمیزنند دوتا سه تا ملک و املاک داشته باشند با وام هر چیزی یک زندگی باکلاس و یک خودرو دارند بدون اینکه ته حسابشان پول بماند اما قشنگ زندگی میکنند با سیلی صورت سرخ میکنند. کت شلوار ،مانتوشلوار ساده تکراری ولی مرتب همیشه خدا هستند این قشنگ توحامعه دیده شده وهمه ما دیدیم
پس در نتیجه اعتراضات امروز جامعه معلمی به خاطر فقر ،
معیشت و نداری نیست بلکه به خاطر حرص و طمع و مال اندوزی بیشتر است
بیان آموزش پرورش ورودش خیلی هم سخت نیست اگر عرضه داشته باشی
این همه بدبینی به معلم از کجا نشئت گرفته؟
من که روزی ۱۲ تا ۱۴ ساعت در فضای مجازی مشغول تدریس و تکلیف و بازخورد هستم.
من که روزی ۵ ساعت مکلف هستم در مدرسه حاضر باشم و اگر ۱۰ دقیقه تاخیر کنم ثبت و ضبط میشه.
من که هفتهای ۲ تا ارزشیابی در فضای مجازی انجام میدم تا مبادا دانش آموزم در یادگیری عقب نیفته.
من که چندتا کلاس حضوری با دانش آموزانم در کوچه و پارک و ... به خاطر اینکه بضاعت مالی برای تامین گوشی ندارند برگزار می کنم.
من که سعی کردم مودب باشم وقتی همه دارن به ما بی احترامی می کنن
سعی می کنم همیشه خندان باشم زمانی که همه با ذهنیت منفی با ما رفتار می کنن.
سعی کردم همهی بچهها را مثل فرزند خودم نگاه کنم و دوست داشته باشم زمانی که ناسزا از جامعه به خاطر چندغاز حقوق میشنوم.
هم وطن عزیزم. پول اضافه به کار من نمیاد. در حد رفاه که حق همهست. من مطالبه می کنم تا مطالبهگری را فرزند شما هم یاد بگیرد.
من رفاه را مطالبه می کنم تا زمانی که برخی اقشار برای فرزندش رفاه فراهم کرد فرزند من از معلمی بیزار نشود. من مرفاه مطالبه می کنم تا مجبور به اشتغال به شغل دوم نشوم و فرصت برای خودسازی و آمادگی بیشتر برای حضور بهتر در کارخانه انسان سازی داشته باشم.
هم وطن مهربان من، از شما می خواهم زیباتر بیاندیشی، به جای اینکه معلم را از مطالبهگری منع کنی شما هم حق خود را استیفا کن.
ضمنا این دولت اصلا هم مردمی نیست دولتی کاملا خودکامه.اگرمردمی بود وزیر آموزش وپرورش یک بار می آمد در تجمعات معلمان صحبت میکرد.و رئیس جمهورش به لایحه رتبه بندی دولت قبل پشت پا نمیزد
معلم را مدام سرکار نگذارید.
همسانسازی با ارگانهای دیگر لطفا
چون رتبه بندی همان همسان سازی است که داد جامعه را فقط میخواهد در بیاورد علیه و روان معلمان بدبخت
کل دنیا همین جوره
چرا نشدی معلم؟
دولت مقصر نیست .
حتی یک روز از حق التدریس سال تحصیلی جدید پرداخت نشده.
هر کی بیشتر از سطح استاندارد باسواد تحویل داد پاداش بدین اگه نداد ندین
آخوند و کار مفتی؟
آخوند نماز که واجب خداوند هست میخواند باید بابت خواندن نماز برای خودش پول بهش بدی
وان قدررامسال. سال دیگر مرداد شهریور مهر ،اسفند کردند تا بتوانند آن را طول بدهند
ومیانگین حقوق معلم سی سال سابقه فوق لیسانس در دوسال آخر خدمت را که شهریورسال بعد بازنشسته میشود با میانگین حقوق یک نظامی که به معلمان نزدیکتر هستند مقایسه کنید ببینید که چقدر این وسط به معلم ظلم شده نظامی حقوق بازنشستگی آن تمام کمال پرداخت خواهد شد معلم به خاطر تاخیر تفاوت چندانی در حقوق بازنشستگی نخواهد داشت
شرکت نفتی و بانکها که دیگر اصلا قابل مقایسه با ما نیستندد
همسان سازی چی شد؟
پارسال هم که برای همه اجرا شد الا تامین اجتماعی
با این افزایش یه لباسی تن بچمون کنیم که خجالت نکشن بگن بابامون معلمه
نهایت همه مثل هم بشیم تا بفهمید گرانی یعنی چه،
نرسیدن به معلم و اموزش و پرورش یعنی پرورش دزد و قاچاقچی و وضعیت کنونی
آلان با یه دندان درست کردن کل حقوق ات رفته. مثلا میشه با این حقوق دکتر رفت یا گوشی ات تعمیر کرد.