رئیسی: آماده انتقال دانش فنی به کشور‌های آفریقایی هستیم

رئیس‌جمهور گفت: دولت سیزدهم آماده گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی با کشور‌های آفریقایی و به ویژه موزامبیک و انتقال تجربیات و دانش فنی به این کشورهاست.

باشگاه خبرنگاران جوان – رئیس‌جمهور ایران بعد از ظهر سه‌شنبه در دیدار «فیلیبی نیوسی» رئیس جمهور موزامبیک خواستار افزایش همکاری دو کشور شد.

«فیلیبی نیوسی» رئیس جمهور موزامبیک نیز در این دیدار با بیان ابراز علاقه کشورش برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران گفت: ذخایر و منابع طبیعی زیادی داریم که می‌توانیم با استفاده از توانمندی‌های فنی متخصصین ایرانی از آن‌ها به نفع مردم موزامبیک و در راستای توسعه تعاملات دو کشور بهره بگیریم.

پیش از این، آبان ۹۴ محمد یاسین نماینده موزامبیک در کمیته اجرایی بین المجالس اسلامی، در دیدار با کاظم جلالی رئیس سابق مرکز پژوهش‌های مجلس گفته بود «موزامبیک نیز همانند ایران دارای منابع زیرزمینی زیادی مانند نفت و گاز است و با توجه به سابقه طولانی ایران در بهره‌برداری از این منابع، موزامبیک خواستار انتقال تجربیات ایران در زمینه اکتشاف، استخراج و بهره برداری این منابع و نحوه تخصیص درآمد‌های حاصل از آن در بودجه‌های سالانه کشور می‌باشد.»

موزامبیک کشوری در جنوب غربی قاره آفریقاست که محصولات صادراتی آن شامل آلومینیوم، میگو، بادام هندی، پنبه، شکر، مرکبات و الوار است که به کشور‌های هلند (۵۹٫۷ درصد)، آفریقای جنوبی (۱۵٫۲ درصد) و زیمبابوه (۳٫۲ درصد) صادر می‌شود.

براساس برخی برآورد‌های صورت گرفته ذخایر گازی کشور موزامبیک که شامل شیل گاز نیز می‌شود، ۲۵۰ تریلیون مترمکعب است. شماری از شرکت‌های نفتی خارجی از جمله شرکت آمریکایی انادرکو و انی ایتالیا مشغول فعالیت اکتشافی در موزامبیک هستند.

انتهای پیام/

برچسب ها: موزامبیک ، ایران ، رئیسی ، اوپک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۰ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
دانش فنی؟ حتماکرونایاب مستعان
آخرین اخبار