۳ میلیارد تومان هزینه برای اخذ مجوز یک کارگاه صنعتی بی نتیجه ماند!

خانم فیض الهی درخواست کننده مجوز گفت: سرمایه‌ای نزدیک به ۲.۵ میلیارد تومان صرف کرده ام که یک کار شروع کنم، اما موفق نشدم جواز تاسیس بگیرم.

باشگاه خبرنگاران جوان - ۱۸ اسفند آخرین مهلت دستگاه‌ها برای اتصال به درگاه ملی مجوز‌ها و صدور الکترونیکی مجوز لازم برای کسب و کارهاست. قانون رفع موانع و تسهیل فضای کسب و کار ۱۳ سال پیش تصویب شده، اما تولیدکنندگان و کارآفرینان زیادی در این سال‌ها از سختی فرآیند دریافت مجوز خود گلایه‌مند بوده و بعضا سال‌ها در انتظار صدور مجوز خود بوده اند. در این گزارش، گفت و گویی با یکی از کارآفرینانی را می خوانید که سنگ اندازی های دستگاه ها به نوعی مانع کارش شده اند.

رعنا فیض الهی، 35 ساله و دارای مدرک تحصیلی دکترای فیزیک گفت: بعد از اتمام درس از آنجایی که امیدی به جذب و استخدام نبود، تصمیم گرفتم که خودم فعالیتی را آغاز کنم و برای چند جوان دیگر هم اشتغال زایی شود. با توجه به اینکه در یک خانواده صنعتی بزرگ شدم، تصمیم گرفتم به حیطه صنعت ورود کنم و به تولید قطعات مورد نیاز کشور بپردازم. اما هر روز با مشکلات عجیب و غریبی رو به رو شدم.

اول از همه نیاز به آموزش فنی و عملی در حیطه صنعت به ویژه دوره‌های تراشکاری دستی، تراش و فرز CNC داشتم که سازمان فنی و حرفه‌ای تبریز مرکز شماره ۱ که تنها مجری این دوره‌ها در تبریز بود، مرا برای این دوره ثبت نام نکردند. به دلیل اینکه این دوره‌ها فقط برای آقایان است و امکان ثبت نام خانم‌ها نیست!

بعد از جستجوی فراوان، در یک آموزشگاه آزاد، دوره نرم افزار مربوط به فرز CNC را گذراندم، در فنی و حرفه‌ای استان آزمون دادم و موفق به کسب مدرک از سازمان فنی و حرفه‌ای شدم. البته این دوره نیز تنها گوشه‌ای از نیاز من به آموزش را پوشش داد و همچنان عدم آموزش عملی و فنی وجود داشت. هدف من تولید قطعات صنعتی بود و بعد از تهیه کارگاه و خرید دستگاه ها، برای گرفتن مجوز اقدام کردم. بهار امسال به سازمان صعنت، معدن و تجارت تبریز مراجعه کردم، آن‌ها نیز گفتند برای جواز تاسیس باید متراژ ملک بالای ۱۵۰ متر باشد. از آنجایی که ملک من ۵۰ متر بود، به هیچ وجه حاضر نشدند حتی شرایط من را بررسی کنند که می‌خواهم چه کاری را شروع کنم!

۱۶ بار مراجعه بدون نتیجه برای گرفتن وام!

حتی حاضر نشدند جلسه‌ای تشکیل دهند و بررسی کنند که آیا امکان این وجود دارد که قانون استثنائاتی داشته باشد یا نه. قانون متراژ بالای ۱۵۰ متر برای گرفتن جواز تاسیس، نمی‌دانم از چه زمانی به روز نشده است. یک جوان که می‌خواهد کاری را شروع کند، با این هزینه‌های گزاف چطور می‌تواند ملک با آن را متراژ تهیه کند. من همین ملک ۵۰ متری را ۱.۶ میلیارد تومان هزینه کرده ام. با در نظر گرفتن هزینه دستگاه ها، سرمایه‌ای نزدیک به ۲.۵ میلیارد تومان صرف کرده ام که یک کار شروع کنم، اما موفق نشدم جواز تاسیس بگیرم.

در نهایت بعد از چند ماه معطلی با تغییر هدفم از تولید قطعات صنعتی به ادوات کشاورزی تصمیم گرفتم به نظام صنفی کار‌های کشاورزی شهرستان تبریز مراجعه کنم و از آنجا پروانه فعالیت بگیرم. خوشبختانه در آنجا همکاری‌های لازم صورت گرفت و در اسرع وقت پروانه فعالیت صادر شد.

۳ میلیارد تومان هزینه برای اخذ مجوز یک کارگاه صنعتی بی نتیجه ماند!

در ادامه کار نیاز به سرمایه بیشتری داشتم، با توجه به اینکه تمام دارایی خانواده از جمله آپارتمان، طلا و ... را فروخته بودم، برای شروع این کار به اداره کار و با معرفی آنجا به صندوق کار آفرینی امید برای دریافت وام مراجعه کردم. از شهریور امسال بیش ۱۶ بار به آنجا رفته ام و هنوز موفق به دریافت وام نشدم. البته می‌گویند فرآیند اخذ وام به مراحل آخر رسیده و امیدوارم که بیشتر از این طول نکشد. زیرا قیمت دستگاهی که ۶ ماه قبل ۹۰ میلیون تومان بود، اکنون به ۱۵۰ میلیون تومان رسیده و روز به روز هم بیشتر افزایش پیدا می‌کند.

مشکل اصلی در فرآیند اخذ مجوز را به روز نبودن قوانین، عدم حمایت از تولید کننده و سنگ اندازی‌های دور از انتظار از جمله عدم وجود برخی از دوره‌های آموزشی برای خانم‌ها در سازمان فنی و حرفه‌ای بود که باعث ضرر مالی زیادی به تولید کننده‌ها می‌شود.

بعد از پایان مقطع دکترا می‌توانستم به راحتی مهاجرت کنم، اما ترجیح دادم همینجا بمانم و به وطنم خدمت کنم. اما با دیدن سنگ اندازی‌های مختلف، گاهی پشیمان می‌شدم که‌ای کاش من هم مثل سایر کسانی که دکترا گرفتند و رفتند، از ایران می‌رفتم و به فکر تولید نبودم.

امیدوارم متولیان مربوطه به ویژه در زمینه صدور مجوز و سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در زمینه آموزش‌های صنعتی برای خانم ها، همکاری‌های بهتری با مراجعه کنندگان داشته باشند تا یک کسب و کار سریع‌تر بتواند پا بگیرد و باعث اشتغال زایی برای چند نفر شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
Canada
ناشناس
۱۹:۴۴ ۰۷ اسفند ۱۴۰۰
هر دولتمندی که سنگ جلوی پای تولید میاندازد
شک نکنید
نفوذی و عامل خارجی هاست
چونکه علیه منافع وطن عمل خبیث و شیطانی اش است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۰۷ اسفند ۱۴۰۰
اول پارتی ....دوم مملکتپ دیگه قابل اصلاح بشو نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۰۷ اسفند ۱۴۰۰
اول پارتی ....دوم مملکت دیگه قابل اصلاح بشو نیست
Iraq
ناشناس
۲۱:۳۷ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
فکر میکردم فقط تو کشور ما همسایتون کردستان عراق مجوز کارهای کوچک و صنعتی اینقدر سخته ایران هم از ما بدتر اخ چرا باید اینقدر سخت باشه طرف میخواد کار کنه اتم نمیسازه که
Iran (Islamic Republic of)
حسین محمدی
۱۹:۵۶ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
مسولین کشورما از چین دستگاه وارو می‌کنند، ولی راضی نیست د همان کالا با،قیمت کمتر درداخل تولید شود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
وام برای وارد کردن هر دستگاهی باید فورا پرداخت بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۰ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
باید رشوه بدهی،رشوه!!!

رشوه میدونی چیه؟؟
مملکت ما با رشوه باید جلو رفت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۱ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
شعار و عمل مسئولین در تناقض است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
اینجا ایران جایی برای تحصیلات و کارافرینی نیست یاید این پول رو میبردی سمت دلالی اگه فقط ماشین میخریدی الان بالای ده میلیارد داشتی اونوقت همه جا جا داشتی
متاسفانه اوضا ع اینه
Spain
ناشناس
۱۵:۲۳ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
چرا شمارش رو نزاشتید ؟ قصد همکاری دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
۳ میلیارد که هیچ
با ۳۰ میلیارد هم نمی‌توان جواز کسب و کار گرفت
Iran (Islamic Republic of)
یعقوب
۱۳:۳۱ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
امارات بهشون زمین مفتی و تسهیلات هم میده. برن اونحا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۱ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
زمین با۹۰درصد هزینه.اصلا رشوه و باج هم نمیخوان.خاک بر سرشون اونا اسلامی نیستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
مجوزشونو گرفته بودن منتظر وام بودن. ولی این که رشته هایی مثل مکانیک رو در فنی حرفه ای ها زنونه مردونه کردن خیلی بد هست. چون ما واقعا هم نیاز به مکانیک زن داریم. تاسیسات زن داریم. حتی در تهران هم فنی و حرفه ای ها رشته ها را زنونه مردونه کردند.
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۲:۴۴ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
دوستان منتظر مجوز نمونید
شغل شروع کنید بعد شروع کار دنبال مجوز برید
اگر مجوز دادن که خداروشکر
اگه ندادن عمر و سرمایه هدر نره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
دو اشتباه کرده ای اول مانده‌ای دوم دنبال کار تولیدی رفته ای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
اف بر دست اندرکاران دولتی بویژه دولت روحانی که مخالف اقتصادمقاومتی بودند
United States of America
ناشناس
۱۱:۰۳ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
All and every one of those involved in such short shortcoming if not illegal activities must be removed from their posts, put on trial and punished and made to pay off for damages they have caused, for their prosecution and incarceration expenses and put to work as laborers when in jail. These traitors are worse than foreign enemies.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۰:۱۸ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
سلام، حاضرم با این خانم شراکت کنم، اگر توافق شود به ایرإن هم برمیگردم، لطفا به این خانم اطلاع دهید، ممنون منتظر خبر شما هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
مرسی ک مهاجرت نکردی،موندی خدمت کنی
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۰۹:۰۹ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
جهت مجوز تاسیس اموزشگاه مکانیک خودرو به مرکز اموزش فنی و حرفه ای نیشابور مراجعه نمودم رییس وقت اجازه فعالیت رو به بهانه وجود کارگاه دولتی نمی دهند لطفا پیگیری لازم صورت گیرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۰ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
توصیه شمخانی به پسرش
در پخش زنده : دنبال کار دولتی نباشه

24 سال سن و داشتن چندین کشتی و نفتکش!!!! فقط معلوم نیست چرا دیگر جوانان مثل پسر شمخانی زرنگ نیستند و ۳۰ یا ۴۰ تا کشتی و نفتکش نمیخرن و کار آزاد نمیکنند تا درآمد میلیارد دلاری داشته باشند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
تکذیب شده و از اون به جهت نشر اکاذیب شکایت شده
Germany
ناشناس
۱۳:۵۰ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
بیا پایین بچه سرمون رفت
تو اصلا میدونی میلیارد دلار برابر چند تومانه؟
فقط یه چیز شنیدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۱ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
چرا ریز مشخصات طرف رو منتشر کردید
کدملی و تاریخ تولد و ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
متأسفانه با توجه به سوار شدن گوگل و فیس بوک و تلگرام و واتساپ و . . . بر زندگی مردم، بی اهمیتی به حفظ اطلاعات شخصی، یک امر عادی بین افراد زیادی از جامعه شده است.
بعضی ها که در ثبت و ارایه اطلاعات شخصی، کاری، نسبی، سببی و . . . خود در اینترنت (افشا برای دشمن و دوست و آشنا و غریبه) با هم مسابقه می دهند.
یک نوع وادادگی که در نهایت به بی غیرتی منجر می شود.
آخرین اخبار