در همایش کتاب سال حوزه آیت الله نوری همدانی به عنوان شخصیت ممتاز علمی و فقیه انقلابی حوزه‌های علمیه معرفی و تجلیل شد.

باشگاه خبرنگاران جوان قم - در بیست و سومین همایش کتاب سال حوزه و پنجمین جشنواره مقالات علمی حوزوی که صبح امروز در قم برگزار شد سه اثر برگزیده این همایش معرفی شدند.

کتاب‌های روایات جذب اثر هادی معصومی، طرح کلی اندیشه مقاومت اثر علی مهدیان و رساله دکتری نقد وجودی مبانی انسان شناختی اندیشه‌های اخلاقی روشنفکری معنویت گرای معاصر ایران نوشته محمدجواد فرج نژاد به عنوان آثار برگزیده این همایش معرفی و و از مولفان این آثار تجلیل شد.

در همایش امروز آیت الله نوری همدانی به عنوان شخصیت ممتاز علمی و فقیه انقلابی حوزه‌های علمیه معرفی و از ایشان تجلیل شد.

حجت الاسلام جزایری دبیر این همایش با بیان این که دو هزار اثر علمی از ایران و ۱۱ کشور‌های دیگر به دبیرخانه این همایش ارسال شد،گفت: در مجموع و پس از بررسی‌های انجام شده ۷۶ اثر به عنوان برگزیده، شایسته تقدیر و شایسته تحسین انتخاب شدند.

او تمدن اسلامی، پیامد‌های کرونا، زن و خانواده، جمعیت، محیط زیست و بیانیه گام دوم انقلاب را از مهمترین موضوعات این آثار علمی اعلام کرد.

آیت الله نوری همدانی، در دیدار معاون پژوهش و دست اندرکاران همایش کتاب سال حوزه که در این همایش به صورت تصویری پخش شد، با تاکید بر اهمیت پژوهش در حوزه‌های مختلف علوم دینی گفت: برای معرفی اسلام به دنیای امروز و برطرف کردن مشکلات و نیازمند‌های زمان معاصر ضرورت پژوهش در تمام زمینه‌های معارف و علوم اسلامی بیش از پیش احساس می‌شود.

او در ادامه به شرح گستره علوم و معارف اسلامی و همچنین نیاز‌های جامعه پرداخته و با لازم دانستن تخصص‌گرایی در حوزه‌ها گفت: لازم است تربیت پژوهشگران بر اساس استعداد و توانایی آنان باشد، در گذشته تربیت محققان بر اساس توانایی و ذوق آن‌ها بوده و این موضوع را در سیره امام باقر (علیه السلام) و امام صادق (علیه السلام) به روشنی مشاهده می‌کنیم که ایشان افراد را بر اساس استعداد و توانایی‌های که داشتند دسته بندی و آموزش می‌دادند.

آیت الله نوری همدانی در ادامه ارتباط و گفت وگو‌های علمی میان محققان را از نیاز‌های جوامع علمی امروز دانست و گفت: ارتباط و برگزاری همایش‌ها و مناظرات علمی میان محققان و اندیشمندان یکی از عوامل مهم در پیشبرد و برجسته سازی نتایج علوم است و باید در کنار این گونه جلسات از محققان و صاحب نظران برجسته تقدیر کرد.

آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه در این همایش با اشاره به این که حوزه علمیه قم در یکصد سال گذشته با حرکت در مسیر علم و تحقیق، نوآوری و ابتکار و خلاقیت و پاسخگویی به نیاز‌های جدید به بالندگی علمی و پژوهشی رسیده است ،گفت:گسترش دامنه و شمول علوم اسلامی به قلمرو جدید و سنتی، تنوع ابزار‌های تحقیقی و به کارگیری شیوه‌های جدید و استفاده از فناوری‌های نوین در حوزه پژوهش و توجه به ساختار‌های پژوهشی از مهمترین این دستاورد هاست.

او همچنین بر لزوم بهره گیری از ظرفیت‌های بزرگان علوم دینی، کیفیت بخشی آثار علمی، احیای سنت‌های پژوهشی و توجه به تحقیقات کاربردی و متناسب با نیاز جامعه با هدف تقویت جایگاه پژوهشی حوزه‌های علمیه تاکید کرد.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار