شجاعی گفت: طی جمع‌بندی حقوقی و یگان ویژه انتظامی حدود ۳ میلیون هکتار تغییر کاربری اراضی در سطح کشور داریم.

محمد علی شجاعی رئیس سازمان امور اراضی کشور با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری در خصوص وضعیت تغییر کاربری در اراضی کشاورزی به سوالات زیر پاسخ داد:

در ده سال گذشته چقدر تغییر کاربری در اراضی کشاورزی داشتیم؟

شجاعی: یکی از برنامه‌های محوری وزارت جهاد کشاورزی که در مجلس ارائه شد و محور سایر برنامه‌ها بود بحث سند دار کردن اراضی کشاورزی کشور بود.

متاسفانه طی یک دهه اخیر تغییر کاربری اراضی و تصرف اراضی در اقصی نقاط کشور به ویژه در استان‌هایی که دارای خاک حاصلخیز هستند و شرایط کشت و زرع مناسب دارند که می‌توانند سبب تامین امنیت غذایی کشور شود تغییر کاربری اراضی را داشتیم.

حدود ۷۰ هزار گزارش به دستمان رسیده است، گشت‌های ویژه از حدود ۴، ۵ سال قبل ایجاد شده است.

مساحت اراضی که تغییر کاربری داده اند چند هکتار بوده است؟

شجاعی: از ۷۰ هزار مورد به صورت تقریبی طی جمع‌بندی حقوقی و یگان ویژه انتظامی حدود ۳ میلیون هکتار تغییر کاربری اراضی در سطح کشور داشتیم.

مطابق قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی در صورتی که سطح خاک ۴، ۵ ، ۶ و یا لم یزرع باشد در کمیسیونی که دستگاه‌های مختلف حضور دارند موضوع مورد بررسی قرار می گیرد و اگر از نظر سرمایه گذاری توجیه باشد در بخش کشاورزی و بخش های دیگر این زمین قابل واگذاری است . ۸۰ درصد کاربری جدید درآمد دولت می‌شود .در این بخش عمده کاربری‌ها از این مسیر نبوده است اگر از این مسیر باشد اشکالی ایجاد نمی شود زیرا کارشناسان حضور دارند و به درستی موضوع را بررسی می کند که آیا خاک و زمین واگذار شود یا خیر .

بحث زمین در طول تاریخ در تمام جهان برای یک کشور بحث حاکمیتی است. حفظ زمین و حفظ کاربری و جلوگیری از تصرف بحث یک وزارتخانه نیست. در قانون، متولی مشخص است و وظایف سایر دستگاه‌ها مشخص شده است.

نگاه وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم به این صورت بوده که قرارگاهی را تشکیل دادیم و کار را به صورت حاکمیتی دنبال کنیم.

چرا اراضی کشاورزی تغییر کاربری می دهند؟

شجاعی: طرحی وسیع تر و ضربتی تر از جهش مسکن نداریم. مطابق ماده ۹ قانون در واگذاری اراضی سطح خاک ۱ و ۲ حتی برای جهش مسکن ممنوع است.

بنده عضو شورای عالی شهرسازی کشور هستم. در شهرستان اردکان و میبد ۴۰۰ و اندی هکتار زمین را برای جهش مسکن تخصیص داده بودند. در آنجا توسط بنده اسناد به امضا رسید تا اینکه تمام مستندات ارائه شود. قانون به ما اجازه داده است و ما مطابق قانون ورود پیدا می‌کنیم و از مواضع خودمان کوتاه نمی‌آییم. دستگاه‌های مختلفی در کمیسیونی که تشکیل شده عضو هستند

۱۸.۷  میلیون هکتار اراضی کشاورزی داریم البته در خصوص این آمار اختلاف نظر میان دستگاه های مختلف وجود دارد. نزدیک به ۶.۲ قرارداد کاداستر منعقد شده است .۴.۷ کاداستر انجام شده و بعد از تایید نقشه های کاداستر باید توسط سازمان نقشه برداری کشور تایید شوند. ۲.۶   تاکنون تایید شده است و نزدیک به یک میلیون از اراضی آماده صدور سند است .مسیر صدور سند را باید طی کنیم.طی ۴۲ سال تنها ۴ درصد اراضی کشاورزی صاحب سند شده است. زمین بی سند زمین بی هویت است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار