مشکلات اخذ یک مجوز کسب و کار؛ از گم شدن نامه تا تعهدهای میلیاردی!

فرآیند‌های صدور مجوز‌های کسب و کار طبق گفته کارآفرینان سخت و دشوار بوده که قرار است از ۱۸ اسفند به صورت الکترونیکی انجام شود.

۱۸ اسفند آخرین مهلت دستگاه‌ها برای اتصال به درگاه ملی مجوز‌ها و صدور الکترونیکی مجوز لازم برای کسب و کارهاست. قانون رفع موانع و تسهیل فضای کسب و کار ۱۳ سال پیش تصویب شده، اما تولیدکنندگان و کارآفرینان زیادی در این سال‌ها از سختی فرآیند دریافت مجوز خود گلایه‌مند بوده و بعضا سال‌ها در انتظار صدور مجوز خود بوده اند. در این گزارش، گفت و گویی با یکی از کارآفرینانی را می خوانید که سنگ اندازی های دستگاه ها به نوعی مانع کارش شده اند.

آقای جاوید یکی از تولیدکنندگان که برای کسب و کار خود درگیر دستگاه های مختلف بوده، درباره مشکلاتی که در مسیر اخذ مجوز با آن رو به رو شده است، گفت: یکی از مشکلات در زیرساخت‌های نرم افزاری است. برای گرفتن جواز تاسیس لازم است تا در سایت بهین یاب عضو شویم. در حین پر کردن فرم‌های آنلاین با خطا‌هایی بی جهت مواجه می‌شویم. تقریبا ۲۰ تا ۳۰ بار به سایت مراجعه و فرم‌ها را پر می‌کنیم و هر بار نیز خطا می‌دهد.

نامه‌ای ۱۰ روز گم شد!

مشکل دیگر، نامه نگاری‌های میان دستگاه‌ها است. به عنوان مثال، در نامه نگاری میان وزارت صمت و اداره محیط زیست، وزارت صمت نامه را به صورت دستی برای اداره محیط زیست ارسال می‌کند و این نامه در راه حدود ۱۰ روز گم می‌شود. در صورتی که با یک سیستم اتوماسیون قابل حل شدن بود.

مشکل دیگر در فرآیندهاست. برای گرفتن یک جواز کسب نمی‌دانیم به کجا مراجعه کنیم، چه مدارکی داشته باشیم، هیچ کجا به صورت یکپارچه نوشته نشده و سبب شده تا بسیاری از موارد نیز سلیقه ای شود.

مشکل دیگر، شروط غیر منطقی دستگاه‌ها برای صدور مجوز است. به عنوان مثال، به یکی از همکاران گفتند که باید بیش از یک میلیارد تومان ماشین آلات داشته باشید و تعهد بدهید که این مقدار را حتما دارید. اگر در بازرسی هم مشخص شود که ندارید، به صورت قانونی با شما برخورد می‌کنیم. در صورتی که یک شرکت با ۲۰۰ میلیون تومان ماشین آلات و یا کمتر از آن نیز می‌تواند کار کند، پس چرا باید تعهد بدهد که این میزان را هزینه می‌کند!

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
همه این حرفها مزخرفه. گم شدن نامه، مدت طولانی بررسی، امروز برو هفته دیگه یا ماه دیگه بیا فقط بهانه ای بوده برای رشوه گیری، فروش مجوز به رفقا و دوستان و از این دست موارد فراوان بوده. خیلی از این ارازل فقط منتظر بودند یک برنامه آماده را از متقاضیان مجوز دریافت کنند و با علاف کردن آنها همان برنامه و مجوز را به آشنایان بدهند یا بفروشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۱ ۱۶ اسفند ۱۴۰۰
با سلام..خدا وکیلی شما عزیزان از باشگاه خبرنگاران جوان پیگیری مشکل مردم بیچاره را در سازمان تأمین اجتماعی کرمان پیگیری کنید الان سه روز است که سازمان تأمین اجتماعی شعبه خیابان شهید قرنی کرمان مردم ار به تمسخر گرفتند و متأسفانه از لحظه ورود برای انجام کار تا لحظه آخر که فیش واریزی را پرداخت کردید هیچ گونه مشکلی نیست اما پول را که پرداخت کردید برای صدور ورسید پرداخت برای هر جا که نیاز به بیمه بوده آقایان الآن چند روز است که میگویند سیستم قطع است واقعا اگر سیستم قطع هست چرا بعد از چند روز درست نمیشود و یا چرا لحظه اول چیزی به ارباب رجوع گفته نمیشود امروز برای صدور پروانه ساختمان از شهرداری به بیمه رفته تا فیش ورسید بیمه را بگیرم که دیدم چندین نفر متعرض و گرفتار ایستاده و متأسفانه مسول محترم هم با لیوان چای لم داده که سیستم قطع است وتا چند روز آینده هم وصل نمیشود کرمان کسی پیگیر نیست خدا وکیلی شما فکری کنید آخر سال مردم بیچاره گرفتار وبعد از عید هم باید جریمه بپردازند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۵ ۱۶ اسفند ۱۴۰۰
همه مشکلات کشور تموم شد یک ماه بحث ساحل خواری بود یک ماهم مجوزها! کدوم مجوز چه تولیدی چه کشکی وقتی مغازه دارها هم توان پرداخت اجاره شون رو ندارن کی تولید میکنه که دنبال مجوز باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۱۶ اسفند ۱۴۰۰
امکانات هست،مجوز هست،اگرتاظهرنخوابیم همه چیزهست،یک شبه حساب جاری پر نمی شود،خون دل باید خورد ،همه مدرک دارند اما مهارت ندارند برنامه طرح کاد اگر حذف نمی شد در کنار مدرک الان مهارت داشتیم و گذران زندگی می کردیم،اگر مجوز الکترونیکی هم بشود فقط آنرا تابلو خواهیم کرد زیرا انگیزه درونی نیست فقط تب و تاب داریم مجوز بگیریم مانند مدرک تحصیلی!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۱۶ اسفند ۱۴۰۰
موضوع دادن مجوز را از جنبه دیگر پس از الکترونی شده آسیب شناسی شده بعض مشاغل علاوه بر تولید ثروت هیج آسیبی بر محیط زیست و منابع طبیعی ندارند وبر عکس بعضی مثل معادن و آب وجنگل که جایگزینی برایش نیست خط قرمز و یا تمهیداتی برایش تعریف شده از این جهت دسنه بندی و گروه بندی مجوز ها به نسبت دست اندازی و آسیبی که به ثروت مملکت میرسانند خود از الزامات است برای حفظ و حراثت از ثروت ملی و آیندگان
آخرین اخبار