تور بازدید از چهار کتابخانه عمومی همدان با حضور اصحاب رسانه به مناسبت هجدهمین سالگرد تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد.

 در این تور خبرنگاران حوزه فرهنگ و هنر استان از کتابخانه مرکزی همدان، کتابخانه‌های عمومی فرهنگیان، کوثر و تالار همایش‌های قرآنی بازدید کردند.

معاون امور کتابخانه‌ها و همکاری‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: قانون تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ۱۷ اسفند ماه ۱۳۸۲ مصوب شد و از سال ۱۳۸۳ این نهاد شکل و آغاز به کار کرد.

زیربنای کتابخانه‌های عمومی در سراسر استان ۴۸ هزار و ۴۷۹ متر مربع است. 

حسن عرفانی‌مقدم گفت: قبل از تصویب این قانون کتابخانه‌های عمومی زیر نظر ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها فعالیت می‌کردند. پس از تشکیل نهاد، در چند سال گذشته ابتکاری به نام کتابخانه گردی شکل گرفت که ۱۷ اسفند بهانه‌ای باشد برای معرفی هرچه بهتر کتابخانه‌های عمومی به افرادی که شاید با این مجموعه و خدمات آن به طور کامل آشنا نیستند.

او گفت: امکانات و خدمات گسترده‌ای در کتابخانه‌های عمومی ارائه می‌شود که لازم است مردم با آن آشنا شوند. کتابخانه تنها قفسه، کتاب و سالن مطالعه صرف نیست و امروز به کتابخانه‌ها به عنوان پایگاه‌های اجتماعی و فرهنگی نگاه می‌کنند و سعی شده که کتابخانه‌ها به حوزه‌های مختلف اجتماعی با محوریت کتاب ورود کنند.

عرفانی گفت: اکنون ۱۱۸ باب کتابخانه عمومی در استان همدان وجود دارد که از این تعداد ۷۱ کتابخانه عمومی شهری، ۴۶ کتابخانه روستایی و یک کتابخانه سیار فعال هستند.

او گفت: ۵۳ هزار و ۱۵۲ نفر معادل ۳/۰۶ جمعیت استان عضو کتابخانه‌های عمومی هستند که از این میزان ۴۸ درصد آقا و ۵۲ درصد خانم‌ هستند.

بیش از ۱۶۰ هزار نسخه کتاب در کتابخانه مرکزی همدان

طاهره فضلعلی، رئیس کتابخانه مرکزی همدان نیز در این تور گفت: بیش از ۱۶۱ هزار نسخه کتاب در بخش‌های مختلف کتابخانه مرکزی وجود دارد و بزرگترین مخزن در غرب کشور به حساب می‌آید.

 او گفت: کتابخانه مرکزی دو سالن مطالعه مجزا دارد که هر کدام ۲۵۰ نفر ظرفیت دارد، البته در حال حاضر میزان ظرفیت آن به منظور رعایت نکات بهداشتی کاهش یافته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار