مراسم نکوداشت حکیم نظامی گنجوی شاعر قرن ششم و متولد روستای طاد تفرش در این شهر برگزار شد.

در روز بیست و یکم اسفند، روز تقویمی بزرگداشت نظامی گنجوی حکیم و شاعر قرن ششم، مراسم نکوداشت این شاعر و حکیم بزرگ متولد روستای طاد تفرش با هماهنگی یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل) در این شهر برگزار شد.

مراسم نکوداشت نظامی گنجوی با حضور میهمانان استانی و کشوری، چهره‌های علمی، هنری، فرهنگی و شاعران بزرگ کشور در سالن اجتماعات فرهنگ و ارشاد تفرش برگزار شد.

در این مراسم که دکتر رحیمی دبیر کمیسیون ملی یونسکو در ایران هم حضور داشت پلاک کوبی و افتتاح منزل حکیم نظامی توسط یونسکو در تفرش انجام شد؛ ترمیم و بازسازی کامل این بنا با صرف رقم ۵۰۰ میلیون تومان انجام شده است.

رحیمی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران در این مراسم گفت: بی‌گمان، حکیم نظامی یکی از بزرگ‌ترین و مشهورترین شاعران فارسی‌گوی ایران در قرن ششم هجری است و در اشعارش هنرمندانه درباره هویت فرهنگی ایران سخن می‌گوید. او افزود: حکیم نظامی اشعار بلندی در وضع عراق عجم سروده است، چون خاستگاه اجدادش در این سرزمین بوده است.

مخلص الائمه استاندار مرکزی هم گفت: یکی از مسائلی که دنبال می‌کنیم هویت استان بوه و نقشه راه هویت استان مرکزی در دست تدوین است، که از ارکان اقتدار و حیاط کشور است و آنچه ملت سرافراز ایران را علی رغم کاستی‌ها توانسته در دهه‌های مختلف پیش ببرد، هویت فرهنگی است که نقش مفاخر در این میان پر رنگ است. شهرستان تفرش موطن حکیم نظامی است و توجه و بزرگذاشت مفاخر جایگاه خاصی در شکل‌دهی هویت کشور دارند.

بیاتی، نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی اسلامی هم در این مراسم گفت: حکیم نظامی اهل دیار تفرش است و این مهم مسئولیت تفرشی‌ها را در معرفی هر چه بیشتر این شاعر بزرگ دو چندان می‌کند.

حکیم نظامی از بزرگان شعر فارسی به شمار می‌رود و سبک و زبانش الگو و نمونه سرایش داستان‌های منظوم عاشقانه است؛ او در سده ششم هجری در روستای طاد تفرش چشم به جهان گشود و مثنوی‌های عاشقانه‌ای، چون خسرو و شیرین، لیلی و مجنون و هفت‌پیکر، آثارِ این حکیم بزرگ است.

با اینکه این حکیم بزرگ در روستای طاد تفرش چشم به جهان گشوده است، اما بسیاری از مردم از این موضوع بی خبرند.

علاوه بر این شاعر بزرگ، فخرالدین عراقی شاعر بزرگ قرن هفتم هم اهل خطه کمیجان استان مرکزی است.

طبق آمار ۲۵ درصد مشاهیر علمی، فرهنگی و هنری تاریخ ایران زمین متعلق به استان مرکزی هستند و این وظیفه مسئولان استان را در زمینه ثبت معنوی و مادی آثار این مفاخر سنگین‌تر می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.