تلسکوپ فضایی جیمز وب در تابستان امسال با استفاده از طیف‌نگاری نگاهی اجمالی به مراحل اولیه کیهان خواهد داشت.

هنگامی که تلسکوپ فضایی جیمز وب در تابستان امسال عملیات علمی خود را آغاز کند، قدرتمندترین تلسکوپ فضایی جهان خواهد شد و این تلسکوپ راه‌های جدیدی را برای تحقیقات نجومی باز خواهد کرد.  

به گزارش، یکی از محققانی که با جیمز وب کار خواهد کرد، ماسیمو استیاولی، رئیس دفتر ماموریت وب در مؤسسه علمی تلسکوپ فضایی، اطلاعات بیشتری در مورد چگونگی نگاه وب به گذشته در برخی از اولین ستاره‌ها و کهکشان‌ها به اشتراک گذاشته است. وب می‌تواند کهکشان‌های دورتر را بیش از هر زمان دیگری ببیند و به محققان این امکان را می‌دهد تا نگاهی اجمالی به مراحل اولیه کیهان داشته باشند. با نگاهی به ترکیب ستارگان و کهکشان‌های بسیار اولیه، محققان می‌توانند ایده‌ای از آنچه در چند دقیقه پس از انفجار بزرگ در حال رخ دادن بود را به دست آورند.

جیمز وب و نظریه انفجار بزرگ

استیاولی در یکی از پست‌های وبلاگ ناسا گفت: "ترکیب شیمیایی جهان اولیه، درست پس از انفجار بزرگ، محصول فرآیند‌های هسته‌ای است که در چند دقیقه ابتدایی وجود کیهان اتفاق افتاد. یکی از پیش‌بینی‌های این مدل این است که ترکیب شیمیایی جهان اولیه عمدتاً هیدروژن و هلیوم است. این پیش‌بینی‌ها با مشاهدات سازگار هستند و در واقع یکی از شواهد کلیدی هستند که مدل انفجار بزرگ را پشتیبانی می‌کنند. "

تلسکوپ فضایی جیمز وب

وب نمونه‌هایی از این ستارگان بسیار قدیمی را جستجو خواهد کرد تا ببیند آیا آن‌ها از نظریه‌های فعلی درباره انفجار بزرگ پشتیبانی می‌کنند یا خیر. استیاولی گفت که قدیمی‌ترین ستارگان از موادی با این ترکیب اولیه تشکیل شده‌اند. یافتن این ستارگان که معمولاً به آن‌ها «ستارگان اول» یا «ستاره‌های جمعیت III» می‌گویند، تأیید مهمی از مدل کیهانی ما است و این موضوع در دسترس تلسکوپ فضایی جیمز وب است. وب ممکن است از آغاز جهان نتواند ستاره‌های منفرد را تشخیص دهد، اما می‌تواند برخی از اولین کهکشان‌های حاوی این ستاره‌ها را شناسایی کند.

پروژه استیاولی این است که با استفاده از وب به یکی از دورترین کهکشان‌های کشف شده تا به امروز به نام MACS۱۱۴۹-JD۱ نگاه کند. این تیم با استفاده از ابزاری به نام طیف‌نگار، اندازه‌گیری خواهد کرد که چه مقدار از کهکشان از عناصر سنگین‌تر تشکیل شده است، بنابراین می‌توانند تأیید کنند که آیا این کهکشان از ستاره‌های بسیار اولیه تشکیل شده است یا خیر. این پروژه بخشی از اولین سال عملیات علمی وب خواهد بود.


بیشتر بخوانید


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Cyprus
ناشناس
۲۰:۱۶ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
اول باید تکلیف ماده تاریک رو روشن کنه