قاسم احمدی لاشکی در سفر به فارس و در نشست برخط با روسای ادارات آموزش و پرورش سراسر استان گفت: مهمترین مشکل امروز آموزش و پرورش تامین نیروی انسانی از لحاظ کمی و کیفی است.
او گفت: آموزش و پرورش با ۴ چالش درونی، بیرونی، اجرای واقعی سندتحول بنیادین و چالش تحلیلی بر اساس ویروس کرونا موجه است.
احمدی لاشکی گفت: نبود توازن بین نیروی انسانی ورودی به آموزش و پرورش و خروجیهای آن باعث چالشی عظیم در این ارگان می شود.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: ما فقط در بعد آموزش نیروی انسانی کم نداریم بلکه در تامین نیروهای خدماتی و مراقبین سلامت و معلمین تربیت بدنی نیز با چالش مواجه هستیم.
او گفت: در کشور با کمبود بیش از ۶۰ هزار نیروی خدماتی مواجه هستیم که این کمبود امنیت مدارس را به خطر انداخته است.
احمدی لاشکی گفت: باید اضافه کار معلمان به طور ماهانه و منظم پرداخته شود تا انگیزه کافی برای کارکردن معلمان وجود داشته باشد.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: ارزشیابیهای دانش آموزان و برنامههای درسی باید مورد بازبینی قرار گیرد تا بتوانیم فداکاریهای شهید سلیمانی و علی لندیها را در کتابهای درسی قرار دهیم.
او گفت: باید در سیستم تعلیم و تربیت اخلاق و انسانیت را ترویج کنیم.
احمدی لاشکی گفت: عدالت اموزشی باید فراتر از شعار محقق شود و همچنین بایدبه فکر توسعه متوازن در همه ابعاد تعلیم و تربیت باشیم.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: گفت: در آموزش و پرورش باید مطالعات طولی با برنامههای بلند مدت برگزار و نتیجه آن مشخص شود.
او گفت: چالش ارتباط با محیط بیرون از دیگر چالشهای درونی آموزش و پرورش است و آموزش و پرورش نمی تواند به تنهایی مشکلات خود را حل و فصل کند و باید از ظرفیت دیگر دستگاهها به درستی بهره بگیریم.
احمدی لاشکی گفت: اولین چالش بیرونی ما در آموزش و پرورش بحث کنکور است و این مسئله موجب مکانیکی شدن فرآیندهای آموزشی شده است.
او گفت: تعارض در جامعه پذیری موجب پرورش شخصیتهای دوگانه در آموزش و پرورش شده است و برای حل این مساله باید هنجارهای اجتماعی را همسو با آموزش و پرورش کنیم.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: چالشهای اجرایی کردن سند تحول بنیادین نیز یک چالش اساسی بوده که برگزاری کنکور سراسری در تعارض با اجرای سند است.
احمدی لاشکی گفت: چالشهای تحمیلی از سوی کرونا موجب سونامی بی سوادی در کشور می شود و نیازمند زمان برای برگشت به وضعیت قبلی هستیم.
او گفت: بعد از عید باید به سمت برگزاری حضوری کامل مدارس پیش برویم تا افت پنهان تحصیلی جبران شود.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: پارسال مجلس شورای اسلامی ۵۰۰ میلیارد تومان برای خرید تبلت دانش اموزی اختصاص داد که با این رقم و کمک دیگر نهادها توانستیم بخشی از مشکلات دانش آموزان را حل کنیم.
احمدی لاشکی گفت: باید کشورمان را با دیگر کشورهای توسعه یافته مقایسه کنیم و با رعایت شیوه نامه های بهداشتی دست به بازگشایی مدارس بزنیم.
او گفت: سند تحول بنیادین رتبه بندی معلمان را سالهای پیش با هدف تحول تحول در آموزش و پرورش ترسیم کرده بود.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: رتبه بندی معلمان باید منزلت و شان معلمان را ارتقا دهد و اعتلای معلمان و نظام آموزشی را بدنبال داشته باشد.
احمدی لاشکی گفت: قانون رتبه بندی از سوی رئیس جهمور به سازمان برنامه و بودجه، وزارت آموزش و پرورش و سازمان اموراستخدامی و اداری ابلاغ شده و آیین نامه اجرایی رتبه بندی معلمان در دست تدوین است.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: رئیس آموزش و پرورش به عنوان رئیس این هیات، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی نائب رئیس این هیات، کارشناس اموراداری به عنوان دبیر این هیات و معاونان آموزش و پرورش، یک مدیر مدرسه و ۲ نفر امین و کارشناس حراست و ارزیابی عملکرد به عنوان دیگر اعضای هیات ممیزه فعالیت می کنند.
او گفت: رتبه بندی معلمان بر اساس تعریف دقیق شایستگیهای عمومی و حرفهای خواهد بود و تجربه کار در آموزش و پرورش در این امر بسیار مهم است.
احمدی لاشکی گفت: میخواهیم در رتبه بندی معلمان نظر دانش آموزان را نیز بخواهیم.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: معلمان در رتبه بندی هر ۳ سال یک بار برای حفظ رتبه خود مورد ارزیابی قرار می گیرد.
با وجود اینکه پاداش حداکثر سی سال بیشتر تعلق نمیگیرد آنها که ماندند ایثار کردند در شرایط کمبود معلم و یک سال دو سال بازنشستگی به تاخیر انداختند
با وجود اینکه میدانستند پاداش پایان خدمت بیشتر از سی سال نیست و اگر بمانی بی فایده است و پول بازنشستگی راکد دست دولت میماند به خاطر تاخیر انداختن بازنشستگی