مدیر امور منابع آب شهرستان‌های شیروان و فاروج خبرداد

آب سد چری فاروج خراسان شمالی افزایش یافت

اسحاق خسروپناه گفت: در پی بارندگی‌های اوایل هفته جاری ۲۵ هزار مترمکعب آب به سد چری فاروج وارد شد که حجم آب موجود در این سد را به ۸۲۰ هزار مترمکعب افزایش داد.

 مدیر امور منابع آب شهرستان‌های شیروان و فاروج گفت:اسحاق خسروپناه میزان آب ذخیره شده در ۶ ماه نیمه دوم پارسال سد چری بیش از ۶۰۰ هزار مترمکعب بود.

از نظر بارش ایستگاه فاروج با ثبت حدود ۴۲ میلی متر بارش در اوایل هفته جاری جزو ایستگاه‌های پر بارش استان بوده و بیش از ۵۰ سانتی متر برف در ارتفاعات نشسته است.

خسروپناه گفت : شهرستان فاروج نسبت به آمار بلند مدت ۴۰ ساله در حدود ۱۷ درصد کاهش بارندگی داشته است اما، بارش‌های اسفندماه گذشته حجم قابل ملاحظه‌ای از عقب افتادگی بارش‌ها را جبران کرد تا جایی که شاهد کاهش بیش از ۵۵ درصدی بارش تجمیعی در برخی ایام بودیم.

سد چری که در ۱۰ کیلومتری شهر فاروج ساخته شده است که به لحاظ اهمیت چهارمین سد در بین پنج سد این استان است و توان تنظیم سالانه شش میلیون متر مکعب آب را دارد.

این سد از نوع سازه خاکی با هسته رسی است که ارتفاع دیواره آن ۴۲ متر، طول تاج ۴۰۴متر، عرض دیواره در پی ۲۲۰ متر و عرض تاج ۸ متر و سرریز سد از نوع لبه پهن جانبی است.

عملیات اجرایی سد چری در سال ۱۳۷۱ با هدف کنترل سیلاب و توسعه و بهبود زمین‌های کشاورزی پایین دست آغاز شد و در سال ۱۳۷۷ به پایان رسید که شبکه آبیاری و زهکشی آن در شرایط پرآبی یکهزار و ۱۰۰ هکتار از زمین‌های پایین دست سد را پوشش می‌دهد.

براساس آمار‌های موجود: سالانه ۱۳۲ هزار و ۲۴۴ تن محصولات کشاورزی و ۶۵ هزار و ۴۷۴ تن نیز محصولات باغی در شهرستان فاروج تولید می‌شود که این میزان هر ساله به تناسب شرایط جوی، بارندگی‌ها دچار کاهش یا افزایش می‌شود.

شهرستان فاروج ۱۸.۹ درصد از۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی استان خراسان شمالی را به خود اختصاص داده است.

شهرستان فاروج با ۵۲ هزار نفر جمعیت در ۹۰ کیلومتری بجنورد، دروازه شرقی استان خراسان شمالی محسوب می‌شود.

منبع: ایرنا 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.