در میز اقتصادی امروز، محمد مهدی برادران معاون وزارت صمت، دهقانی نیا سخنگوی قاچاق کالا و ارز، تالار پشتی نماینده مجلس، مهدی اسلام پناه رئیس سازمان استاندارد و رئیس کمیسیون صنایع و محمد رضا نجفی منش رئیس انجمن همگن قطعه سازان خودرو به بررسی موضوع قاچاق قطعات یدکی پرداختند.
سوال: لوازم یدکی موجود در بازار از استاندارد کافی برخوردار هستند؟
تالار پشتی: زمانی که دولت نقش تصدی دارد نباید تولیدکننده باشد چرا که آسیب بسیاری به اعتماد، جان، تولید ملی و مال مردم وارد میشود. اگر شرکتهای دانش بنیان در این مسیر مشاوره بدهند، بخشی از مشکلات حل میشود.
سوال: کالای قاچاق به تولید داخل چقدر آسیب میزند؟
نجفی منش: اولین قدم برای مقابله با قاچاق، شناسنامه دار شدن کالاهاست. هم اکنون برای حذف قاچاق، باید تیمی با نماینده حمایت از مصرف کننده و استاندارد تشکیل دهیم که استاندارد کالاها را چک کنند.
سوال: نگاه سازمان استاندارد به بحث لوازم یدکی به چه صورت است؟
اسلام پناه: مجموعهای از شرکت ها، که مسئولیت تهیه قطعات را دارند در تهیه چشمگیر قطعات باید پاسخگو باشند، زیرا بدهی سنگینی به قطعه سازان وارد میشود. همچنین هم اکنون وزارت صمت کمیته کیفی سازی برای ۵ رقم کالا انجام داده که شرکتهای خودروسازی باید در برابر استانداردها مسئولیت پذیر باشند.
سوال: در خودروسازیها نیز از قطعات غیر استاندارد استفاده میشود؟
اسلام پناه: خیر، زیرا در غیر این صورت خودرو توانایی روشن شدن نیز نخواهد داشت.
سوال: چند درصد کالای قاچاق در کشور وجود دارد؟
برادران: وزارت صمت باید از تولید حمایت کند. بیش از ۳۰ درصد بازار معادل ارزش ۸۰ هزار میلیارد تومان از بازار لوازم خانگی، دست کالای قاچاق و یا تقلبی است. کالای قچاق سیاه، به دولت حقوق گمرکی نمیدهد و به تولید کننده داخلی و مصرف کننده نهایی ضربه میزند.
مقرر شده است که اتحادیه ایها با درج فراخوان، ۱۳ کالا که کد شناسه ندارند را از بازار جمع کنند. فردا نیز دو کالای باتری و کمک فنر که کد شناسه و رهگیری ندارند، جمع آوری میشوند.
سوال: از چه زمانی جنس تقلبی و قاچاق از بازار لوازم یدکی حذف میشود؟
برادران: به دلیل عملکرد دولت در سالهای گذشته، شبکهای شکل گرفته که درآمد میلیاردی دارد بنابراین سامان دهی این موضوع دشوار است.
سوال: در حوزه قطعات خودرو چه میزان قاچاق صورت گرفته است؟
دهقانی نیا: کشفیات قاچاق در حوزه قطعات خودرو ۴۲۰ میلیارد تومان بوده و در سال ۹۹ حدوده ۷۵۲ میلیارد تومان و در ۹ ماه ۱۴۰۰ به یک هزار و ۱۶۵ میلیارد تومان رسیده است. آسیب پذیری در حوزه قطعات مربوط به تولیدات تقلبی و غیر استاندارد است، چون قطعات شناسنامه ندارد.
از فردا شناسه رهگیری برای کمک فنر و باتری صورت می پذیرد. ما زیر ساخت شناسه رهگیری را ایجاد کردیم و آموزش آن به تمام تولیدکنندگان ضرورت دارد.
اصلا به درد نخور دو میلیون هم پول دادم ..آیا باید از دارایی من ایرانی حفظ شود یا تولید بیکیفیت ایرانی ..آبمیوه گیری تو هوا میخواد بچزخه کیفیت آب میوه گیری پایین
طرف ناخ با این همه دبه دبه کل کبه تبلیغ گرفتم قسطی به خاطر تبلیغ فراوان از زیر مجموعه دکتر بیز .یکبار گوشت مرغ داخلش کباب کردیم کلا داخلش سوخت شش ساعت داخلش طول کشید تمیز آخرش نشد
دستگیره ابری به جای آنچه که تبلیغ گذاشته داخل کارتن بوده ..آیا خدا راضی هست ملت این همه پول هزینه کنند آخرش ناراضی باشند.
هر چیز ایرانی خدا شاهده گرفتم پشیمان شدم به جز فرش ایرانی و صنایع جوب و مبلمان
متاسفانه وسایل برقی بسیارربی کیفیت هستند و ضربه به اقتصاد خانواده های ایرانی میژنند
اسلام پناه: خیر، زیرا در غیر این صورت خودرو توانایی روشن شدن نیز نخواهد داشت.
پس می شود توضیح بدهید که دلیل باز نشدن ایربگ خودروها چیست؟؟؟؟؟؟
لوازم خانگی؟!!!
حالا یهو شد ۳۰ درصد
یقین فردام میرسه به صفر و حمایت از تولید داخل
چهار ماه پیش با هزار زحمت و هزینه برای ماشینم گردگیر خریدم و استاد آن ها را روی ماشینم زد. ماه پیش وقتی ماشین را برای تعویض روغن بردم، استاد کار تعویض روغن گفت که گردگیرهایت پاره شده اند. ای داد و بیداد حالا چکار کنم؟!
اگر به تولید کننده داخلی اعتماد کنیم دست این آشغالها از سلامتی مردم قطع می شود
۷۰ در صد زنان خانواده ها و ۹۰ درصد جوانان مرد دچار افسردگی شدن با این همه مشکلات در جامعه
که دیگر ان خبر هیچ خواننده ای ندارد
جدیدا تمام ماشین ده هزارتا کار نیاز به تعویض قطعاتیدارن که در حالت عادی و قبلا ۶۰ هزارتا بود