ارز ترجیحی بعد از چهار سال تخصیص به کالاهای اساسی بالاخره به نقطه پایان رسید اما لازم است که دولت برنامه جایگزین خود را اعلام کند.

گاهی یک سوپر دانشمند سنگی را به چاه می‌اندازد که صد عاقل نمی‌توانند آن را بیرون بیاورند. این، تعبیر سخنگوی هیات رئیسه مجلس درباره ارز ترجیحی است. ماجرای ارز ترجیحی از آنجا شروع شد که برخی از سیاستگذاران به این نتیجه رسیدند تخصیص این ارز فسادزا بوده و باید جایگزینی برای آن در نظر گرفته شود.

ارز ترجیحی

به گفته هادی بیگی نژاد نماینده مجلس شورای اسلامی، در زمان بررسی بودجه ۱۴۰۰، مجلس اعلام کرد که ارز ترجیحی مشکلاتی دارد؛ اول اینکه به طور کامل به هدف نمی‌خورد و دوم اینکه فساد در آن وجود دارد. این دو مساله باعث می‌شود که ارز ترجیحی را منطقی ندانیم، پس باید حذف شود. دولت وقت در آن زمان، نامه‌ای به رهبری نوشت و اعلام کرد که ما ارز ترجیحی را حذف می‌کنیم، اما به مرور زمان. زیرا اعلام کردن حذف یکباره آن مساله ساز می‌شود. رهبری نیز نامه‌ای به مجلس نوشت و درخواست کرد که اعمال نظر جدی در این خصوص صورت بگیرد.

به گفته او، در نهایت اینطور تصمیم گیری شد که تا شش ماه ابتدای ۱۴۰۰، این ارز تخصیص یابد و بعد از آن حذف شود. ۸ میلیارد دلار نیز در اختیار دولت قرار داده شد. زمانی که دولت سیزدهم مستقر شد اعلام کرد که نمی‌تواند یک دفعه‌ای این ارز را حذف کند و سه ماه پاییز را فرصت گرفت.

آقای رئیسی در دومین گفت و گوی تلویزیونی خود با مردم در تاریخ ۲۶ مهر گفت: پولی که تاکنون باید به سفره مردم می‌رفت، به دست دلالان رسیده است. جلسات مختلفی برای تصمیم گیری در خصوص ارز ۴۲۰۰ تومانی داشتیم و اکنون نیز در حال بررسی و کارشناسی هستیم تا کار با اتقان انجام شود.

برگ برنده دولت سیزدهم، حذف ارز ترجیحی است!

او روز سه شنبه ۱۸ آبان، برای دومین بار با جمعی از اقتصاددانان نشستی برگزار کرد تا از نظرات و راهکار‌های آن‌ها برای مشکلات اقتصادی آگاه شود. طبق اعلام نظر افراد حاضر در این نشست، اکثریت با حذف ارز ترجیحی مخالفت کردند. در کنار این مخالفت ها، برخی از نمایندگان مجلس و افرادی در بدنه دولت از حذف این ارز حمایت می‌کردند. به عنوان مثال، پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی را باعث هدررفت منابع کشور و در بردارنده رانت و فساد می‌دانست. همچنین، حسین زاده بحرینی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، در حساب کاربری توئیتر خود، حذف ارز ترجیحی را برگ برنده آقای رئیسی دانسته است.

ارز ترجیحی

دوشنبه ۲۹ آذر بود که محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور از دو برابر شدن یارانه‌های نقدی از دی امسال خبر داده بود. او تاکید کرده بود که مسئولان اجرایی تلاش خواهند کرد تا در سه ماه باقی مانده از سال یارانه‌ها را دو برابر کنند و اگر این طرح به خوبی انجام شود، هر خانوار ۴ نفره ۸۰۰ هزار تومان کالا و پول دریافت خواهند کرد. فردای آن روز، خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت تاکید کرد که دولت هنوز تصمیمی برای افزایش یارانه‌ها از محل حذف ارز ترجیحی نگرفته است.

زمانی که لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ تقدیم مجلس شد، دولت هیچ گونه منبعی برای تخصیص ارز ترجیحی در نظر نگرفته بود. بعد از بررسی لایحه بودجه، جمع بندی کمیسیون تلفیق بر این بود که ارز ترجیحی باید همچنان تخصیص پیدا کند. علت مخالفت مجلس با حذف ارز ترجیحی، نداشتن برنامه از سوی دولت و پیش بینی‌ها از بالارفتن تورم بعد از حذف ارز عنوان شد.

آثار تورمی حذف ارز ترجیحی در تصویر زیر مشخص شده و در آن، ۷.۶ درصد تورم برای بعد از حذف از سوی دولت پیش بینی شده است.

ارز ترجیحی

یکی از اقلام این تصویر را به عنوان نمونه بررسی می‌کنیم. طبق اعلام دولت، بعد از حذف ارز ترجیحی قیمت مرغ ۱.۶۴ درصد تورم خواهد داشت.

 

ارز ترجیحی

حذف ارز ترجیحی، بحران صنعت مرغداری را به دنبال دارد

پدرام اکبری کارشناس حوزه کشاورزی گفت: بعد از حذف ارز ترجیحی صنعت مرغداری با یک بحران مواجه خواهد شد و آن نیز بحران سرمایه در گردش است. مرغدار‌ها اکنون با ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین نهاده مورد نیاز، به عنوان مثال ۲۰۰ میلیون پرداخت می‌کنند که در صورت تغییر روش تخصیص ارز ترجیحی و آزاد شدن قیمت دان مرغ، باید ۱ میلیارد تومان برای همان نهاده‌ها پرداخت کنند. پس به سرمایه در گردش زیادی نیاز است. در این میان، بنگاه‌های کوچکی که توان رقابت را ندارند، حذف خواهند شد.

به گفته او، در سال ۹۹ مصرف گوشت برای دهک دهم (دهک ثروتمند) نسبت به دهک اول ۴۰ برابر بوده است. یعنی یک فرد ثروتمند ۴۰ کیلو در سال گوشت مصرف کرده در حالی که فردی در دهک اول ۱ کیلوگرم گوشت استفاده کرده است. همین نسبت برای مرغ، ۴ است. یعنی یک فرد فقیر در جامعه ۱ کیلوگرم مرغ مصرف کرده، اما در مقابل آن فرد ثروتمند ۴ کیلوگرم مرغ مصرف کرده است؛ بنابراین ارز ۴۲۰۰ تومانی توانسته فاصله طبقاتی را حفظ کند و اگر از میان برداشته شود همین فاصله طبقاتی نیز بیش‌تر شده و در نهایت سفره مردم کوچکتر خواهد شد.

محسن علیزاده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در زمان بررسی لایحه بودجه به خبرنگار ما گفته بود: آنچه که در کمیسیون تلفیق تصمیم گیری شده، این است که معادل ۹ میلیارد دلار برای ارز ترجیحی در نظر گرفته شود، اما با جلساتی که به صورت غیر علنی برگزار شد، دولت اصرار بر حذف آن دارد. می‌توان با اطمینان ۹۰ درصدی گفت که نمایندگان مجلس در شرایط کنونی حتی با تغییر روش پرداخت این ارز نیز موافقت نیستند و معتقدند که تخصیص ارز باید صورت بگیرد.

به گفته او، دولت چند مدل را به صورت شفاهی و نه به صورت کتبی و رسمی اعلام کرده است. اینکه به صورت تخصیص کالایی باشد یا اینکه کالا‌ها با نرخ ارز آزاد از واردکنندگان خریداری شود و دولت با یارانه‌ای که خودش در نظر می‌گیرد آن را در جامعه توزیع کند. مدل‌هایی این چنینی را به صورت شفاهی پیشنهاد دادند، اما به صورت قطعی نهایی نشده است. دولت برای هریک از این روش‌ها نیز باید سازوکار مشخص و قانونی داشته باشد که به نظر نمی‌آید دولت در این فرصت کمی که دارد، بعد از پیشنهاد بتواند ساز و کار آن را نیز ایجاد کند. این مستلزم این است که دولت اکنون روشی را برای سال آینده پیشنهاد دهد و ساز و کار آن روش را نیز بتواند تعریف کند.

بعد از ابلاغ قانون بودجه ۱۴۰۱ در تاریخ ۲۹ اسفند، مشخص شد که مجلس اختیار حذف ارز ترجیحی را به دولت داده است. به گفته آقای قالیباف رئیس مجلس، دولت یک میزان مشخصی ارز در اختیار دارد که می‌تواند آن را به صورت ریالی یا ارزی به تامین کالا‌های اساسی اختصاص دهد، اما نرخ ارز باید حداکثر دو درصد زیر نرخ سامانه الکترونیکی باشد و تمامی اعتبارات براساس آن خواهد بود تا جلوی مفسده تعدد نرخ ارز را بگیرد. دولت می‌تواند ارز را با همان نرخ در اختیار واردکننده قرار دهد، اما اگر بخواهد می‌تواند ارز را به انتهای زنجیره و مصرف‌کننده تخصیص دهد و ما به عنوان کارشناس اعلام کردیم که بهتر است ارز به انتهای زنجیره یعنی مردم اختصاص داده شود.

تاکنون دولت تصمیم خود را برای جایگزینی حذف ارز ترجیحی اعلام نکرده است و شایعه‌هایی نیز مبنی بر افزایش قیمت‌ها در میان مردم ایجاد شده است.

مجید شاکری دکتری مدیریت مالی گفت: مقام سیاسی باید مشخص کند که هدفش چیست و روش حذف نیز متناسب با این هدف تعریف شود. به جای اینکه سوال این باشد که هدف از حذف کردن ارز ترجیحی چیست، خود حذف ارز ترجیحی به هدف تبدیل شده است که این نهایت بی هدفی است. باید بدانیم هدف ما چیست و روش حذف را متناسب با هدفمان تعیین کنیم. تصور اینکه تمام اهداف را می‌توانیم پوشش دهیم در عمل نشدنی است. تمام این موارد را در آبان ۹۸ تجربه کردیم، اما از آنجایی که در ایران تجمیع تجربه‌ای رخ نمی‌دهد، یکبار دیگر تصمیم داریم که همه آن نکات و هزینه‌ها را تست کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۱۷ فروردين ۱۴۰۱
این ارز از اوایل اومدنش عادلانه توزیع نشده
حالا چطور میشه با پایان عمر این ارزترجیحی بصورت عادلانه توزیع بشه
تو چهارسال نشد تو این فاصله کوتاه مدت چطور میشه هان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۷ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
این ارز ترجیحی اگرحذف بشه وقیمت دلار در بازار آزاد اگر پایین بیاد خیلی به معیشت مردم کمک میشه ارز۴۲۰۰تاثیری در سفره مردم نداشت جز بار سنگین بر دوش دولت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۵ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
اینقدر تو این کشور دغدغه های سطحی و مسخره بخاطر در پست بودن یه سری سطحی نگر وجود داره که این مسائل چیز خاصی نیست
چیزهای که بیست سال پیش مهم نبود مثل واردات خودرو ، حضور بانوان در استادیوم ، پخت نون بربری صبح ماه رمضان ، قاچاق و گروگانگیری قطعات توسط یه قطعه ساز به اصلاح بزرگ ، آب
۴۲۰۰ هم حذف شه چون بودن نبودنش تاثیری تو زندگی مردم نداشت
خداوند نیتهارو اصلاح کنه تا برکت برگرده وگرنه با حرفهای ریاکارانه روز بروز بدتر میشه
جواب خدا و پیغمبر به کنار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۷ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
واقعا واحد پول این کشور آنقدر قدرت دارد؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۹ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
تمام مشکلات کشور مال تحریم است چرا قبلا این کاره نکردی در زمان تحریم من کارگری هستم فردا به مشکل بر می‌خورد کی بود من نبودم راه نذارید شما میخواهید به‌ ما کمک کنی یا مار را از بین ببرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۷ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
حتما عادلانه خواهد بود. اصلا شک نکنید...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۵ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
پناه بر خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۴ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
چرادولت به مردم روغ میگوید مردم تاکی چوب بی کفایتی وبی لیاقتی مسئولان رابایدبخوردارزداروتغییرنیافته گرانی هاشروع شده دربیمارستان قبلا ازدیابتی هاپول نمی گرفتندتازه برای هرنوبت برای امپولش ۳۵۰هزارت دریافت میکنندهربیماردرهفته۲باردیالیزمیشودحدو۳میلیون ت بایدپرداخت کند قشرپایین که درامدش همان قدرنیس باید بمیرد.کشورمال مردم است مسئولان درحال درس خواندن ودرحال وعشق بودندمردم جلودشمن ایستادن درتمام مشکلات مردم پای نظام بودند.لطفا به گوش م بی دین برسانید ظلم هم حدی دارد.
Germany
ناشناس
۲۱:۳۳ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
ارزش ارز زیر 4200 تومنه حاشیه سازی نکنید و دلار رو به قیمت واقعی 700 تومنی دوران احمدی نژاد برگردانید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۶ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
دلمون خوش بود این ریس جمهور میاد اوضاع رو کمی بهتر میکنه از اینم دیگی به جوش نمیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۲ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
حذف ارز ۴۲۰۰ ( نرخ تسریع گمرکی ) به دلاری ۲۳۰۰۰ تومان باعث میشود که اجناس وارداتی حداقل ۶ برابر بیشتر عوارض گمرکی بخوره ، و تاثیرش در بازار خیلی شدید هستش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۳ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
بخدا قسم این ارز ۴۲۰۰که به کشور ضربه میزنه از تحریم ها به مراتب شدیدتر است آقای رییس جمهور محترم در حذف این ارز ترجیحی منحوس درنگ نکنید دست این رانتخوان را از بیت المال کوتاه کنید
Iran (Islamic Republic of)
majid
۱۹:۰۲ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
شما فکر میکنید این رانتخواران چه کسانی هستن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۹ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
باشه حذف ما هم میگیم حذف جایگزین چیه همش میگن حذف بابا همه مون میدونیم خوب نیس برنامه تون چیه بعد از حذف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۵ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
چاقو دسته خودشو نمیبره
Netherlands
ناشناس
۲۲:۳۹ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
دیگه نان نداریم بخوریم لعنت بر کسانی که ملت را به این روز انداختند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۴ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
حقوق جهانی قیمت ها هم جهانی شودتمام
Iran (Islamic Republic of)
مرندی
۱۶:۱۷ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
یک جور می گن ارز ترجیحی فساد داشت انگار مردم این کار میکردن.چند نفر واردات روغن ، برنج ،.... میکردن اسمشون بگید مردم میرن جلو فساد میگیرن.
نکته بعد ارز ۴۲۰۰ نداشتین ارز ۱۰.۰۰۰تومانی هم نداشتین اصلا ارز ۲۰.۰۰۰تومانی چی.شما خودتون رو از اداره مملکت کشید کنار میگید مردم بزنن توی سرشون نونشون رو در بیارن به ماچه .دارو نیست برن بمیرن.نون نیست نخورن .برنج گرونه به درک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۶ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
مردم ایران زیر بار تورم همیشه له میشوند و تورم چهل درصد که آخر هر سال است
چهار ماه آخر سال بیشتر به مردم فشار میاد از آن بر هم افزایش حقوق ده الی بیست درصدی سالانه که نصف تورم است سه ماه بعد از سال جدید اتفاق میافتد و باز بار این تورم بیشتر بیشتر مردم را له میکند
حداقل اگر افزایش حقوق ده الی بیست درصدی که هر سال نصف تورم چهل درصدی است در فروردین اتفاق بیفتد آثارش کمتر است اما وقتی به خرداد منحل میشود یعنی تورم سال قبل و تورم سال جدید که روی هم هشتاد درصد میشود روی شانه های ملت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۶ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
خدا لعنت کنه جهانگیری رو......
الهی آب خوش از گلوشون پایین نره
Germany
ناشناس
۲۱:۳۴ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
آخه بدبخت حداقل اون 4200 رو گذاشت که نبود الان دلار 40 هزار تومن پاچمون کرده بودن...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
دست دزدهای باقی مانده از دولت قبل رو قطع کنید خودبخود همه چی روبه راه میشه... چرا هنوز بسیاری از مدیران دولت قبلی باقی مانده اند؟!؟!؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۷ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
دزد این دولت بیشتر از دولت قبلی هست وگرنه این همه افزایش قیمت نداشتیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۶ ۱۷ فروردين ۱۴۰۱
واي از اين همه سادگي و بلاهت! واقعا هنوزم فكر مي كنيد دولت ها فرقي با هم دارند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
متاسفانه حمایت ریالی اتون ارزش نداره.مثلا همین 45 تومن یارانه امروز ارزشش اندازه پول یک پوفک است. اگه میخوان حمایت کنید، این حمایت رو با یک مبنایی که ارزش ذاتی داره با مردم حساب کنید تا اگه ارزش ریال بازهم از بین رفت ، ارزش یارانه مردم از بین نرود
Iran (Islamic Republic of)
ن
۱۴:۵۰ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
نمام یارانه ها را حذف کنید وفقط به کسانی که واقعا کمک لازم دارند کمک کنید ولی باید کارتان را درست انجام دهید
1- هیچ فردی در کشور بی کار نباشد
2- عدالت برقرار کنید وپارتی وپارتی بازی را کنار بگذارید
3-- کسانی که کار یکسانی انجام می دهند ومدرک یکسانی دارند حقوق مساوی بدهید
4- دست کسانی که به حق خود قایل نیستند قطع کنید
5- مردم را از بیت المال صدقه ندهید
6- ارزش پول ملی را حفظ کنید
7- با اینکه چهل واندی سال است که کشور را از دست امریکا رها شده ولی مردم را بیشتر با پول وتحدید امریکا مواجه کرده اید وسر نوشت اقتصاد را به امریکا گره زده اید این آزادی نیست
8- مردم نه یارانه می خواهند ونه پارتی وپارتی بازی مردم کار وعدالت می خواهند که حقشان است کار دایم با درآمد کافی که مجبور نباشند زن ومرد هردو کار کنند
9- هر چند وقت ارزهای خارجی گران نکنید که قرض های خود را بدهید واقتصاد کشور را نابود کنیدو مردم به خاک سیاه بنشانید
10- البته کشور داری به شکل کنونی کار ساده ای است تا پول کم می آید قیمت ها را بالا برده واز جیب مردم خرج می کنید که مردم از این کار ناراضی هستند ودر عوض یارانه می دهید که هیچ دردی را دوا نمی کند وهمه ناراضی هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۶ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
بسیار عالی
حرف دل مردم را زدید
سپاسگزاریم بابت وجود خوبانی چون شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۷ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
داروخانه ها امروز بعضی دارو ها رو نمیفروشن ، خواستم دیفرین هیدرامین و آزیترومایسین بخرم چند داروخانه رو گشتم، یعنی میخواد گران بشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۵ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
ارز ترجیحی برای کالا ها خوب بود اگر میتونستید دزد های توی بدنه دولت رو شناسایی میکردید مثلا قیمت مرغ با ارز ترجیحی کیلویی 20 تومان ولی با ارز ازاد چیزی حدود 90 تومن میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
90 هزار چه خبره، اینجوری یک خانواده پنج نفره اگه ماهی شش تا هفت مرغ مصرف کند و هر مرغ به طور متوسط دو کیلو باشد میشود با کیلویی نود تومن میشود حدود یک میلیون و هشتاد هزار تومن تا یک میلیون و دویست و شصت هزار تومن. اینا اگه بخوان یارانه بدن نصف اینم نمیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
با سلام مجلس و دولتی که نتواند جلوی دلالان ارز 4200را بگیرد
پس جلوی تورم بعد از حذف ارز ترجیحی را هم نمیتواند بگیرد
دولت فکر جیب خودش است نه مردم فقیر مجلس فکر بستن بودجه است نه مردم فقیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
هرکسی بشینه منطقی فکر بکنه متوجه میشه که با هربرنامه و طرحی این ارز ترجیحی رو حذف بکنن به روزی میرسیم که دگ ملت ایران برای خرید نون سر سفرشون هم باید دو دوتا چهارتا کنن
Singapore
ناشناس
۱۲:۵۴ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
در متن خبر نوشتید اقشار ثروتمند 40 کیلو گوشت میخورند و دهک فقیر سالی یک کیلو گوشت میخورند.
این کاملا اشتباهه دهک فقرا فقط نان میخوره یک کیلو گوشت هم نمیخوره
میخواید به خاطر اینکه کالاها و خوراکی هایی که با دلار 4200 تومنی تخصیص یافته، کلا حذف کنید چون همشو ثروتمندان میخورند.
جدا خسته نباشید با این استدلاتون
یه زمان میگفتن بنزین ارزان ظلم به کسانی هست که ماشین ندارند. با همین منطق بنزین هر وقت خواستند گران کردند. و بیشترین فشار به دهک فقیر امده تا ثروتمندان.
با همین شیوه حالا میخوان دلار 4200 تومنی حذف کنند بگند افراد ثروتمند گوشت بیشتری از فقرا میخورند.
Iran (Islamic Republic of)
Mohsen
۱۲:۲۷ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
فقط تعدادمشتری پایین باشه واسه تالارهای عروسی.همین هاهم فروشگاه زنجیره ای میزنند.تالارعروسی تعطیل میشودفقط به یک علت قدرت خریدمشتری.
داروخانه هم مشابه هست داروبااحتساب ارزآزادوکرایه بارومالیات ودستمزدکارگرو...بسته میشود.چون قدرت خریدمشتری کم هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
دولتها قیمت ارز را به مردم تحمیل میکنند اگر دولت کنونی واقعا" مردمی است . ارز دو نرخی را حذف و قیمت عادلانه مثل 10 یا 12 هزار تومان برای دلار در نظر بگیرد تا بر مردم فشار وارد نشود. به طور خلاصه عامل اصلی ایجاد تورم افزایش قیمت ارز توسط دولت هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
این کار یعنی تورم ۴۰۰درصدی.....بدبختی و فلاکت ....فقر مطلق ...اما یارانه ۴۵تومنی خخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
این هم یک شامورتی بازی دیگه بود که داره اجرا میشه برای بیچاره تر کردن مردم
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۱:۰۷ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
در هر شرایط دلالان و مافیا سود فراوان خواهند برد. چون الان همه انبارهای مافیا که با تعدادی از دولتی ها و مجلسی ها شریکند " پر از اجناس و مایحتاج مردم هست که با ارز 4200 تومنی خریداری شده و الان قرار هست با دلار آزاد بفروش برسد.
Iran (Islamic Republic of)
اب
۱۱:۰۴ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
العان باید ارز ۴۲۰۰تومانی حذف میشد قیمت دولار به سمت هزار تومن میومد مگه میشه دستی دستی پول کشور از نظره بی ارزشی به یکباره این همه بی ارزش کرد و تبدیل به قانون کرد خوب نتیجه مشخصه
Iran (Islamic Republic of)
نصر
۱۰:۲۸ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
حذف ارز ترجیحی باعث افزایش شدید مواد غذایی و دارو میشه باید به ۷۰ درصد مردم ایران کوپن مواد غذایی بدن
Netherlands
ناشناس
۱۱:۱۴ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
معلوم هست از این رانت خوب بهت رسیده چون این ارز خیلیها رو یکشبه میلیاردر کرد
United States of America
ناشناس
۰۹:۵۷ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
اخه ظلم تا کی
United States of America
ناشناس
۰۹:۵۷ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
اخه ظلم تا کی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
دیگه حالم بهم میخوره نظر بدم این مملکت اصلاح شدنی نیست اصلاح طلبی خیالی باطل برای این مملکت است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
دولت با چاپ پول بی پشتوانه روزگار می گذراند وکاهش ارزش پول ملی را تکذیب می کند
Iran (Islamic Republic of)
نصر
۱۰:۲۹ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
تحریم ها باعث کاهش ذخایر ارزی شده مجبور شدن ارز ۴۲۰۰ رو حذف کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
همه اینها دستورات بانک چهانی است وربطی به تحریم ندارد. تحریمها در بدترین حالت باعث نصف شدن ارزش پول ملی میشد ولی ارزش پول ملی حدود هفت برابر کم شده! همه اینها سیاستهای اقتصادی است که باید اجرا شود و اجرا میشود و مردم راهی ندارند جز مرگ یا تحمل یا فرار!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
کاهش ارزش پول ملی ایران زیر سر برخی اقتصاددان های نادان است که فکر می کنند با افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی می توان اجناس و تولیدات کشور را صادر کرد

ولی اینها نمی فهمند که این نوع صادرات که بواسطه کاهش ارزش پول ملی امکان انجام وجود دارد جز خسران و زیان سودی ندارد

تنها صادراتی ارزش دارد که بدون کاهش ارزش پول ملی توان رقابت در بازارهای بین المللی را داشته باشد ولا غیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
ببخشید کدام عدالت ؟ خیلی از کسانی که شما ها نمی شناسید مثل مستاجران که معمولا قشری هستند که نه اسمی در یارانه دارند چون یک موقع گفتید اگر درامد شما بالای 500 هزارتومان است از یارانه انصراف دهید و آنها دادند و نه اسم در ثبت نام مسکن میتوانند بکنند ونه شغل ثابتی دارند از این یارانه که میفرمایید از ارز ترجیحی میخواهید بدهید سهمی ندارند چون در کشور ما کارفرما ها با شرایطی که نه مرغ هستند و نه شتر ، کارگر و کارمند قرار دادی میگیرند و بیمه درست درمانی ندارند خودمانیم شعار دادن راحته ولی تقریبا پول داری برو راحت باش نداری برو بمیر دقیقا کاپیتالاسیون آمریکایی بر قراره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
دقیقا همین است. فقط بازی با کلمات میکنند و مردم را فریب میدهند. الان در خود آمریکا هم به برخی محصولات و برخی قضرها یارانه میدهند و در آن نظام سرمایه داری هم یارانه حذف شدنی نیست زیرا این یارانه را از طریق مالیاتی که از ثروت افراد میگیرند تامین میکنند. اما اینحا درست برعکس است. یعنی مردم فقیر تحت فشار قرار میگیرند تا اقشار قدرتمند و ثروتمند راحت تر زندگی کنند! صد رحمت به سیستم ارباب رعیتی قدیم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
فقط نقدی
Germany
ناشناس
۰۹:۲۳ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
اخوند همیشه اول باقی رو نابود می کنه خودش هم چیزی گیرش نیاد میره توی مسجد ها نوحه می خونه به یه پولی میرسه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۰ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
کارشناسان اقتصادی ما معلوم شد که چیزی سرشون نمیشه با این اقداماتشان فقط تورم ایجاد میکنند بجای این که ارزش دلار را در مقابل ریال کاهش بدن برعکس ارزش ریال رو در برابر دلار پایین میارن تا زمانی که این آقایان راس کارند همین تورم وجود دارد . ارزش ریال در دسنان بانک مرکزی است و تا زمانی که بانک مرکزی ما از گرانی دلار حمایت میکند روزگار مملکت هر روز بدتر میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۹ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
ارز ۴۲۰۰ عامل فساد در اقتصاد کشور است در حذف آن نباید شک کردو در مورد حمایت از قشر ضعیف به نظر حمایت ریالی یعنی افژایش یارانه بهترین و امن ترین گزینه است چون درصورت توذیع کالا هم امکان رانت وفساد هست یکبار برای همیشه موضوع فساد در بحث کمک حمایتی دولت باید حل شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۸ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
اونایی که منفی زدن خودشون غارتگران ارز۴۲۰۰هستند چشتون کور به یاری خدا و همت آقای رییسی این ارز جهانگیری برچیده خواهدشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۷ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
لعنت بر حسن روحانی و همه اعضای دولتش که از هر جهت موجب بدبختی ملت ایران بودند. تا کی می خواهین بشینین این گندکاری ها رو تماشا کنید محاکمه خائنین به ملت چه وقتی انجام میشه. چطور یک آفتابه دزد دستش قطع میشه اما یک شاه دزد با اون قیافه کریه اش هر غلطی که دلش خواست میکنه بعد هم با پررویی دنبال پست سیاسی می گرده.

این عدالت اسلامی کجاست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۴ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
حذف ارز ۴۲۰۰
گرانی‌بنزین
گرانی‌گاز
گرانی برق
گرانی آب
گرانی دارو
گرانی مواد غذایی
گرانی خودرو
.....

خب جمع بزنین ‌ببینیم ‌چی میشه
Netherlands
ناشناس
۲۲:۴۱ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
ای کاش من ایرانی نبودم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۶ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
هر کی که سواد نداره میذارن مسول که ملت بدبخت کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
یک مدرک دکتری هم بهش میدن و میشه هیئت علمی دانشگاه و تمام!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۱ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۱ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۲ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
به نظرم کارکنان و گردانندگان باشگاه خبرنگاران جوان خیلی از وضع موجود راضی هستند و جیب پر پولی دارند که همش میخواید توجیه کنید
Iran (Islamic Republic of)
KHAKHS
۱۵:۲۴ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
ایول دقیقن همینطور که میگی چون هربار که من یه چیزی نوشتم برای اونا خوب بوده ثبت شده وگرنه اصلن ثبت نشده چون به نفعشون نیست
Iran (Islamic Republic of)
فاطمی کیا
۰۷:۴۲ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
عدالت چ واژه غریبی
پول کره ها رو گرفتید ، اون کارخونه لبنیاتی که هنوز میترسید اسمشو بیارید چند میلیون دلار جهانگیری بهش دادید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
دولت اگه میخواد به مردم کمک کنه چرا میبره میده به لبنیاتی که اونم بخوره یه لیوان هم از روش آخه این چه کاریه خوب مستقیم بریزه به حساب خانوارها این وسط چرا واسطه چی میگه
آخرین اخبار