ممنوعیت توسعه بهره برداری از منابع آب زیرزمینی محدوده مطالعاتی بندان شهرستان نهبندان به مدت ۵ سال دیگر تمدید شد.

مدیر عامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: بر اساس اعلام وزارت نیرو ممنوعیت حفر چاه عمیق، نیمه عمیق و احداث قنات و یا هرگونه افزایش بهره برداری از منابع آب به منظور جلوگیری از افزایش افت سطح آب زیزمینی در محدوده مطالعاتی بندان به مدت ۵ سال دیگر تا تاریخ ۱۴۰۵/۱۲/۰۵ تمدید شد.

سروری گفت: بر اساس این گزارش با توجه به نتایج مطالعات و بررسی‌های به عمل آمده، بهره برداری بیش از حد از منابع زیر زمینی و وقوع خشکسالی‌های مستمر باعث افت سطح آب زیر زمینی و کسری حجم مخزن محدوده مطالعاتی بندان شده است، از این رو به منظور جلوگیری از افزایش افت سطح آب زیرزمینی در محدوده یاد شده، به موجب ماده ۴ قانون توزیع عادلانه آب، ممنوعیت‌های مذکور از سوی وزارت نیرو اعمال می‌شود.

او گفت: این مناطق از شمال از محل تلاقی مرز محدوده‌های مطالعاتی هامون هیرمند، درح و بندان در امتداد مرز محدوده مطالعاتی به نقاط ارتفاعی ۱۳۰۸، ۲۱۳۸، ۲۵۱۸ (کوه باران) و ۲۳۷۱ و از آنجا تا محل تلاقی مرز محدوده‌های مطالعاتی علی آباد، سهل آباد و بندان تعیین شده است.

مدیر عامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت:درناحیه شرق از کوه پاترگی در امتداد مرز محدوده مطالعاتی به کوه‌های ملکدون و چرمگو (نقطه ارتفاعی ۱۰۸۵) سپس به نقطه ارتفاعی ۱۳۸۹ و از آنجا تا محل تلاقی مرز محدوده‌های مطالعاتی هامون هیرمند، دورح و بندان محدود می‌شود.

سروری گفت: از سمت جنوب نیز از محل تلاقی فوق در امتداد مرز محدوده مطالعاتی به نقطه ارتفاعی ۱۳۴۲ و در ادامه در امتداد مرز مذکور به نقطه ارتفاعی ۴۸۲ و از آنجا تا کوه پاترگی تعیین شده است؛

او گفت:  از سمت غرب از محل تلاقی فوق در امتداد مرز محدوده مطالعاتی به نقاط ارتفاعی ۱۱۴۱ و ۱۳۷۴ و از آنجا تا محل تلاقی مرز محدوده‌های مطالعاتی بندان، علی آباد و هامون هیرمند به عنوان مناطق ممنوعه اعلام شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.