معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: از ابتدای سال تا کنون چهار روز ناسالم را پشت سر گذاشته‌ایم.

عادل عربی گفت: منشا آلودگی هوا طی روز‌های گذشته و حاضر نیز پدیده گردو غبار بوده که از خارج کشور وارد شده است.

او گفت: علت این پدیده ناشی از کاهش نزولات جوی و عدم مدیریت منابع آبی در کشور‌های همسایه است که به این ترتیب شاهد بروز پدیده گرد و غبار هستیم.

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: منشاء گرد و غبار مربوط به کشور‌های سوریه، عراق، شمال عربستان است که در این مناطق باید مدیریت منابع آبی انجام شود و کاشت پوشش‌های گیاهی به کاهش ریزگرد‌ها در ایران بسیار کمک کننده است.

عربی گفت:  منشاء ریزگرد‌ها مربوط به خارج از کشور بوده و ما نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.

او گفت: کانون ریزگرد‌های مربوط به داخل کشور شناسایی می‌شود و می‌توان مسائل مربوط به ریزگرد‌ها در داخل کشور را مدیریت کرد.

 معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: طی روز گذشته همدان، ملایر و کبودراهنگ برای تمامی گروه‌ها ناسالم بوده و نهاوند نیز بسیار ناسالم ثبت شده.

به گفته عربی  عواملی مانند تغییر اقلیم بر بروز ریزگرد‌ها بی تاثیر نیست، اما با این تفاسیر می‌توان با مدیریت صحیح بر کاهش بروز این پدیده کمک کرد.

او گفت: کشور‌های همسایه منطقه‌ای خشک و نیمه محسوب می‌شوند و گرما بر تشدید بروز این پدیده موثر است به گونه‌ای که در فصل گرما رطوبت خاک کاهش می‌یابد و با فراهم بودن شرایط پدیده گرد و غبار نیز این پدیده تشدید می‌شود.

 معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: با مدیریت منابع آبی می‌توان به حفظ محیط زیست و زنده ماندن طبیعت کمک کرد و این درحالیست که در کشور‌های همسایه شاهد سدسازی‌ها و تغییرات دستی در طبیعت هستیم که این امور باعث کاهش آب ورودی به مناطق پایین دست شده و به این ترتیب سبزینگی اراضی در منطقه کاهش می‌یابد و شاهد بروز پدیده‌های آلودگی هوا خواهیم بود.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.