خدمه ماموریت شنژو ۱۳ که اکنون رکورددار بیشترین حضور در فضا برای یک ماموریت چینی است به زمین بازگشت.

فضاپیمای «شنژو ۱۳» که حامل سه فضانورد بود، روز جمعه ۱۵ آوریل با موفقیت در منطقه خودمختار مغولستان داخلی در شمال چین فرود آمد. این فرود حدود ۹ ساعت پس از خروج از ایستگاه فضایی جدید تیانگونگ صورت گرفت.

بر اساس گزارش اسپیس، با این فرود ماموریت «شنژو ۱۳» به پایان رسید و رکورد ملی شش ماه عملیات در مدار زمین را به ثبت رساند. طولانی‌ترین ماموریت قبلی خدمه چینی مربوط به به فضانورد شنژو ۱۲ بود که سال گذشته سه فضانورد را به مدت ۹۲ روز به ایستگاه نوپای چینی فرستاد.

مدت کوتاهی پس از فرود، هر سه فضانورد با رادیو اعلام کردند که پس از ماموریت فضایی طولانی خود، اکنون شرایط مناسبی دارند.

ماموریت شش ماهه در فضا برای یک فضانورد در ایستگاه فضایی بین المللی که چین بخشی از آن نیست یک ماموریت معمولی محسوب می‌شود. برخی از مأموریت‌های ایستگاه فضایی بیشتر از شش ماه طول می‌کشند. برای مثال مارک ونده هی  و پیوتر دوبروف فضانوردان ناسا اخیرا پس از ۳۵۵ روز حضور در آزمایشگاه مدارگرد، به زمین بازگشتند.

فضانوردان چینی

در ماموریت شنژو ۱۳ رکورد‌های دیگری هم به ثبت رسید. به عنوان مثال، وانگ یاپینگ به اولین زنی بود که در ماژول ایستگاه فضایی تیانه حضور پیدا کرد و اولین زن چینی بود که راهپیمایی فضایی انجام داد.

وانگ در این ماموریت به یی گوانگفو و ژای ژیگانگ پیوسته بود که فرماندهی این ماموریت را بر عهده داشتند. این سه نفر در روز ۱۵ اکتبر از یک سکو در مرکز پرتاب ماهواره جیوچوان با فضا پرتاب شد.

خدمه شنژو ۱۳ مدتی را صرف آماده سازی ماژول ایستگاه فضایی تیانه برای فضانوردان بعدی این ماژول کردند که زمان پرتاب آن به زودی خواهد رسید. انتظار می‌رود ماموریت شنژو ۱۴ در اوایل ژوئن آغاز شود.


بیشتر بخوانید


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.