این ابهام از آنجا شروع شد که در ۶ مرداد ۱۴۰۰ مجلس موافقت کرد که طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی که اکنون با نام "نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی" شناخته میشود بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی بجای صحن در کمیسیون مورد رسیدگی قرار گیرد.
این تصمیم اما واکنشهای زیادی در سطح جامع به همراه داشت تا جاییکه پس از تشکیل جلسات کمیسیون مشترک و تصویب کلیات این طرح در سوم اسفند ۱۴۰۰، عدهای در داخل و خارج از مجلس خواهان بازگشت طرح صیانت از کمیسیون ویژه به صحن مجلس شدند.
در ادامه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه غیرعلنی ۲۲ فروردین خود در یک رایگیری استمزاجی که با هدف تعیین تکلیف کمیسیون مشترک انجام شد با ادامه فعالیت این کمیسیون مخالفت کردند که برخی رسانهها آن را به اشتباه به "منحل شدن کمیسیون مشترک طرح صیانت با رای قطعی مجلس" تعبیر کردند.
پنج روز بعد اما در حالیکه برخی نمایندگان اصرار داشتند که نتیجه همین رایگیری استمزاجی را باید مبنای عمل قرار داد و برخی دیگر هم معتقد بودند که برای بازگرداندن طرح صیانت به صحن باید در جلسه علنی مجلس رایگیری واقعی انجام شود، خبر رسید که آقای قالیباف در نامهای بررسی طرح صیانت را - نه به کمیسیون و نه به صحن- بلکه به شورای عالی فضای مجازی ارجاع داده است.
اما ماجرای نامه آنگونه که از قول مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در رسانهها نمود پیدا کرد، نبود.
اندکی بعد مجتبی توانگر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با ایسنا توضیح داد که این نامه مربوط به اسفند ۱۴۰۰ بوده و هیچ ارتباطی به ارجاع طرح صیانت به شورای فضای مجازی ندارد بلکه در آن از شورای عالی فضای مجازی خواسته شده چارچوب قانون حکمرانی در فضای مجازی را مشخص شود تا مجلس بتواند قانونی درست را بر اساس تدابیر ولایت تدوین و تصویب کند.
آنچه در ادامه میخوانید متن نامهای است که رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیسجمهور به عنوان رئیس شورای عالی فضای مجازی ارسال کرده است؛ نامهای که به اشتباه، "ارجاع طرح صیانت به شورای عالی فضای مجازی" از آن برداشت شد.
حضرت حجتالاسلام و المسلمین آقای دکتر رئیسی
رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران و رئیس شورای عالی فضای مجازی
سلام علیکم
با احترام، نظر به مذاکرات انجام شده در هفتاد و نهمین جلسه شورای عالی فضای مجازی مورخ ۱۴۰۰.۱۲.۲۴ و پیرو خبر منتشر شده در پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری مبنی بر اینکه «بهتر است طرح صیانت در مجلس به سرانجام برسد»، خواهشمند است در صورتی که مصوبهای در این زمینه وجود دارد، با قید فوریت ارسال فرمایید تا در تصمیم پیش روی هیات رئیسه و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی لحاظ گردد.
همچنین طبق حکم رهبر معظم انقلاب در تشکیل شورای عالی فضای مجازی مبنی بر اینکه آن شورا نقطه کانونی متمرکز برای سیاستگذاری، تصمیمگیری و هماهنگی در فضای مجازی کشور میباشد و طبق جمعبندی که پیش از این در صحن جلسه شورا صورت گرفته بود، دستور فرمایید محورها و سیاستهای مدنظر شورای عالی فضای مجازی در زمینه قانونگذاری به مجلس شورای اسلامی ارسال گردد تا به عنوان چارچوب تصویب قانون حکمرانی در فضای مجازی مدنظر قرار گیرد.
پیشاپیش از دستور اقدام عاجل در تعیین تکلیف موارد فوقالذکر کمال تشکر را دارم.»
سلام ،
فضای حقیقی و مجازی دو محیط کاملا جدا هستند ،
فضای حقیقی و مجازی دارای قانون مشابه هستند ،
آگاهی به این قانون مشابه بر عهده اشخاص حاضر است ،
این قانون در محیط حقیقی با نام شرع و قوانین کشور و
در فضای مجازی با عنوان سواد رسانه ای شناخته می شود ،
مثلا شرکت تجاری و فعالیت های آن در فضای حقیقی و مجازی دارای یک اساسنامه است ،
همچنین فعالیت های حرام مانند شرط بندی و
یا ممنوع مانند ارز دیجیتال ،
در آخر فضای مجازی را به عنوان شاخه کمک کننده فعالیت ها در محیط حقیقی تعریف می کنیم ،
پیمان اشراقی.