مالیات ۵۰۰ هزار خانه خالی تعیین شد

رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: مالیات حدود ۵۰۰ هزار خانه‌ خالی معرفی شده از سوی وزارت راه و شهرسازی را تعیین و به مالکان آن‌ها ابلاغ کردیم.

آقای داوود منظور رئیس سازمان امور مالیاتی، با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر با موضوع پیدا و پنهان تعیین مالیات و مالیات ستانی، به سوالات زیر پاسخ داد:

مجموع درآمدهای مالیاتی پارسال چقدر بود؟

منظور: از نظر مجموع درآمد‌های مالیاتی، پارسال ۳۰۶ هزار میلیارد تومان به طور مستقیم به بودجه عمومی دولت واریز شد؛ ۳۰۰ هزار میلیارد تومان به صورت نقدی و مابقی هم به صورت اوراق تسویه خزانه برای تسویه مطالبات پیمانکاران از دولت با در نظر گرفتن بدهی مالیاتی آن‌ها صورت گرفته است.

بالغ بر ۴۵ هزار میلیارد تومان نیز، مالیات ارزش افزوده سهم شهرداری‌ها نیز پرداخت شد و ۱۱ هزار میلیارد تومان هم استرداد مالیاتی انجام شد.

مالیات بر ثروت و مالیات بر درآمد، چه سهمی از کل مالیات دریافتی را به خود اختصاص داده است؟

منظور: مالیات‌ها به طور کلی به دو گروه مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می‌شوند؛ مالیات‌های مستقیم سه گروه هستند: 

۱. مالیات‌هایی که با توجه به قدرت پرداخت و خرید و توانایی مؤدیان دریافت می‌کنیم و شامل مالیات بر اشخاص حقوقی می‌شود: حدود ۱۰۷ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰

۲. مالیات بر درآمد‌ها که شامل مالیات بر حقوق و دستمزد اعم از کارکنان بخش دولتی و خصوصی (حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان)، مالیات بر مشاغل، یعنی صاحبان حِرَف و شغل‌هایی که شرکت نیستند و به صورت اشخاص حقیقی فعالیت می‌کنند (حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان) و مالیات بر مستغلات و ... است که پارسال در مجموع، حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان بود.

۳. مالیات بر ثروت که به پایه‌های مالیاتی مثل مالیات بر نقل و انتقال املاک، خانه‌های لوکس، ارزش خودرو و ... بر می‌گردد و حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان بود.

مالیات‌های غیرمستقیم نیز روی کالا و خدمات دریافت می‌شود که عمده‌ترین آن، ارزش افزوده است؛ مالیات ارزش افزوده، از ابتدای حلقه تولید کالا تا انتهای زنجیره دریافت می‌شود؛ مجموعا ۹ درصد مالیات روی کالا دریافت می‌شود که در وصول آن در بخش‌های مختلف تولید است و پارسال مجموعا ۱۱۰ هزار میلیارد تومان بود. مالیات بر سایر کالا و خدمات مانند نقل و انتقال خودرو نیز، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان بود.

افزایش ۲ تا ۲.۵ درصدی سهم مالیات در اقتصاد ایران تا پایان دولت سیزدهم

سهم مالیات در اقتصاد ایران، نسبت به سایر کشورها در چه جایگاهی قرار دارد؟

منظور: تعریف مالیات در کشور‌های مختلف، متفاوت است؛ به طور مثال در برخی کشورها، پرداخت‌ها به دولت مرکزی، دولت‌های محلی مثل شهرداری‌ها، ایالت‌ها و حتی پرداخت‌ها به صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی را مالیات می‌نامند. در کشور ما، منظور از مالیات، انواع مالیات‌های مستقیم و غیرمستقیم است و اگر به آن، درآمد‌های گمرکی و عوارض شهرداری‌ها را هم اضافه کنیم، نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی، بین ۱۵ تا ۱۷ درصد است.

در ترکیه، این رقم ۲۲ تا ۲۳ درصد است و در حوزه کشور‌های اسکاندیناوی، بین ۳۰ تا ۴۰ درصد است و این عدد، به میزان خدمات دولت‌ها بر می‌گردد. هرقدر دولت‌ها خدمات بیشتری را متحمل شوند، مالیات بیشتری را مطالبه می‌کنند که به قوانین آن کشور‌ها بر می‌گردد.

برخی معتقدند که این نسبت در ایران پایین است که اگر صرف مالیات را در نظر بگیریم، حدود ۸ درصد است. در دولت سیزدهم تعهد کردیم که آن به ۱۰ تا ۱۰.۵ درصد افزایش دهیم.

آیا صحیح است که افراد حقوق بگیر، قبل از رسیدن حقوق به دستشان، مالیات را می‌پردازند؛ اما سایر مشاغل و حِرَف این چنین نیست؟

منظور: حقوق بگیران مالیات کسر در منبع دارند؛ یعنی همزمان با خَلق منبع، مالیات دولت وصول می‌شود. در بخش مشاغل و حِرَف باید طبق قانون منتظر باشیم تا پایان سال صورت‌های مالی خود و اظهارنامه هایشان را تا تیرماه تحویل دهند که معمولا یک سال زمان می‌برد.

چه تعداد خانه خالی وجود دارد که قبض مالیات برای آن صادر شده است؟

منظور:این قانون مربوط به دهه ۵۰ است و هیچگاه اجرایی نشده اما با همکاری وزارت راه و شهرسازی، اواخر پارسال اطلاعات خانه‌های خالی را برای اولین بار از این وزارتخانه دریافت کردیم. وزارت راه و شهرسازی نیز با رویکرد خوداظهاری و پایگاه‌های اطلاعاتی سامانه املاک و اسکان، حدود ۵۰۰ هزار خانه خالی را شناسایی و به سازمان امور مالیاتی معرفی کرد.

خانه‌های معرفی شده از سوی وزارت راه و شهرسازی را با توجه به ویژگی‌هایی مثل متراژ، تعداد طبقات، نزدیکی به خیابان و سایر مشخصات قیمت گذاری خانه‌ها، تعیین مالیات کردیم و کمتر از یک ماه، مالیات خانه‌ها را به مالکان آن‌ها اطلاع دادیم. مرحله دوم اجرای این قانون، فراهم کردن امکان اعتراض بود که حدود ۵۰ هزار نفر اعتراض کردند؛ به آن‌ها رسیدگی می‌شود و برای مابقی که اعتراض نکردند، برگه تشخیص صادر و ابلاغ الکترونیکی شده است.

خزانه داری کل کشور اعلام کرده، پارسال حدود ۷۲ درصد از پرداخت‌های حقوق و مزایای کارکنان دولت از محل درآمد‌های مالیاتی پوشش داده شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد رضا صباحی
۲۲:۵۹ ۳۱ فروردين ۱۴۰۱
این همه قوانین مالیاتی مختلف خوب است و باعث رشد کسری بودجه دولت محترم هم خواهد شد اما ای کاش این قوانین خوب کمی دیرتر اجرا می‌شد چون مردم و اصناف و مشاغل با توجه به تورم بالا الان به نان شب خود واقعا محتاج هستند حالا چطوری می‌توانند با این شرایط اقتصادی و معیشتی پاسخگوی دولت محترم و سازمان امور مالیاتی باشند ؟ اگر واقعا قانون درست و دقیق اجرا باید گردد حداقل یک تنفس مالیاتی در کشور ایجاد گردد که البته بازهم به استفاده خود دولت محترم است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۳۱ فروردين ۱۴۰۱
اگه راست می گید یه سامانه به مردم معرفی کنید که به شما مردم اطلاع از واحدهای خالی را بدهند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۳۱ فروردين ۱۴۰۱
خانه خالی باید جریمه شود

چرا مالیات
وقتی با اموال عمومی یارانه‌ای ساخته شده


آب برق گاز ساخته
چقدر از آب های شیرین زیر زمین بابت این ساختمان ها هدر رفته
پنجاه ساله دیگه هم غیر قابل سکونت هستند پس چرا باید راکت باشه
مگه خونه سرمایه هست هرچند تقصیر دولت هست منزل را جز سرمایه قرار داده و مردم بدبخت کرده و دلال ها را بر سر ملت گذاسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۳۱ فروردين ۱۴۰۱
گفتن حکم تخلیه ندین خیلی از مالک ها ترسیدن و از اجاره دادن واحد صرفه نظر کردن فایل اجاره کم شد و قیمت ها رفت بالا ....
گفتن مالیات کرایه خونه همین حرف پارسال 50 درصد گذاشت روکرایه ها
امسال هم که کرونا تموم شده بود خسروی دوباره یه حرفی زد که کرایه ها بالاتر بره چی گفته بود حالا :مالکان حق دریافت حکم تخلیه را ندارند یعنی دوباره خیلی ها خونه اجاره ندن تا به مشکل قضایی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۳۱ فروردين ۱۴۰۱
اعتراض جایز نیست
مالیات این مالکان باید نجومی باشد
چه معنی داره که هر کس پول داشت خانه احتکار کنه و خون ملت را بمکد با گران شدن مسکن خواهشا نقره داغشان کنید
تا اگر پول اضافه دارند به کارهای مولد و توید اختصاص دهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۳۱ فروردين ۱۴۰۱
آقای منظور تو کوکای عبدی؟
Netherlands
ناشناس
۱۰:۰۴ ۳۱ فروردين ۱۴۰۱
تنها برنامه ای که برنامه ریزی بسیار دقیق داره و مو لای درزش نمیره و طرح قبل از شکل گیری به اجرا گذاشته میشه و بعدا اصلاحیه میذارن و عنوان علی الحساب قرار میدن مث خودروسازی هامون.. البته هر دو هم به قول خودشون وضعیت نامطلوب داره که طرحهای مالیاتی صدر در صد قابلیت اجرایی داره ولی طرحهای خودروسازی به هیچ عنوان قابلیت اجرایی نداره مگر اجازه بدهند خودرو ده برابر گرون بشه و تازه بازم میان میگن این مشکل چندین دهه بوده!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۳۱ فروردين ۱۴۰۱
لطفا سایتی و یا مرکزی را اعلام کنید که مردم در دور و اطرافشان آپارتمان خالی می بینند به شما خبر بدهند این خیلی عالی میشه و خیلی ها از سرمایه دارها هستند که ساختمان چند واحدی بنا کردند و اینقدر قیمت را گران گذاشتند که مردم با این همه تورم قادر به خرید نیستند و ساختمان با این همه واحدهای خالی هنوز وجود دارد. لطفا دولت یه فکری به این کار بکند اگر سیستم اطلا رسانی از سوی دولت درست شود. مطمئنا جواب خواهد داد.
Germany
ناشناس
۰۹:۳۱ ۳۱ فروردين ۱۴۰۱
فقط تو رو خدا کار برامون درست نکنید،اگه واقعا خانه خالیه اقدام کنید،انقد مردمو بی خودی تو این اداره و اون اداره نکشید،به خدا از ادارات دولتی خسته ایم،من یه کاسبم ،اصلا دیگه فقط یه نفرو میخاییم که یا تو کافی نت باشه یا برو بیای اداراتو بکنه،درامدم که رو هواست.لطفا لطفا لطفا حقوق کامل میگیرید کاراتون کامل باشه،اگه خدا رو میشناسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۲ ۳۱ فروردين ۱۴۰۱
jتو همین تهران فقط بالای هشتصد هزار خونه خالی هست چطوری توی کل کشور شده 500 هزارتا؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! همین نشون میده که هیچ همتی برای اجرای سفت و سخت قانون نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۸ ۳۱ فروردين ۱۴۰۱
کاش این مالیات ها به ساخت مسکن برای کارگران اختصاص یابد ...
Iran (Islamic Republic of)
رضایی
۰۸:۰۰ ۳۱ فروردين ۱۴۰۱
برای فرزند من که چند ماهی هست که پایان خدمت گرفته و بیکار هم هست پیامک آمده که خانه مسکونی شما خالی حساب شده و مشمول مالیات است ، در حالی که هیچگونه ملکی ندارد ، الان باید به کجا مراجعه کنم تا اطلاعاتی را که سیستم از خودش ثبت کرده را تصحیح کنم؟
لطفا اگر کسی میداند راهنمایی کند ، متشکرم
United States of America
ناشناس
۰۷:۵۶ ۳۱ فروردين ۱۴۰۱
کارتل های اقتصادی که نمونه ان برج سه راه یاسر است و 15 سال است خالی خوابیده میلیاردها پول انجاست و با تفکر احمقانه نظر این بود که ای مالک دیوانه اینهمه پول فقط اسکنتش کلی میشه اون هم میگفت نمیفهمی اوضاع این کشور به گونه ای است که احمقان پول سپرده گذاری میکنند و عاقلان مانند من تو خیالت راحت باشد که من سال به سال بیش از صد در صد سود میکنم ای دولت بی تخصص و بی تعهد کوچکتر از انی که با کارتلهای سرمایه داری به نبرد بپردازی کشور تو تفکر تو فقط مکانی است برای سرمایه داران و حقه بازان و جهنم با دینان و قانون مداران است و سریع میگویید الدنیا سجن المومن که خودتان هم نمیفهمید یعنی چه زندان جایی است که ازادی عمل را میگیرد نه اینکه نون نداشته باشی بخوری البته زندانهای شما نه اب نه نون هر دو را ندارد الا زندانهای مسئولین و پولداران والا فقرا در فشافویه با فلاکتی معادل گوانتانامو زندگی میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۸ ۳۱ فروردين ۱۴۰۱
کم کم خالی کاهش دارد و ساخت افزایش.. لعنت بر بانکهای کاسب کار با پولهای مردم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۶:۵۶ ۳۱ فروردين ۱۴۰۱
خدا شما را بردارد امام زمان (ع) بیاورد .
Iran (Islamic Republic of)
موسی
۰۴:۴۴ ۳۱ فروردين ۱۴۰۱
آقای دکتر.... آز بس گذارشات پوچ وکذب آز منظر ودیدتان می‌گذرد گذارشات صحیح را متوجه نمی شوید.
آمار خانه های خالی بیشتر از 500هزارتا است.....لطف بفرمایید از شرکتهای برقی وآبی وگازی آدرس مشترکین بدون مصرف را در6ماه گذشته بگیرید.چگونه وقتی منزل ویلایی جنابعالی در شمال خالی خودتان ساکن تهران هستید متوجه میشوید میزان مصرف برق ویلای جنابعالی صفر روی گوشی تان آمده؟؟همانطور هم وزارت نیرو وگاز میفهمید منزل ویلایی شما در شمال خالی از سکنه آست.
کارگران شهرداری هرماه یا هرسال یک قبض بدهی عوارض تحویل ساکنین منازل میدهند هرکدام پرداخت کردن معلوم میشود.یا اینکه روفتگران عزیز شهرداری می دانند کدام خانه زباله ندارد... اینگونه بدقت می توانید آمار خانه های خالی را از شرکتهای برق وگاز وشهرداری های محله دریافت نمایید...چرا خانه ۱۶میلیاردی که مالکین آن خارج کشور بودن متاسفانه با اسناد جعلی مورد خرید وفروش قرار می‌گیرد؟؟چون شهرداری ها اشراف عملی به منازل فاقد سکنه ندارن... احتمالأ آن منزل سالها خالی ازسکنه بوده افراد سودجو ودلال دنبال خانه های خالی هستند آمار آنرا می گیرند در مواقع بی اطلاعی از آن به نفع خود جعل اسناد می کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۶ ۳۱ فروردين ۱۴۰۱
من خونه ندارم اصلا مستاجرم اما برام اخطار مالیاتی امده ثبت هم کردم مستاجرم حالا درخواست دارم خانه ای که ندارم و شما میگوید دارم رو بهم بدید برم توش بشینم حتی ماتلیاتشم میدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۳ ۳۱ فروردين ۱۴۰۱
چرته
آخرین اخبار