سرپرست اداره دامپزشکی گتوند از اتمام فاز بهاره واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل در این شهرستان خبر داد.

 هادی احمدفخرالدین گفت: در طرح بهاره واکسیناسیون طیور بومی و با هدف ارتقای معیشت روستائیان و کاهش خطر سرایت بیماری از طیور بومی به واحد‌های صنعتی بیش از ۳۹ هزار و ۵۰۰ قطعه پرنده بومی و اهلی در روستا‌های شهرستان گتوند با توان عملیاتی اکیپ‌های واکسیناسیون بخش دولتی و بصورت رایگان با واکسن نیوکاسل مقاوم به گرما علیه بیماری نیوکاسل واکسینه و ایمن گردیدند.

او می گوید: بیماری نیوکاسل یک بیماری ویروسی است که در زمان وقوع به علت سرعت بالای انتشار بیماری در جمعیت طیور صنعتی و بومی، نمی‌توان درمان خاصی انجام داد و برای پیشگیری از این بیماری باید تمام طیور واکسینه شوند.

به گفته سرپرست اداره دامپزشکی گتوند بسیاری از گونه‌های پرندگان وحشی و اهلی میزبان این بیماری هستند و در این میان مرغ‌ها آسیب‌پذیرترین و مستعدترین پرندگان در برابر این بیماری بوده و اردک و بوقلمون کمترین آسیب‌پذیری را در برابر بیماری نیوکاسل دارند.

ویروس نیوکاسل از خانواده ویروس‌های پارامیکسو و از جمله بیماری‌های مرغ و خروس می‌باشد و در سه نوع ضعیف، متوسط و قوی می‌تواند گله‌ها را درگیر کند که در نوع حاد یا قوی تلفات بسیار بالایی خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.