دستورالعمل جهاد کشاورزی برای مدیریت انگل گل جالیز در مزارع کلزای گلستان

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان گفت: هزار و ۵۰۰هکتار از مزارع کلزای استان به انگل گل جالیز آلوده شده و کنترل آن نیازمند اقداماتی است.

کیانوش حق نما گفت: بیشترین میزان آلودگی مزارع کلزا به گل جالیز مربوط به شهرستان کلاله بوده و تاکنون در شهرستان‌های کردکوی، رامیان و بندر گز هیچگونه آلودگی به این انگل مشاهده نشده است.

حق نما می‌گوید: در مزارع با سطح و شدت الودگی کم، گل جالیز قبل از بذر دهی جمع آوری و در خارج از محیط مزرعه سوزانده شود.

او گفت: در مزارع آلوده از کاشت کلزا و سایر میزبان‌ها مانند مزارع آفتابگردان، کاهو، خیار، خربزه، کدو، هندوانه، فلفل، گوجه فرنگی، بادمجان، توتون، انواع گلم وحبوبات خودداری شود.

حق نما گفت: در مزارع آلوده بعد از برداشت برای مدفون کردن بذور گل جالیز شخم عمیق انجام و در آن زمین‌ها کشت مستقیم گندم انجام شود.

اومی گوید: کشت شالی در اراضی آلوده به این انگل و یا غرقاب کردن زمین روشی دیگر برای پاکسازی زمین است.

حق نما گفت: کشت غلات توام با یکی از میزبانان تله گل جالیز و معدوم کردن گیاهان میزبان پس از اتصال گل جالیز و سبز شدن آن با یکی از علف کش‌های مناسب روشی دیگر برای از بین بردن این انگل است.

او گفت: مدیریت شیمیایی طبق دستور جهاد کشاورزی در مزارع الوده، مدیریت تغذیه و کود دهی مناسب در مناطق با سابقه آلودگی گل جالیز، اجتناب از کشت بذور استحصالی از مزارع آلوده ورعایت بهداشت زراعی با جلوگیری از ورود روان‌آب آب مزارع آلوده بالاست از دیگر نکاتی است که به کنترل واز بین بردن این انگل کمک می‌کند.

انگل گیاه گل جالیز نه برگ دارد و نه فتوسنتز انجام می‌دهد و مواد مورد نیازش را از میزبان می‌گیرد، میزان خسارت این انگل به مزارع به شرایط آب و هوایی و رقم محصول کاشته شده بستگی دارد.

برچسب ها: گل جالیز ، مزارع کلزا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.