محمد اسلامی گفت: ۵۰ نوع رادیو دارو را در بخش تشخیص، تسکین و درمان به مراکز درمانی دادیم و ۲۱۰ مرکز پزشکی از رادیوداروهای ما استفاده می‌کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره فعالیت‌های دانشمندان صنعت هسته‌ای در حوزه‌های سلامت، صنعت، کشاورزی و کاربرد پرتوها گفت: ما امکانات کامل چرخه سوخت هسته‌ای را در اختیار داریم و با ظرفیت‌های علمی، پژوهشی و صنعتی که ایجاد کردیم در خدمت سلامت بشریت و مردم حرکت می‌کنیم. ما ۵۰ نوع رادیو دارو را در بخش تشخیص، تسکین و درمان در اختیار مراکز درمانی قرار داد‌ه‌ایم.

دارویی که در ساختارش یک رادیو ایزوتوپ وجود داشته باشد، رادیو دارو می‌نامند. این نوع دارو‌ها کاربرد گسترده‌ای در تشخیص، پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله انواع سرطان‌ها دارند.

دانشمندان کشورمان تا کنون فناوری تولید بیش از ۵۰ نوع رادیو دارو را بومی‌سازی کردند که دانش ساخت این رادیو داروها که در تشخیص و درمان سرطان‌ها کاربرد دارد، فقط در اختیار ۵ کشور جهان است.

محمد اسلامی همچنین با بیان اینکه ۲۱۰ مرکز پزشکی از محصولات و رادیوداروهای ما استفاده می‌کنند و تعدادی دیگر از رادیوداروهای جدید را در دست پژوهش و اقدام داریم گفت ما در بخش درمانی به سمتی حرکت می‌کنیم که بتوانیم با رادیوداروها و درمان سلول‌های درگیر عوارض جانبی را به حداقل برسانیم.

گفتنی است، در ایران از ابتدای تشخیص تا انتهای درمان، رادیوداروی مناسب که چرخه کاربردی است وجود دارد و کشورمان در صنعت هسته‌ای با متخصصان داخلی در این زمینه نیز به خودکفایی رسیده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار