مدیر کل دامپزشکی مازندران به دامداران مازنی توصیه کرد تا دام‌ها را قبل از کوچ واکسینه کنند.

محمد حسن گلپایگانی گفت: دامداران دام‌ها را قبل از انجام کوچ و انتقال به مناطق بالادست و ییلاقی با انجام واکسیناسیون علیه بیماری‌ها ایمن کنند.

او می‌گوید: واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یا همان PPR بر اساس برنامه ملی سازمان دامپزشکی کشور در دستور کار اکیپ‌های عملیاتی دامپزشکی قرار دارد.

به گفته گلپایگانی به منظور جلوگیری از بروز و انتشار این بیماری در جمعیت دام‌های اهلی انتظار داریم دامداران مازنی با ماموران دامپزشکی همکاری لازم را داشته باشند.

او می‌گوید: علی رغم درگیری برخی از حیوانات حیات وحش از جمله کل و بز وحشی پارسال در ارتفاعات هیچگونه تلفاتی در جمعیت دام‌های اهلی در مازندران نداشتیم و خوشبختان تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر وقوع PPR و بروز تلفات در جمعیت دام‌های اهلی دریافت نکردیم.

به گفته گلپایگانی واکسیناسیون دام‌ها علیه این بیماری مهمترین اقدام‌پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع این بیماری بوده و دامداران باید به منظور جلوگیری از بروز و انتشار بیماری با مراجعه به ادارات دامپزشکی نسبت به انجام هماهنگی لازم برای واکسیناسیون گله‌های دامی خود اقدام کنند.

او می‌گوید: دامداران گله‌های خود را از لاشه‌های حیوانات حیات وحش که احتمالا در زمستان زیر برف مدفون شده بودند دور نگاه دارند و در صورت مشاهده حیوان تلف شده ضمن اطلاع رسانی به مراکز دامپزشکی نسبت به دفن بهداشتی لاشه‌ها با رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه‌ای اقدام کنند.

گلپایگانی ضمن تاکید بر اینکه این بیماری مشترک بین انسان و حیوان نیست و مردم نگران نباشند، گفت: به منظور حفظ و حراست از سرمایه‌های دامی افراد در صورت مشاهده هرگونه علائم بیماری در دام‌ها از جمله تب، ترشحات چشم و بینی، تورم دهان، اسهال، ذات الریه همراه با سختی تنفس به درمانگاه‌های دامپزشکی شهرستان مراجعه کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.