کاهش ۱۹ درصدی جمعیت کیفری در تاکستان

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان تاکستان از مصالحه بیش از ۹ هزار فقره پرونده طی سه سال اخیر و کاهش ۱۹ درصدی جمعیت کیفری زندان خبر داد.

حسین رجبی گفت: طی سه سال اخیر دادستانی تاکستان برنامه‌ها و طرح‌های متعددی را در راستای صلح و سازش در پرونده‌های مطروحه، کاهش جمعیت کیفری، تحقق دادرسی الکترونیک و تکریم ارباب رجوع اجرایی کرد که بر اساس تلاش‌های صورت گرفته در بخش‌های مختلف، توفیقات قابل توجهی حاصل شد.

 یکی از برنامه‌ها و طرح‌های یاد شده اصلاح ذات‌البین ویژه پرونده‌های کیفری بود، که با هدف کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها و کاهش محکومیت‌های کیفری برای شهروندان اجرایی شد، که این طرح با ایجاد واحد مددکاری در مراجع انتظامی، راه‌اندازی شعبه شورای حل اختلاف در دادسرای شهرستان و تشکیل کارگروه سازش در شعب تحقیق ثمرات قابل قبولی را در پی داشت.

 با توجه به تلاش‌های انجام شده ۳۰۲۰ فقره پرونده در مراجع انتظامی، ۵۳۳۲ فقره پرونده در شعبه شورای حل اختلاف دادسرا و ۱۱۲۸ فقره پرونده در شعب تحقیق به صلح و سازش ختم شد و در مجموع طی ۳ سال اخیر ۹۴۸۵ فقره پرونده با گذشت اصحاب دعوا منجر به مصالحه شد.

 با شیوع ویروس کرونا تحقق دادرسی الکترونیک یکی از اولویت‌های دادستانی شهرستان تاکستان قرار گرفت و در این راستا طرح‌های مختلفی برنامه ریزی شد و بر همین اساس از سال ۱۴۰۰، بیش از ۱۵۰۰ مورد دادرسی الکترونیک در حوزه ارتباط تصویری با تولیدکنندگان، ملاقات با شهروندان، ارتباط با شعب تحقیق، برگزاری جلسات رسیدگی و ارتباط تصویری با زندانیان  انجام شد.

صرفه جویی در زمان، کاهش اتلاف وقت نیروی انسانی، افزایش سرعت و دقت در امور از مزایای اجرای سامانه ابلاغ الکترونیکی اوراق قضایی است، که در این راستا و با اقدامات صورت گرفته میانگین ابلاغ الکترونیک قضایی در دادسرای تاکستان طی سه سال اخیر بیش از ۹۵ درصد بود، که این میزان در سال گذشته به ۹۹ درصد رسید.

 یکی از اولویت‌های کاری دادستانی تاکستان تلاش در راستای کاهش ورودی به زندان و جمعیت کیفری بوده و این موضوع همچنان با جدیت دنبال می‌شود، که در همین راستا و با توجه به تلاش‌های صورت گرفته طی سه سال اخیر بیش از ۱۹ درصد کاهش ورودی به زندان‌ها را شاهد هستیم و امیدواریم این میزان در سال‌های آینده ارتقاء یابد.

 در سند تحول قضایی به موضوع تکریم مراجعین و ارباب رجوع تاکید بسیار شده و این موضع همیشه در اولویت کاری دستگاه قضایی بوده و هست و در این راستا طی سه سال گذشته بیش از یکهزار مورد ملاقات حضوری با مردم شریف شهرستان تاکستان صورت پذیرفت و همچنین زمینه ارتباط پیامکی شهروندان فراهم و بیش از ۴۰۰ پیامک در موضوعات مختلف از سوی مردم به این سامانه ارسال شد، که پیام‌های دریافتی مورد بررسی و اقدام لازم قرار گرفت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.