مرحله‌ی اول طرح مبارزه با بیماری سالک در شرق استان اصفهان باطعمه گذاری لانه‌های موش صحرایی آغاز شد.

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت اصفهان گفت: مرحله اول طرح مبارزه با بیماری سالک از ۱۷ اردیبهشت با عملیات طعمه گذاری برای موش‌های صحرایی آغاز شده است.

رضا فدایی می‌گوید ۹۰ نقطه از استان اصفهان در این طرح لانه کوبی، طعمه گذاری و سمپاشی می‌شود.

سال گذشته حدود سه هزار مورد ابتلا به سالک در شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ثبت شد که حدود ۲ هزار مورد آن مربوط به شرق شهرستان اصفهان بود.

به گفته او دیگر شهرستان‌هایی که بیشترین درگیری با سالک را در سال گذشته داشتند بُرخوار، شاهین شهر و میمه، اردستان و نطنز بود.

رضا فدایی درمورد سالک که بیماری خاص این منطقه از نظر اقلیمی است، گفت: به طور معمول گزش پشه‌های ناقل سالک از اردیبهشت آغاز می‌شود و در مهر و آبان به حداکثر می‌رسد.

سالک یک بیماری پوستی انگلی و مشترک بین انسان و حیوان است که در اثر گزش پشه خاکی ماده و انتقال انگل سالک ایجاد و اغلب به شکل یک زخم دیده می‌شود.

این بیماری در چندین منطقه از جهان از جمله آمریکای جنوبی، شمال آفریقا و خاورمیانه شیوع دارد. در خاورمیانه ایران، عراق، افغانستان و سوریه یکی از شایع‌ترین مناطق سالک خیز هستند.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، سالانه در جهان حدود ۷۰۰ هزار نفر تا یک میلیون نفر مبتلای جدید به سالک شناسایی می‌شوند، در سال ۲۰۱۹ حدود ۸۷ درصد موارد جدید ابتلا در جهان در ۱۰ کشور شامل افغانستان، الجزایر، برزیل، کلمبیا، ایران، عراق، لیبی، پاکستان، سوریه و تونس بوده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.