مدیر شبکه بهداشت و درمان شاهین‌شهر و میمه از افزایش ۵۰ درصدی ابتلا به سالک در شاهین‌شهرخبر داد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شاهین‌شهر و میمه گفت: در نوع شهری بیماری سالک ناقل بیماری پشه خاکی «فلبوتوموس سرژانتی» و مخزن بیماری سگ‌های ولگرد هستند و بیماری از انسان به انسان قابل انتقال نیست.
 "لشمانیوز جلدی" یا سالک را بر دو نوع شهری (خشک) و روستایی طبقه‌بندی می شود.
به گفته او  اما ناقل بیماری سالک روستایی، پشه خاکی نیمه وحشی «فلبوتوموس پاپاتاسی» است که از طریق نیش پشه‌های جنس ماده انگل بیماری را از بعضی موش‌های صحرایی آلوده به انسان منتقل می‌کند.
به گفته علی پارسا استان اصفهان رامخزن اصلی عامل سالک روستایی است موارد ابتلا به سالک شهرستان شاهین‌شهر و میمه از نوع روستایی بوده و کانون این بیماری در شهرستان شهر‌های گز، گرگاب و مناطق حاشیه شاهین‌شهر (گلدیس و مسکن مهر) بوده و مهم‌ترین نشانه ابتلا به این بیماری نبود بهبودی محل نیش پشه تا ۲ هفته بعد از گزش است.

موارد ابتلا به سالکِ شاهین‌شهر و میمه را در سال گذشته ۵۹ مورد بود و در سال۹۹ موارد ابتلا به سالک در این شهرستان ۲۹ نفر بوده، اما موارد ابتلا به این بیماری سال گذشته در شاهین‌شهر و میمه رشد ۵۰ درصدی داشته است.

به گفته او  همچنین از مجموع مبتلایان به سالک ۵۴ مورد در کانون‌های شاهین‌شهر و میمه و ۵ مورد نیز به دلیل مسافرت به مناطق سالک خیز آلوده شده‌اند.

علی پارسا مهم‌ترین اقدامات پیشگیرانه از بروز سالک را لانه کوبی و اجرای عملیات تسطیح نخاله‌های ساختمانی اعلام کرد و گفت: شبکه بهداشت و درمان شاهین شهر و میمه با ارائه گزارش‌های ماهانه حشره‌شناسی، پیگیری و مراقبت از بیماران مبتلا به سالک، توزیع اسپری دافع حشرات در مناطق سالک خیز، طعمه‌گذاری در زمستان، پایش مراکز پیشگیری تشخیص و درمان سالک و ... اقدامات پیشگیرانه این شبکه در راستای تأمین امنیت و سلامت شهروندان از ابتلا به سالک را محقق کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار