تخصیص ۵٠ درصد ارز ترجیحی به ٢٠ شرکت تجهیزات پزشکی صحت ندارد

رئیس اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی در نشست خبری ایران هلث به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

درباره ابلاغیه اداره کل تجهیزات پزشکی مبنی بر این که تامین کنندگان حق دریافت پیش پرداخت در هنگام فروش را ندارند؛ توضیح دهید.

فلاح، رئیس اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی: عده‌ای در تلاش هستند تا تولیدکنندگان و واردکنندگان را رو به روی هم قرار دهند. تامین کنندگان تجهیزات پزشکی مظلوم واقع شده اند و مصوبه می‌دهند که نباید پیش پرداخت بگیرید و تضاد منافع را شاهد هستیم؛ زیرا دولت خود قیمت گذاری و اعلام می‌کند که حق ندارید پیش پرداخت بگیرید و اخیرا حتی دولت خود اقدام به واردات کرده است.

گفته می‌شود ۵٠ درصد ارز دولتی را ٢٠ شرکت دریافت کرده اند، آیا این خبر صحت دارد؟

فلاح: این ماجرا که ارز بدون نظارت و کنترل و تاپ برند‌ها ارز را برده اند؛ درست نیست؛ زیرا تاپ برند در حوزه تجهیزات پزشکی با سلامت مردم سر و کار دارد. اما این فضاسازی‌ها درست نیست و اکنون بسیاری از واردات از کشور هند انجام می شود و این فضاسازی‌ها به تولید هم ضربه می‌زند؛ زیرا وقتی در به روی تولیدات ارزان و بی کیفیت باز شود تولید هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد و این‌ها جوسازی هستند.

زمانی که تخصیص ارز دولتی آغاز شد؛ برخی شرکت تاسیس کردند و ارز گرفتند و بعد تعطیل شدند. در نتیجه دولت تصمیم گرفت به شرکت‌های با سابقه ارز بدهد؛ البته اجرا هم اشکالاتی داشت و حتی آمار‌های نادرستی منتشر شد و درست نیست که ٢٠ شرکت ۵٠ درصد ارز ترجیحی را گرفته اند.

بستن مرز‌ها برای واردات تجهیزات پزشکی از شرکت‌های مشهور و دارای محصولات با کیفیت سیاست غلطی است. انجمن تولیدکنندگان هم مخالف ممنوعیت کالا‌های با کیفیت است.

در ادامه قاسمی، دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

رئیس جمهور در نامه‌ای به وزیر کار خواستار پرداخت به موقع حقوق کارگران شد؛ در این زمینه شرکت‌ها و کارخانه های تجهیزات پزشکی چه اقدامی انجام دادند؟

قاسمی: خواست ما هم این است که مطابق دستور رئیس جمهور پرداختی حقوق کارگران به تعویق نیفتد؛ ما مکاتباتی را با رئیس جمهور انجام دادیم تا مشکلات صنف تجهیزات پزشکی را مطرح کنیم تا تولید آسیب نبیند.

باشگاه خبرنگاران جوان: چند محصول تجهیزات پزشکی و دانش بنیان در نمایشگاه ایران هلث رونمایی می‌شوند؟

قاسمی: ما در حوزه پزشکی، دندانپزشکی، ملزومات پزشکی، آزمایشگاهی، ارتوپدی و قلب و عروق رونمایی از ١٠ محصول را خواهیم داشت.

نمایشگاه ایران هلث در دوران شیوع کرونا به دلیل این که مجموعه ها درگیر تولید محصولات کرونا بودند؛ برگزار نشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار