هزار و ۳۳۱ گونه جانوری در خراسان جنوبی وجود دارد.

دُری رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی حدود ۹ درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که بیش از هزار گونه گیاهی و ۳۳۱ گونه جانوری شامل ۵۰ گونه پستاندار، ۲۲۸ گونه پرنده، ۵۰ گونه خزنده و ۳ گونه دوزیست در زیستگاه‌های استان پراکنده اند.

او گفت: یوزپلنگ ایرانی، پلنگ، آهو، قوچ و میش، کل و بز، جبیر، انواع گربه سانان کوچک، روباه شنی، هوبره و زاغ بور از گونه‌های جانوری شاخص در استان است که برخی از آن‌ها از جمله یوزپلنگ ایرانی به دلیل خشکسالی و تهدیدات انسانی در معرض انقراض قرار گرفته است.

دُری گفت: اگر چه اغلب مناطق استان دارای اقلیم بسیار خشک است، ولی تالاب‌ها و آبگیر‌های استان از جمله پناهگاه حیات وحش تالاب کجی نمکزار نهبندان علاوه بر پرندگان ساکن،  همه ساله میزبان جمعیت‌های بزرگ از پرندگان مهاجر از قبیل انواع آبچلیک، حواصیل، باکلان، اردک، کشیم، چنگر، پاشلک و فالاروپ هستند که در میسر مهاجرتشان در آبگیر‌های استان مستقر می‌شوند.

به منظور حفاظت از تنوع زیستی موجود، نمونه‌هایی شاخص از طبیعت و زیستگاه‌های استان در ۴ گروه در قالب مناطق حفاظت شده، پناهگاه‌های حیات وحش، پارک‌های ملی و آثار طبیعی ملی انتخاب شده و تا حد توان حفاظت و حراست می‌شوند.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش حفاظت محیط زیست استان گفت:  همچنین از هزار گونه گیاهی استان، بیش از ۸۰۰ گونه آن خواص دارویی دارد که آنغوزه و کما از منحصر به فردترین آن هاست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.