عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد گفت: محصولی اختراع کرده ایم که باعث تولید بتن با کارآیی بالا می‌شود.

یوسف زندی مخترع «خاکستر بادی صنعتی ویژه» در توضیح محصول خود گفت: خاکستر بادی یک محصول فرعی مهم از نیروگاه های سوخت زغال سنگ است که به خوبی به عنوان یک ماده پوزولانی یا به عنوان یک جزء از مخلوط سیمان پرتلند یا به عنوان مواد افزودنی معدنی در بتن استفاده می شود.

با عنایت به این که سوخت غالب در کشور ایران گاز یا نفت بوده و عملا زغال سنگ در کشور مورد استفاده قرار نمی گیرد؛ در ایران عملا خاکستر بادی تولید نمی شود.

او گفت: بنابراین در صورت واردات از کشورهای هند یا چین و یا حتی ترکیه با احتساب هزینه های حمل، قیمت خاکستر بادی بسیار بالا بوده و در معیار تحلیل هزینه-منفعت صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تبریز گفت: بر این اساس و مطالعات گسترده برای تولید خاکستر بادی از مواد ضایعاتی پتروشیمی و تلفیق با موادی که همزمان دارای سیلیس و کربن بالا بوده تحت شرایط همزمان اسیدشویی و سنتز بر اساس شرایط خلا و قوس الکتریکی سریع موفق به تولید خاکستر بادی صنعتی (Fly ash) مطابق استاندارد ASTM C618 شدیم.

وی در توضیح مهمترین مزیت های «خاکستر بادی صنعتی ویژه» گفت: اولا مسئله خوردگی فولاد در بتن از معضلات عمده کشورهای مختلف جهان است و یکی از مهم ترین عوامل تخریب و تغییر شکل ساختار بتن است. یکی از این رهیافت ها استفاده از خاکستر بادی به جای سیمان در تولید بتن و در نتیجه افزایش کیفیت بتن و تولید بتن با کارآیی بالا است.

وی با اشاره به تاثیر این محصول روی کارایی و نسبت آب به سیمان گفت: بنا به دلایلی که گفته شد، استفاده از خاکستر بادی در مواد سيمانی تاثير بسيار زيادی روی افزايش کارآیی بتن در طی زمان گيرش آن دارد.

خاکستر بادی دارای وزن مخصوص کمتری نسبت به سيمان است (حدود ۲۵ درصد کمتر) ؛در نتيجه چسب سيمان حاصل شده دارای مقادير بيشتری مواد سيمانی است. اين افزايش در مواد سيمانی با کاهش ويسکوزيته ديناميکی همراه است که در نهايت باعث بهبود کارآیی بتن می شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
دمتون گرم ان شاءالله سریعتر تولید انبوه کنید و نیاز کشور رو برطرف کنید و ب صادرات برسید