تحقیقات پژوهشگران ایرلندی نشان می‌دهند تحقیقات در زمینه لخته شدن خون، راه را برای درک بهتر بهبود زخم فراهم می‌سازد.

بر اساس پژوهشی که از سوی دانشگاه پزشکی و علوم بهداشتی کالج سلطنتی جراحان در ایرلند (RCSI) انجام شد، اطلاعات جدید چگونگی این که لخته‌های خون در طول بهبودی زخم تشکیل می‌شود را نشان می‌دهد.

بر اساس گزارشی که در مجله علمی «Science Advances» منتشر شده است، رفتار پلاکت‌های خون در محل زخم، به ویژه توانایی آن‌ها در این که یک لخته خون کجا قرار دارد و نیز تغییر محیط اطراف آن، مورد بررسی قرار گرفت.

پلاکت ها، کلید آغاز بهبود زخم و تشکیل ترومبوز محسوب می‌شوند. از سوی دیگر، فیبروبلاست ها، فراوانترین سلول‌ها در بافت همبند هستند که برای مراحل بعدی بهبود زخم ضروری هستند.

فیبروبلاست‌ها به لخته‌ای که تشکیل شده است، حمله می‌کنند و پروتئین‌های حیاتی از جمله «فیبرونکتین» تولید می‌کنند و سپس یک چارچوب ساختاری برای ساخت یک بافت جدید مورد نیاز برای بهبودی را ایجاد می‌کند.

بر اساس این گزارش، این تحقیق جدید محققان ایرلندی نشان داد پلاکت‌ها همچنین می‌توانند یک «ماتریکس فیبرونکتین موقت» را در محیط اطراف خود شبیه به آنچه فیبروبلاست‌ها در مراحل بعدی بهبود و التیام زخم انجام می‌دهند، شکل دهند. این مسئله، برای چگونگی یکپارچه شدن لخته‌های خونی که ممکن است در طول ترمیم عروق حفظ شوند، تاثیرات بالقوه‌ای دارد.

گفتنی است این تحقیقات محققان ایرلندی با همکاری «دانشگاه صنعتی زوریخ»، «دانشگاه وورتسبورگ»، «دانشگاه فرایبورگ» آلمان و «بیمارستان دانشگاهی زوریخ» به انجام رسیده است.

منبع: پایگاه genengnews

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.