دانش آموز پایه پنجم ابتدایی دبستان شهید حسینی نژاد شهر قاین با اراده و خلاقیت خود هواپیمایی سبک را طراحی و ساخته است.

دانیال جعفری دانش آموز خلّاق ساکن شهرستان قاین است که یک هواپیمای دست ساز را با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت و با کمترین هزینه ساخته است.

کارگاهی کوچک با انگیزه و اندیشه‌ای بزرگ

راهی شهرستان قاینات در ۱۰۰ کیلومتری بیرجند شدیم؛ اینجا در کارگاهی کوچک دانش آموزی با اراده و اندیشه‌ای بزرگ توانسته از یک سال پیش به فکر طراحی و ساخت هواپیمایی سبک بیفتد.

دانیال در حالی که مشغول ساخت بدنه هواپیما بود به خبرنگار ما می‌گوید: هواپیما‌های بازاری ساخت پیچیده‌ای دارند و بسیار هم زمان بر هستند و اگر سقوط کنند زود خراب می‌شوند و دیگر قابل استفاده نخواهند بود.

او می‌گوید: بنابراین به این فکر افتادم که هواپیمایی بسازم که هم جنس بهتری داشته باشد و هم هنگام سقوط آسیب نبیند.

دانیال سعی کرده است تا هواپیمایی بدون خرابی بسازد

دانیال می‌گوید: جنس این هواپیما از آکاسیف و فوم برد است که موتور آن برخلاف بقیه هواپیما‌ها جلو و در داخل تعبیه شده است و هنگامی که زمین می‌خورد ضربه نمی‌بیند.

 دانیال به همسن و سال‌های خودم توصیه می‌کند ایده‌هایی که در ذهن دارند را عملی کنند و هر چه که دیگران به آن‌ها انرژی منفی دهند، توجه نکنند و تلاش خود را انجام دهند، چون از دید او خلاقیت به سن و سال مربوط نیست.

چتر حمایت پدر بر سر دانیال

دانیال برای ساخت این هواپیما که ۸۰ کیلومتر در ساعت سرعت دارد یک ماه زمان صرف و از قطعات و لوازم مورد نیاز با کمترین قیمت استفاده کرده است.

آقای جعفری پدر دانیال می‌گوید: از سن کم به تعمیرات و اختراع علاقه داشت و من هم سعی کردم همیشه مشوق او باشم و در کار‌ها او را راهنمایی و کمک کنم.

پدر دانیال از او حمایت کرده است

او می‌گوید: وقتی متوجه شدم که پسرم به ساخت هواپیما علاقمند است برای او کارگاهی زدم و انواع حمایت‌های مالی و معنوی را برای او انجام دادم.

پدر دانیال  می‌گوید: در ا جرای نقشه‌ها و طراحی هواپیما به او کمک کردم، زیرا این کار بسیار سخت است و نیاز به فرمول خاص خود را دارد.

به گفته آقای جعفری، موتور سخت‌ترین قسمت طراحی بود و وقت زیادی برای طراحی صحیح و کار کردن آن‌ها در کنار هم با دانیال صرف کردیم.

آرزویی که بالاخره به پرواز درآمد / هواپیما در ایده شو اول شد

تلاش دانیال بعد از چند وقت حالا به نتیجه‌ای بزرگ رسیده و شاهد پرواز این هواپیما بر فراز آسمان شدیم.

علی یکی از همکلاسی‌های دانیال به ما گفت: من افتخار می‌کنم که دوستی خلاق دارم که توانسته هواپیمایی زیبا را بسازد.

او می‌گوید: من و بسیاری از دانش آموزان دیگر با دیدن هواپیمای دانیال علاقمند به ساخت و ابتکار ماشین و وسایل دیگر شده ایم.


بیشتر بخوانید


مظهری مجد معلم دانیال نیز می‌گوید: دانیال دانش آموز بسیار خلاقی و کنجکاوی است و استعداد این دانش آموز را از انشایش فهمیدم که در متن این انشا گفته بود که در حال طراحی و ساخت هواپیمایی سبک است.

مظهری مجد می‌گوید: از او خواستم تا فیلمی از این کارش بیاورد و اینجا بود که او را به جشنواره ایده شو معرفی کردم که هواپیمای او توانست در این جشنواره رتبه اول را از آن خود کند.

پرورش خلاقیت‌ها در سایه برنامه ریزی

غیور معاون آموزشی دبستان شهید حسینی نژاد شهرستان قاینات می‌گوید: از آنجایی که امسال فقط یک اثر می‌توانست به جشنواره جابر راه پیدا کند این هواپیما به این جشنواره ارسال شد ومنتظر دریافت نتایج آن هستیم.

برنامه ریزی سبب موفقیت شد

او گفت: ازهمان ابتدای شروع مدارس در حطیه استعدادیابی دانش آموزان، شناسایی انجام شده است و در کارگاه‌های مختلفی گروه بندی شده اند.

غیور گفت: در این کارگاه‌ها آموزش‌های مختلفی برای آنان برنامه ریزی شده است چرا که بسیاری از دانش آموزان در حوزه‌های ریاضی، معکب جادویی و یا ورزشی دارای استعداد هستند.

بها دادن به خلاقیت‌ها از کودکی، زمینه ساز شکوفایی استعداد‌ها در آینده

کارشناسان می‌گویند: توجه به نیاز‌های کودکان تأثیر زیادی در پویایی فکری آن‌ها خواهد داشت و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نهاد رسمی و تخصصی حوزه کودک و نوجوان است که می‌تواند با ایجاد امکانات و بستر لازم در جهت رشد و پرورش فکری و ذوقی کودکان و نوجوانان و کمک به رشد و شکوفایی استعداد‌های آن‌ها مؤثر باشد.

کانون پرورش فکری از خلاقان حمایت می کند

بازی‌های فکری، حل معما و جدول، تبدیل وسایل خراب و بی مصرف به اشیاء مفید تزئینی، انواع و اقسام کار‌های دستی، نقاشی، ترکیب رنگ‌ها و خلق شکلی جدید در نقاشی و هنرمی توانند تمرین‌های مناسب برای شکوفایی خلاقیت می‌باشند.

گزارش از سمیرا گنجی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۸ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
به نام پسر به کام پدر خخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
احسنت به دانش آموزان نخبه ایران زمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
خداقوت به خودش و باباش
Iran (Islamic Republic of)
غلامی
۰۸:۲۲ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
در مدرسه اصلن پرورش خلاقیتی وجود ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۶ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
چ فایده حمایتی که از این استعدادها حمایتی که نمی شوئد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۵ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
چقد جالب بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۴ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
عالی