«بیداری پیش از مرگ»؛ واقعیت یا افسانه؟

یک مطالعه آکادمیک نشان داده است که موضوع «بیداری پیش از مرگ» به معنای بازیابی هوشیاری کامل کمی قبل از مرگ واقعیت دارد.

نویسندگان مطالعه‌ای تازه در دانشگاه لوئیزویل اعلام کرده اند که برای اولین بار در تاریخ، یک نوار مغزی مداوم از مغز انسان را در لحظات انتقال از زندگی به مرگ ثبت کرده اند؛ امواج مغزی که ثبت شده، الگو‌هایی شبیه به الگو‌های فرآیند‌های شناختی بالاتر، مانند بازیابی حافظه یا رویا دیدن را نشان داده اند.

این مطالعه به طور تصادفی انجام شده است، به گونه‌ای که پزشکان در ونکوور، کانادا در حال درمان یک مرد ۸۷ ساله از صدمات وارده به سر پس از سقوط، به دلیل ابتلا به صرع بودند، و از الکتروانسفالوگرافی مداوم برای تشخیص حملات او استفاده کردند. این بیمار در نهایت براثر سکته قلبی جان باخت.

دکتر اجمار زمار، جراح مغز و اعصاب در ایالت کنتاکی آمریکا در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد: ما ۹۰۰ ثانیه از فعالیت مغز را در زمان مرگ اندازه‌گیری کردیم و تمرکز ویژه‌ای برای بررسی آنچه در ۳۰ ثانیه قبل و بعد از توقف ضربان قلب رخ داد.

زمار توضیح داد: درست قبل و بعد از توقف کار قلب، شاهد تغییراتی در محدوده خاصی از نوسانات عصبی بودیم که به آن نوسانات گاما می‌گویند، اما نوسانات دیگری مانند دلتا، تتا، آلفا و بتا را نیز مشاهده کردیم.

نوسانات مغزی یا امواج مغزی، الگو‌هایی از تکانه‌های الکتریکی ریتمیک هستند که طول موج‌های مختلف آن‌ها با بسیاری از عملکرد‌های شناختی مرتبط است، و الگو‌های توصیف شده در این مطالعه مشابه آن‌هایی است که در طول مدیتیشن یا بازیابی حافظه رخ می‌دهد.

زمار حدس می‌زند که «مغز ممکن است آخرین رویداد‌های مهم خود را بلافاصله قبل از مرگ به یاد بیاورد، شبیه به آنچه که مدت‌هاست در تجربه‌های به اصطلاح «بیداری مرگ» گزارش شده است.

رئیس بنیاد مغز آلمان و دکتر فرانک اربگوت، متخصص مغز و اعصاب، از نتایج این مطالعه شگفت زده نشد و گفت: کشف اینکه مغز انسان تصاویر خود را در موقعیت‌های خاص می‌سازد، تازگی ندارد.

وی تاکید کرد که این امر در بیماران مبتلا به میگرن و همچنین مصرف کنندگان مواد مخدر شناخته شده است، "بنابراین NDE‌ها یا تجربه‌های نزدیک به مرگ شبیه به پدیده‌های مختلفی هستند که در آن‌ها مغز تصاویر متعدد تولید می‌کند. "

به گفته اربگوث، آزمایش‌ها به راحتی قابل توضیح هستند و «وقتی می‌میریم، غلظت دی‌اکسید کربن در سلول‌های مغز ما افزایش می‌یابد و این باعث تغییر الکتریسیته مغز و متابولیسم در آن می‌شود که این دو صفحه کلید اصلی در NDE‌ها هستند».

وی افزود افرادی که در مدیتیشن مهارت دارند می‌توانند تجربیات مشابهی داشته باشند، زیرا الکتروانسفالوگرام (EEG) امواج مغزی را در طیف گاما افزایش می‌دهد، مشابه آنچه در مطالعه مشاهده شد.

این پزشک اضافه کرد: ما می‌دانیم که این فعالیت‌های گاما نشان دهنده بازیابی حافظه است.

منبع: العالم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار