مدیر کل امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان گفت: ۱۱۲ شهر باید ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و برندسازی شهری آن شناسایی شده و در هیأت عالی سرمایه‌گذاری ارائه شود.

جلسه شورای اسلامی استان اصفهان امروز در استانداری اصفهان برگزار شد. در این جلسه اعضای شورا از شهرستان‌های مختلف به بیان مسائل و مشکلات حوزه‌های روستایی و شهری در شهرستان‌های مختلف پرداختند.

محسن صادقی امینی گفت: شهر‌ها در قرن اخیر تبدیل به یک ارگانیزم فعال و پویا و دارای حیات شدند. مدیریت شهری مستلزم نگاه چندوجهی، جامع و پویا است؛ این نگاه باید بین روستا، شهر و کشور ارتباط برقرار کند. تصمیماتی که در شورا‌ها گرفته می‌شود، ابدی است.

بعد از گذشت پنج دوره از شورا‌ها باید رویکرد آسیب پژوهی را در دستور کار قرار داد. هرچند شورا‌هایی داریم که در اولین وظیفه خود یعنی انتخاب شهردار ماندند؛ این یعنی شورا وظیفه اول خود را نتوانسته انجام دهد. هنوز شورای استان نقشی که باید در معادلات استانی داشته باشد ندارد و این موضوع باید واکاوی شود.

به گفته او باید در ابتدا در سلسله مراتب وظایف هر یک از شورا‌ها مشخص شود. بسیاری از مباحث باید در کمیسیون‌های تخصصی شورای استان بررسی و راهکار‌های آن ارائه شود. بودجه دبیرخانه شورای شهرستان و استان مشخص است و باید در شورا‌ها بررسی و فعال گردد.

یکی از وظایفی که در شورای استان وجود دارد، به عنوان یک هماهنگ کننده بین شورا‌های شهرستانی است. در حال حاضر بسیاری از مشکلات بین شهرستانی و یا شهرداری‌ها و حتی شهر‌ها و روستا‌ها با ورود شورا قابل حل است.

صادقی امینی می‌گوید: در شورا باید اجازه داد تا فرآیند به شکل کامل شکل گیرد، شورای جایی برای آرا و نظرات مختلف است. اعتقاد ۱۰۰ درصدی به شورا دارم؛ باید اجازه دهیم صحبت‌ها بیان و به راهکار‌های مشترک رسید.

او با اشاره به برندینگ شهری گفت: هیأت‌های عالی سرمایه‌گذاری ابلاغ شده و۱۱۲ شهر باید ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و برندسازی شهری آن شناسایی شده و در این هیأت ارائه شود. در کمیته تسهیلات شهرداری‌ها تا چهار میلیارد وام اعطا می‌شود، در سال ۱۴۰۰ تنها ۱۰ مورد درخواست آمده است.

در حال حاضر بیش از چهارماه است که عوارض آلایندگی توزیع نشده است. شهر‌های کوچک با قانون جدید مشکلاتش حل می‌شود، در این قانون جدید تاکید کرده که محیط زیست باید آلایندگی‌ها و منابع آن را شناسایی کند سپس اداره امور مالیاتی از این واحد‌ها عوارض آلایندگی دریافت و به حساب دهیاری یا شهرداری واریز کند.

او می‌گوید: با چند بانک برای دریافت وام برای شهرداری‌ها یه شرط سرمایه‌گذاری کردن وسهام دار شدن شهرداری‌ها به تفاهم رسیدیم. این موارد می‌تواند موجب به درآمد پایدار برای شهرداری‌ها بیانجامد.

مدیر کل امور شهری و شورا‌های استانداری اصفهان درباره سامانه پایش مصوبات شورا گفت: سامانه مصوبات شورا وجود دارد و امکان رصد مصوبات دیگر شورا‌ها امکان پذیر است که باید از این ظرفیت استفاده کرد. هر شهری که در تشکیل شورای شهرستان از نظر مکان و بودجه مشکل دارد باید اعلام شود تا به فرماندار تکلیف شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار