وزیر میراث فرهنگی سه راهکار برای رونق صنایع دستی ارائه کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شامگاه پنج‌شنبه در نشست با فعالان صنایع دستی اصفهان، گفت: در استان اصفهان پیگیری‌های خوبی شده و در حوزه صنایع دستی آقای علوی همکاری خوبی داشتند، هم کارشناس صنایع دستی هستند و هم نیروی انقلابی جهادی پرتلاشی هستند که ایده‌های خوبی دارند.

حدود ۲ هزار عتیقه تاریخی متعلق به اصفهان است

وی گفت: من از ایشان خواستم شروع کارشان از صنایع دستی اصفهان باشد و برنامه‌ریزی‌هایی برای موضوعاتی مانند تجاری‌سازی و بازاریابی و صادرات داشته باشند چرا که یکی از مشکلات ما در این حوزه صادرات است و در صورت رفع این موضوع بازار صنعت گردشگری بسیار رونق می‌گیرد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه آقای علوی مدت کوتاهی است که به اصفهان آمدند، گفت: ایشان وضعیت صنایع را از نزدیک بررسی کردند و گفتند مکانی برای ایشان در نظر گرفته شود تا هر دو هفته یکبار به اصفهان بیایند و کارهایشان را پیگیری کنند و دوباره به تهران بازگردند.

وی گفت: این موضوع نشان می‌دهد که ما برای اصفهان یک حساب ویژه باز کردیم. ومیراث فرهنگی اصفهان تقریبا منحصر به فرد است و حدود ۲ هزار عتیقه تاریخی متعلق به اصفهان است که باید در حفظ و حراست آن‌ها کوشید.

ضرغامی گفت: قبل از ورود به اصفهان در یک جلسه خصوصی با حجت‌الاسلام رئیسی در مورد وضعیت اصفهان صحبت‌هایی را مطرح کردم و ایشان هم همکاری و همیاری خوبی با بنده در این مورد داشتند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اینکه استان اصفهان از توانایی‌های لازم در سه بخش میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستیبرخوردار است، گفت:با موافقت رئیس‌جمهور، اعتبارات مرمتی آثار تاریخی اصفهان سال آینده افزایش خواهد یافت.

ضرغامی گفت: حدود ۲ هزار اثر از ۳۵ هزار اثر تاریخی ثبت ملی کشور در استان اصفهان است و با توجه به محدودیت بودجه مرمت آثار تاریخی به این نتیجه رسیدم که بودجه‌های کنونی به هیچ عنوان کفاف حفاظت از این آثار ارزشمند را نمی‌دهد.

وی گفت: در دیداربا رئیس جمهور علاوه برارائه گزارشی از وضعیت کنونی آثار تاریخیبر لزوم افزایش اعتبارات مرمتی و حفاظتی در راستای انجام تکالیف قانونی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تاکید کردم وبا موافقت ایشان، بودجه حفاظت و مرمت آثار تاریخی کشور از جمله اصفهاندر سال آینده افزایش خواهد یافت.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه ما از نظر درآمد صنعت گردشگری از همه کشور‌های حوزه خلیج فارس عقب هستیم، گفت: ۶ میلیارد دلار در بهترین شرایط کشور قبل از کرونا رقم بالایی در مقابل ۱۰۰ میلیارد اسپانیا نیست.

وی گفت: اصفهان یکی از قطب‌های گردشگری و صنایع دستی است که اگر گردشگری رونق پیدا کند صنایع دستی رونق می‌گیرد و اگر هم صنایع دستی رونق پیدا کند گردشگری هم رونق می‌گیرد این دو مکمل هم هستند و باید به هر دو بها داده شود.

ضرغامی گفت: در بازدید بخشی از واحد‌های تولیدی صنایع دستی که امروز داشتم متوجه شدم در بدترین شرایط محیطی، کار‌های هنری انجام می‌دهند و همان موقع یکسری دستوراتی دادم مبنی بر اینکه باید یک مکان مناسب برای آن‌ها تهیه کنیم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اینکه می‌بایست فردی مسئولیت این کار را به عهده بگیرد و مشکلات فعلی را برطرف کند،گفت: من هم از تهران پیگیر هستم تا هر چه زودتر اقداماتی برای این موضوع صورت گیرد.

۳ موضوع در صنایع دستی باید مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد

وی گفت: سه مساله مهم برای صنایع دستی وجود دارد که باید برای هر کدام اقدامات و راهکار‌هایی تعریف شود تا بتوانیم اوضاع صنعت گردشگری و صنایع دستی را بهبود بخشیم.

ضرغامی گفت: اولین مورد بیمه هنرمندان صنایع دستی است و اکنون در حال تفکیک هستیم و باید برای اصفهان یک حساب ویژه باز کرد، می‌بایست بررسی کرد در اصفهان چه تعداد بیمه نیستند و به ویژه در شرایط فعلی که کار‌های سخت انجام می‌دهند باید هر چه سریع‌تر موضوع بیمه حل و فصل شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه باید بازارچه مناسب برای فروش صنایع دستی در سراسر کشور تاسیس شود، گفت: در حال حاضر شیک‌ترین بازارچه در موزه فرش تهران برای این کار در نظر گرفته شده که در بهترین جای تهران است و مراجعان بسیاری دارد.

وی گفت: می‌بایست یک طبقه برای عرضه واحد‌های تولیدی ایرانی در نظر گرفته شود که مظهر اقتصاد مقاومتی است و در معرض دید گردشگر داخلی و خارجی قرار گیرد، این بازارچه یک نمونه است و ما باید در سراسر کشور این قبیل بازارچه‌ها را احداث کنیم تا مشتریان بیشتری داشته باشد.

ضرغامی گفت: صنایع دستی ما باید کاربردی شود هر چند صنایع تزئینی هم مهم است و من آن‌ها را نفی نمی‌کنم، ولی اگر بخواهیم مانند کشور چین، صنایع دستی‌مان دنیا را بگیرد ابتدا باید کاربردی باشد، بسته‌بندی خوب داشته باشد و برند سازی شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به یک مثال در مورد برندسازی، گفت: مثلا ملیله‌کاری زنجان برجسته و به لحاظ کیفیت نمونه است همانطور که چاقوی زنجان برند است و همه می‌شناسند باید ملیله هم برند شود و همگان ملیله زنجان را هم بشناسند پس باید به معرفی محصول پرداخت.

وی گفت: باید در دنیا برند صنایع دستی ایران معروف شود، در جهان ۲۶ اثر، ثبت جهانی دارند که ۲ تای از آن‌ها متعلق به اصفهان و ۲ تای دیگر مشترک است به عنوان مثال فرش کاشان یک سبک جهانی شده پس این برند است که باید در تمام دنیا معروف شود.

ضرغامی گفت: تقاضا می‌کنم برای بخش صنایع دستی تزئینی بازاریابی داخلی و خارجی طراحی شود، به عنوان مثال به مهمانان خارجی صنایع دستی، هدیه داده شود با اینکار تبلیغ برند صنایع دستی ایران می‌شود و به رونق این صنعت کمک می‌شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه باید در بخش صنایع دستی کاربردی، ایده و پیشنهاد داده شود، گفت: در شرایط اقتصادی فعلی برخی مردم پول نان شب ندارند و اگر پول به دست بیاورند نان می‌خرند و در نتیجه صنایع دستی تزئینی از سبد خرید تعداد زیادی از خانواده‌ها حذف می‌شود و باید روی صنایع کاربردی مانور بیشتری داده شود.

وی تامین مواد اولیه مناسب برای هنرمندان را امری ضروری دانست و گفت: باید فلزات گرانبها از جمله طلا، نقره و مس را که مواد اولیه بیشتر صنایع است را با یک مدیریت صحیح در صنف صنایع دستی با قیمت مناسب در اختیار هنرمندان بگذاریم و هنرمندان با مواد اولیه با کیفیت و ارزان تولیدات خود را تهیه کنند، اما باید مواظب دلالان باشیم که از این فلزات یارانه‌ای که متعلق به هنرمندان است سوء استفاده نکنند.

ضرغامی گفت: در آینده نزدیک باز هم به اصفهان خواهم آمد و مسائل مربوط به حوزه گردشگری، صنایع دستی و میراث را پیگیری خواهم کرد.

منبع:تسنیم
انتهای پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.