مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: ضرورت توجه به فضای مجازی با شیوع بیماری کرونا و استمرار روند آموزش از طریق بستر مجازی، انکارناپذیر است.

کوروش حمیدزاده، مشاور وزیر و عضو قرارگاه حکمرانی آموزش و پرورش در تربیت فناورانه گفت: دی‌ سال گذشته با دستور مستقیم وزیر آموزش و پرورش و همفکری تعدادی از صاحب‌نظران امر تعلیم و تربیت، موضوع ایجاد قرارگاه حکمرانی آموزش و پرورش در فضای مجازی مطرح شد و پس از برگزاری جلسات متعدد با جمعی از افراد مطلع و صاحب‌نظر این عرصه و نگاه جامع‌تر به این پدیده، نام قرارگاه به «قرارگاه حکمرانی آموزش و پرورش در تربیت فناورانه» تغییر کرد.

حمیدزاده با اشاره به این که یکی از ابعاد تربیت فناورانه، بحث فضای مجازی است، گفت: پس از تدوین سند راهبردی و عملیاتی این قرارگاه، محور‌های کاری در سه بُعد مختلف در دستور کار جدی قرار گرفت.

او گفت: محور اول سند راهبردی و عملیاتی قرارگاه، «توسعه زیرساخت‌های فناورانه در نظام تعلیم و تربیت» است که برای تامین زیرساخت‌های فناورانه مورد نظر با وزارت فناوری و اطلاعات، صداوسیما و حوزه‌های مرتبط ارتباط گرفته و در حال پیگیری هستیم.

او محور دوم را «توسعه و تقویت نرم‌افزار شاد» دانست و بیان کرد: نرم‌افزار شاد به‌عنوان پلتفرمی موفق و تاثیرگذار در دوران کرونا مطرح شد و مورد استقبال جامعه فرهنگیان، دانش آموزان و خانواده‌ها قرار گرفت. این پلتفرم در حال حاضر و با توجه به حضوری شدن مدارس، باید به الگویی برسد که نقش و تجربه موفق، موثر، عملیاتی و ماندگار خود در امر تعلیم و تربیت را ازاین‌پس هم حفظ کرده و در ادامه مسیر هم به‌عنوان پلتفرمی مرتبط به آموزش و پرورش و فرآیند تعلیم و تربیت، مورداستفاده قرار بگیرد.

به دنبال ارتقای کیفیت سامانه شاد هستیم

با اعلام حمیدزاده فراخوانی با تاکید بر ایجاد خدمات افزوده در شبکه شاد، منتشر شده است که در آن شرکت‌های مختلف دانش‌بنیان در علوم فضای مجازی، حضور یافتند تا خدمات خود را به خدمات پایه‌ای شبکه شاد اضافه کنند و درنهایت پلتفرم شاد بتواند با خدمات متنوع‌تری در دسترس دانش آموزان قرار گیرد.

او گفت: با تعامل با معاونت‌های مختلف وزارت آموزش و پرورش، تنوعی از فعالیت‌های مختلف تابستانی ویژه دانش آموزان در حال طراحی است که امیدواریم از این طریق بتوانیم در فرصت تابستان و در شروع سال تحصیلی آینده، بیش‌ازپیش نقش و جایگاه سامانه شاد را به نقش و جایگاه قابل قبولی برسانیم و از این پلتفرم در فرآیند رسمی تعلیم و تربیت بهره‌برداری لازم و موثر داشته باشیم.

مشاور وزیر و عضو قرارگاه حکمرانی آموزش و پرورش در تربیت فناورانه ادامه داد: محور سوم در فعالیت‌های قرارگاه، نگاه جامع‌تر و عمیق‌تر به فضای مجازی و «ارائه الگوی برنامه درسی ترکیبی» است، لذا درصدد هستیم با توجه به تفاوت ماهیتی ایجادشده توسط ابزار فناورانه، علوم، فناوری‌های نوین و تجربه‌های بین‌المللی در مفاهیم و شیوه‌های تربیتی بتوانیم به یک الگوی برنامه درسی عمیق‌تر برسیم که قادر باشد با نگاهی نوین به آموزش حضوری، کیفیت مدارس و ارائه خدمات آموزشی و پرورشی را در مدارس ارتقا دهد.

حمیدزاده درباره ارتقای کیفیت درسی دانش آموزان گفت:  امیدواریم در سال تحصیلی پیش رو بتوانیم با اجرا و پیاده‌سازی الگوی برنامه درسی، ضمن عمل به فرمایش اخیر مقام معظم رهبری در اصلاح برنامه درسی ملی، با تعاملات موثر، کیفیت مدارس و ارائه خدمات آموزشی و پرورشی در مدارس را به‌صورت عملیاتی ارتقا دهیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.