یک هفته پس از آزمایش‌های موشکی کره شمالی، این کشور ریاست کنفرانس خلع سلاح هسته‌ای سازمان ملل را عهده دار شد.

رسانه‌های خبری گزارش دادند کره شمالی یک هفته پس از آزمایش‌های موشکی خود، ریاست یک مجمع عالی خلع سلاح هسته‌ای متعلق به سازمان ملل را به دست آورده است. طبق گزارش پایگاه خبری «ان دی تی وی»، کره شمالی ریاست کنفرانس خلع سلاح هسته‌ای سازمان ملل را به مدت سه هفته بر عهده خواهد داشت.

ریاست این کنفرانس که سالی سه بار در ژنو سوئیس برگزار می‌شود، به دلیل چرخشی بودن میان اعضا، به کره شمالی واگذار شده است. این کنفرانس در زمانی پایه ریزی شد که ذخیره و انباشت تسلیحات هسته‌ای در اوج خود بود و با هدف توقف تهدید خطر یک جنگ هسته‌ای ایجاد شد.

با این حال این کنفرانس نتوانسته است از سال ۱۹۹۶، هیچ سیاستی را که به خلع سلاح هسته‌ای کمک کرده باشد، اتخاذ کند.

همچنین این رویداد، یک هفته پس از آن انجام می‌شود که در پی سفر جو بایدن، رئیس جمهور امریکا به کره جنوبی، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی چندین موشک را آزمایش کرد. آمریکا با تلاش برای مخدوش کرده چهره کره شمالی و ریاست این کشور بر این کنفرانس، مدعی شده است ریاست کره شمالی بر این کمیته، پرسش‌هایی را در خصوص اثربخشی آن ایجاد کرده است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره مدعی شد: زمانی که شما رژیمی مانند کره شمالی را دارید که به مانند هر رژیم دیگری در سراسر جهان برای از میان هنجار‌های منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای تلاش کرده است، ریاست آن زیر سوال می‌رود.

کشور‌های غربی دیگر نیز به تبعیت از امریکا در جریان افتتاحیه این کنفرانس در روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای مشترک مدعی شدند: ما به شدت نگران اقدامات بی پروای کره شمالی هستیم که به طور جدی ارزش‌های کنفرانس خلع سلاح [هسته ای] را  تضعیف می‌کند. این بیانیه از سوی سفیر استرالیا قرائت شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۴ ۱۴ خرداد ۱۴۰۱
اول امریکا رو خلع سلاح هسته ای کن که جرثومه فساده
Germany
ناشناس
۲۳:۴۹ ۱۳ خرداد ۱۴۰۱
از آمریکا و انگلیس فرانسه شروع کن
آخرین اخبار