استاد حوزه و دانشگاه گفت: معنای امامت تنها اطاعت نیست و اوج اعتقاد به امامت و ولایت مداری، اطاعت نیست بلکه نصرت است و مکتب شیعه، اهل تکلیف بار می‌آورد و آمادگی برای غیبت نیز همین است.

حجت الاسلام علیرضا پناهیان در مراسم شب بزرگداشت حضرت احمد ابن موسی (ع) که در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) برگزار شد، گفت: در دوران زندگی ۱۲ امام نورانی و مظلوم خود وقتی دقت می‌کنیم به دوران متمایزی برخورد می‌کنیم که به زندگی امام علی (ع) و پس از حضرت محمد (ص) تا غیبت صغری و غیبت کبری مربوط می‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: دوران زندگی امامان (ع) را به سه قسمت عمده می‌توان تقسیم کرد و این ۱۱ امام شهید عزیز همگی درس‌ها به ما داده اند.

او گفت: قسمت اول شامل دوران زندگی امام علی (ع)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) است که موضع رسالتشان و بیشتر فعالتشان بر محور امامت و ولایت و مسئله اجتماعی جهان اسلام بود.

حجت الاسلام پناهیان گفت: با شهادت امام حسین (ع) معلوم شد که جهالت مردم پس از خلافت امام علی (ع) رفع نشده است و در دوران دوم، امامان (ع) مستقیم درگیر ولایت نبودند و اغلب فعالیت امام سجاد (ع)، امام باقر (ع) و امام صادق (ع)، تعلیم و تربیت برای آینده بود و در زمان شهادت امام صادق (ع)، چهار هزار شاگرد در حد فقیه در کوفه از شاگرد ایشان وجود داشت.

او گفت: دوران این سه امام، دوران تعلیم و تربیت و تربیت علمای شیعه بود، اما امام سه امام اول ما فرصت تعلیم و تربیت نداشتند و بعد از شهادت امام سجاد (ع)، ۵۰ هزار غلام فقط در مدینه و اطراف مدینه به دست ایشان آزاد شده بود و این غلام‌های آزاد شده به شهر‌های خود می‌رفتند که این نوعی اقدام تربیتی به شمار می‌رود.

حجت الاسلام پناهیان گفت: روایت‌های چهار امام اول شیعیان، توسط امام باقر (ع) و امام صادق (ع) روایت می‌شوند و در زمان امام موسی ابن جعفر (ع) به دستور هارون، خانه بنی هاشم غارت شد و هدفش از این کار، فقیر کردن بنی هاشم بود و به شهادت رساندن سادات نیز اقدام دیگرش بود.

او گفت: مامون، امام رضا (ع) را به تبعید سمت مرو برد و همه این‌ها نشان از واهمه‌ای بود که ازائمه داشتند و مدفن مطهر حضرت شاهچراغ (ع) از همین ترس، سال‌ها مخفی بود.

حجت الاسلام پناهیان گفت: در زمان امام رضا (ع)، به مردم یاد داده شد که نزد علما در قم بروند و در زمان غیبت امام زمان (عج)، شیعیان باید روی پای خود بایستند و تربیت دینی یعنی اینکه روی پای خودمان بایستیم و درباره امام زمان (عج)، علاوه بر اطاعت باید نصرت کرد و این همان کاری است که امام حسین (ع) در شب عاشورا به یارانش دستور نداد کنارشان بمانند، اما یارانش نصرت کردند.

او گفت: معنای امامت تنها اطاعت نیست و اوج اعتقاد به امامت و ولایت مداری، اطاعت نیست بلکه نصرت است که در قرآن کریم و سوره مبارکه «حدید» نیز بر آن تاکید شده است و در زمان غیبت نیز پیروی و تشخیص مهم است و مکتب شیعه، اهل تکلیف بار می‌آورد و آمادگی برای غیبت نیز همین است که روی پای خودمان بایستیم و شهدای قیام ۱۵ خرداد نیز همین کار را کردند و با تشخیص خود، تکلیفشان را معلوم کردند.

حجت الاسلام پناهیان گفت: در دوران غیبت امام زمان (عج) تاکید بر درک و فهم شیعیان است که تشخیص دهند باید در هر شرایطی چگونه در صحنه حضور داشته باشند و تصمیم درست بگیرند و شیعه بناست که با عقلش کار کند.

او گفت: شهدای ما صادقانه پای امر ولایت فقیه ایستادند و موجب عزتمندی ما شده اند و ۲۵۰ هزار شهید نشانه حقانیت راه ما هستند و ولایت فقیه را وصیت نامه شهدا تبیین کرده است.

حجت الاسلام پناهیان گفت: مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به عنوان فرمانده کل قوا، ده‌ها میلیون فدایی در کشور‌های دیگر دارند و این از افتخارات ماست و باید پای کار امام زمان (عج) بیاییم و کمک کردن به ایشان از جنس حکومت است و باید نشان دهید برای حکومت مردمی ایشان آماده ایم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار