مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: آثار فرهنگی‌تاریخی اهدایی توسط خانواده مرحوم منوچهر سعیدی به موزه بزرگ خراسان رونمایی شد.

سید جواد موسوی گفت: با پیگیری‌ها و مکاتبات صورت گرفته آثار اهدایی مرحوم منوچهر سعیدی که در تهران وجود داشت به موزه بزرگ خراسان منتقل شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: خانواده سعیدی مجموعه‌داری بوده است که علاوه بر جمع آوری و نگهداری، برخی از این آثار را به‌صورت اصولی مرمت و نگهداری کرده است.

موسوی گفت: در این نمایشگاه ۱۹ اثربه نمایش گذاشته شده است که ۱۸ اثر مربوط به دوره‌های اسلامی از قرن دوم، سوم تا قرن هفتم هجری قمری است.

او گفت: برخی آثار به نمایشگاه گذاشته شده مربوط به مکتب سفالگری نیشابور است که این مکتب در همه جای دنیا شناخته شده است و بخشی از موزه‌ها به نمایش این آثار تاریخی ارزشمند اختصاص یافته است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی درباره دیگر آثار اهدایی خانواده مرحوم منوچهر سعیدی گفت: هم‌چنین ۱۶۴ قطعه اثر تاریخی اهدایی این خانواده در مخزن موزه بزرگ خراسان وجود دارد که متعلق به دوره‌های پیش از تاریخ تا دوره اسلامی است یعنی از ۶ هزار سال پیش تا قرن هفتم هجری قمری را شامل می‌شود.»

او گفت: این آثار شامل ظروف سفالی، چراغ پی‌سوز، ظروف تزئینی و اشیباء فلزی است.

موسوی گفت: این اشیاء تاریخی پس از تصویربرداری و مستندسازی در سامانه جام ثبت و شناسنامه‌دار می‌شود، بعد از آن برای نمایش در معرض دید عموم در ویترین‌های موزه و هم چنین در اختیار پژوهشگران نیز قرار می‌گیرد.

این نمایشگاه تا ۲۷ خرداد ماه جاری از ساعت ۹ تا ۱۷ پذیرای بازدیدکنندگان است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.