گزارش سهماهه سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات و داوری جمعی برخط (CODR) نشاندهنده این است که تا ابتدای خرداد، حدود ۵۰۰ شکایت در این سامانه ثبت شده که با توجه به سازوکارهای خودکنترل طراحیشده، بیش از نیمی از شکایات در مرحله ابتدایی مذاکره بین مصرفکننده و کسبوکار در بستر سامانه مذکور حل شده و از باقیمانده شکایات برای حدود ۲۰ درصد درخواست داوری شده است.
تاکنون بیش از ۱۰ رأی داوری در سامانه صادر شده و مابقی درخواستها نیز در مراحل مختلف فرآیند صدور رأی است که عمده مواردی که رأی به نفع مصرفکننده بوده نیز توسط کسبوکارها اجرا و رضایت مصرفکننده جلب شده است.
هدف از راه اندازی سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات و داوری جمعی برخط، جلوگیری از ثبت شکایات صوری و بی اساس نسبت به کسب وکارهای اینترنتی است که موجب تحمیل هزینه و زحمت برای کسبوکارهای مجازی میشود، ثبت شکایت صرفاً بر مبنای اطلاعات تراکنش پرداخت و استعلام آن از بانک مرکزی امکان پذیر خواهد بود.
این سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات و داوری جمعی برخط (CODR) در ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ رونمایی شد.