یک سازمان اروپایی در خصوص خطر افزایش مرگ و میر همزمان با گسترش زیرسویه‌های اُمیکرون هشدار داد.

یک سازمان پیشگیری از بیماری در اتحادیه اروپا اعلام کرد دو زیرسویه اُمیکرون یعنی زیر سویه‌های «BA.۴» و «BA.۵» در حال شیوع بسیار سریع‌تر از دیگر سویه‌های ویروس کرونا در اروپا هستند که همین مسئله می‌تواند سبب شود همزمان با آن که این زیرسویه‌ها غالب می‌شوند، به بستری شدن و مرگ و میر بیشتر افراد منجر شوند.

طبق گزارش خبرگزاری رویترز، «مرکز اروپایی کنترل و پیشگیری از بیماری اروپا» اعلام کرد بیشتر کشور‌های اروپایی تا کنون نرخ پایینی از این دو زیرسویه را شناسایی کرده اند؛ اما در کشور‌هایی مانند پرتغال که این نسبت افزایش یافته و زیرسویه «BA.۵» ۸۷ درصد از موارد ابتلا را تا ۳۰ مه نشان می‌دهد، افزایشی در موارد ابتلا به کرونا مشاهده شده است.

این دو زیرسویه در ماه مارس به فهرست نظارتی سازمان جهانی بهداشت اضافه شد و از سوی «مرکز اروپایی کنترل و پیشگیری از بیماری» به عنوان سویه‌های نگران کننده شناخته شد.

طبق گزارش رویترز اگرچه زیرسویه‌های «BA.۴» و «BA.۵» خطر بالاتری از ابتلای شدیدتر به کرونا را نسبت به دیگر زیرسویه‌های امیکرون شکل نمی‌دهد؛ اما افزایش تعداد موارد نرخ انتقال پذیری بیماری، به افزایش بستری و مرگ و میر منجر می‌شود.

این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: رشد گزارش شده در خصوص زیر سویه‌های «BA.۴» و «BA.۵» نشان می‌دهد آن‌ها غالب خواهند شد.

هفته گذشته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا اعلام کرده بود تخمین زده می‌شود «BA.۴» و «BA.۵» تقریبا به ترتیب، ۵ و ۸ درصد از موارد ابتلا به ویروس کرونا را تا تاریخ ۴ ژوئن شکل دهند.

منبع: خبرگزاری رویترز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.