جابه جایی ۱۰ درخت مثمر مسیر پل امام رضا قزوین+ فیلم

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قزوین گفت:۱۰ اصله درخت مثمر مسیر ساخت پل غیر همسطح امام رضا (ع) به کمربند سبز شمال شهر منتقل شدند.

صالحی افزود: درخت‌های کوچکتر این مسیر با فناوری و روش‌های جدید در قالب یک پروژه تحقیقاتی به کمربند سبز شمال منتقل شدند و قرار بر این شد که تا یک ماه آینده درختانی که امکان جابه جایی دارند هم به این مکان منتقل شوند.

صالحی اضافه کرد: درخت مثمر پسته و بادام به خاطر داشتن ریشه گیاهی غلیظ امکان جابه جاییشان کم است و به دستور شهردار تلاش می‌کنیم تا سرحد امکان درختان مسیر این تقاطع قطع نشوند و اگر انتقال جواب داد مابقی را منتقل کنیم.

او افزود: با توجه به اقلیم گرم و خشک قزوین، درختانی که میزان آب کمتری نیاز دارند امکان کاشت آن‌ها در این فصل وجود دارد.

به گفته مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قرار شده است به عنوان طرح جایگزین ۲۵ هزار درخت در کمربند سبز شمال کاشته شود.

صالحی افزود: از زمان شهردار شدن آقای صباغ تاکنون ۱۰ هزار اصله درخت کاشته و کاشت چمن هم به خاطر کم آبی حذف شده است.

یکی از اعضای شورای شهر قزوین هم گفت: ادامه مسیر ساخت پل کمربندی جنوبی شهر که از باغستان می‌گذرد کمتر از ۹۰۰ متر است که درختان با تراکم کمتری دارد.

اللهیاری افزود: طبق گفته مسولان شهرداری ۲۰۰ درخت در این مسیر وجود دارد که یا جابه جا و یا قطع می‌شوند.

او گفت: روند اجرای این طرح فعلا با دخالت استاندار و دادستان متوقف شده و قرار است در جلسات مشترک با میراث فرهنگی، دادستانی و استانداری دغدغه‌های آنان برای ادامه این روند در نظر گرفته شود.

عضو شورای شهر قزوین گفت: قطع شبانه درختان باغستان سنتی بر اساس مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی و البته نا هماهنگی با دستگاه‌های دخیل، چون میراث فرهنگی انجام شد.

علمی معاون عمرانی شهرداری قزوین هم گفت: عرض مسیر برای ادامه پروژه باید مشخص شود و پس از موافقت، اجرای ادامه طرح آغاز می‌شود.

علمی افزود: مجوز شورای عالی معماری شهرسازی گرفته شده است و اگر ادامه این مسیر بر اساس طرح قدیم (طرح شارمند) انجام می‌شد بیش از ۲ هزار درخت آسیب می‌دید، اما این طرح اصلاح و با توجه به شرایط باغستان تعداد درختانی که قطع می‌شوند خیلی کم شده است.

معاون شهردار اضافه کرد: ادامه این طرح از محل باغستان نیست بلکه از حاشیه باغستان در موازات بلوار‌های جمهوری و ابوترابی و با کمترین آسیب به درختان عبور خواهدکرد.

علمی تاکید کرد: این طرح در حال حاضر متوقف شده است و شورای عالی معماری و شهرسازی برای تعیین خط پروژه باید مجوز اجرای پل را از شورای ترافیک استان اخذ کند و به محض اطلاع پس از بررسی اجرایی خواهد شد.

چهاردهم خرداد تعدادی از درختان باغستان سنتی، شبانه به منظور تسطیح اراضی برای اجرای طرح عمرانی و تکمیل پل کمربندی جنوبی قزوین قلع و قمع شد.

باغستان سنتی قزوین بیش از هزار سال قدمت دارد و همچون نگینی شرق، غرب و جنوب شهر قزوین را در برگرفته.

این میراث ملی در سال ۹۳ با شماره ۳۱۰۹۵ ثبت ملی شده است.

باغستان سنتی قزوین تا چند دهه قبل بیش از ۵ هزار هکتار وسعت داشت که به کمتر از دو هزار و ۵۰۰ هکتار کاهش یافته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار