عباس رضاییان زاده معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در همایش پیشگیری و کنترل حوادث ترافیکی و اجرای برنامه جامعه ایمن، گفت: مهمترین و ناخوشایندترین اتفاق جهان، مرگ است، بنابراین ما باید از مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی جلوگیری کنیم.
او گفت: یک درصد جمعیت دنیا در ایران زندگی میکنند، اما ۲ درصد از مرگ و میر ناشی از سوانح و حوادث ترافیکی جهان، متعلق به ایران است و سالانه ۱۷ هزار کشته و حدود ۵۰۰ هزار مصدوم منجر به معلولیت در قشر پویا و جوان جامعه صدمه بسیار بزرگی به جامعه محسوب میشود.
رضاییان گفت: حوادث ترافیکی در طرح جامعه ایمن بسیار حائز اهمیت است و مشکلات ناشی از آن را تنها یک ارگان نمیتواند حل کند و همه نهادها باید دست به دست یکدیگر بدهند تا از تعداد و شدت وقوع این حوادث که اولین علت مرگ نوجوانان و جوانان ما است، بکاهند.
محمد جواد مرادیان مدیر حوادث و فوریتهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به تحلیل کمی و کیفی تصادفات و آمار اورژانس ۱۱۵ فارس و مقایسه آماری حوادث و تصادفات سال ۱۳۹۹ با ۱۴۰۰ پرداخت.
او همچنین ضمن معرفی سامانه آسایار که نقاط داغ ترافیکی را در نقشه استان معرفی میکند، از راه اندازی آن در شهرستانهای شیراز، آباده، لامرد، لار، اقلید، فسا، قیروکارزین و فیروزآباد خبر داد.
مرادیان گفت: تعداد تصادفات در شهرستانهای شیراز، مرودشت، لار، بیضا و شدت تصادفات در شهرستانهای سرچهان، جهرم و خرم بید نسبت به بقیه استان بالاتر بوده است.
سرهنگ همایون پور جانشین فرماندهی پلیس راه شمال فارس نیز در این جلسه، به تحلیل حوادث ترافیکی استان پرداخت و گفت: مبحث ترافیک و رعایت اصول آن بسیار حائز اهمیت است به طوری که اگر در جامعهای مسائل ترافیکی رعایت شود، نشان از آن است که همه اعضای آن جامعه وظایف خود را به درستی انجام داده اند.
او گفت: ترافیک از متریالهای پیشرفت جامعه است و ما ابتدا باید چالشها را بشناسیم و بعد راه حل ارائه دهیم، زیرا تمام حوادث ترافیکی و تصادفات به دلیل مشکلات اجتماعی، اقتصادی، نارضایتی، فشارهای عصبی و روانی است و همچنین حوادث باعث ایجاد و افزایش مشکلات روحی و روانی و اجتماعی متعددی میگردد.
همایون پور همچنین در احصای چالشهای حوادث ترافیکی، مهمترین عامل را بی کیفیتی خودروهای داخلی دانست و گفت: ۵۹ درصد کشتهها در صحنه حادثه، ۳۶ درصد در بیمارستان و ۵ درصد حین انتقال جان خود را از دست میدهند که میطلبد در خدمات بیمارستانی توجه بیشتری صورت بگیرد.
او گفت: چالش اصلی و اساسی ما، نداشتن سازمانی واحد برای ایمنی ترافیک است که البته اولین جلسه کمیسیون ایمنی ترافیک بعد از ده سال با حضور رئیسجمهور در اسفند ۱۴۰۰ اتفاق افتاد که امیدوارم ادامه دار و موثر باشد.
رییس پلیس راهور شمال فارس گفت: ما در اجرای طرح جامعه ایمن باید ثابت قدم باشیم تا در راستای اجرای برنامههای آن جامعه موفق شویم.
قائمی، دبیر کمیته فنی کمیسیون ایمنی راههای استان از اهداف طرح ارتقای ایمنی راکبین موتورسیکلت و از ارزیابی دستاوردها و مستندسازی و ارائه نتایج این طرح گفت: مدت زمان اجرای این طرح تا اسفند ماه ۱۴۰۱ است و از اعتبارات تکمیلی و کمکهای خیرین نیز استفاده خواهد شد.
قائمی در ادامه درباره این طرح افزود: در ۹ شهرستان پایلوت، مطالعات قبل و بعد صورت خواهد گرفت و پس از ارزیابی طرح و نتایج اقدامات انجام شده، طرح بازنگری شده و در تمام شهرستانها پیاده سازی میشود.
در ادامه کشتکاران معاون حمل و نقل و ترافیک استانداری و دبیر شورای هماهنگی ترافیک استان فارس از برگزاری جلسات متعددی درباره ترافیک، در طول سال گفت و افزود که بیشترین تصادفات رخ به رخ در شیراز و لار اتفاق میافتد.
او همچنین، تردد نفتکشها در استان فارس را عامل مهمی در افزایش آمار تصادفات مربوط به نفتکشها و مواد شیمیایی دانست.
راستیار، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان فارس هم برنامههایی ویژه برای کاهش تصادفات در سال ۱۴۰۱ ارائه داد و استفاده از همه دستگاههای اجرایی مثل بهزیستی، پزشکی قانونی، صدا و سیما و اورژانس و. را شرط موفقیت طرح دانست.
او درباره حمل جسد از صحنه حادثه نیز گفت: همکاران اورژانس ما بر مبنای دستورالعملها و ضوابطی که دارند، مجاز به حمل متوفیان حادثه نیستند، در صورتی که این موضوع باید مورد بازنگری قرار بگیرد.
عبدالعظیم مباشری، فعال و محقق در حوزه رفتارشناسی و رئیس بخش آموزش ترافیک استان گفت: پلیس اعلام آمادگی میکند که بدون هیچ حق الزحمه ای، آموزشهای ترافیکی را برای کودکان و نوجوانان در مدارس بر عهده بگیرد.
مباشری گفت: آموزش ترافیک از دوران مهدکودک، دبستان و دبیرستان به صورت مستمر تأثیرگذار و ماندگار است.
او گفت: قانون خوب هم تربیت میکند هم بازدارندگی دارد و قانون بد خود باعث افزایش معضلات و مشکلات اداری میشود.