مهدی کاظمی گفت: در راستای توسعه عدالت آموزشی و تربیتی و با هدف بهبود و تکمیل فرایند آموزش، جبران نارساییها و کاستیهای آموزشی و تعمیق یادگیری دانش آموزان، "طرح تعمیق و تثبیت یادگیری و جبران افت تحصیلی دانش آموزان" دوره های ابتدایی، اول متوسطه و دوم متوسطه (نظری، فنی و حرفهای و کاردانش) را در تابستان ۱۴۰۱ اجرا خواهیم کرد.
به گفته وی کاستیهای آموزش در فضای مجازی و نگرانی از کفایت دسترسیها به ابزارهای کارآمد در تحقق اهداف این الگوی آموزشی، خصوصا در مناطق کمتر برخوردار، فاصله آموزشی و افت تحصیلی را ایجاد کرده اند.
او گفت: بیست درصد (۲۰%) از دانشآموزان مدارس دولتی به تفکیک دورههای اول و دوم متوسطه (نظری، فنی وحرفهای و کاردانش) تحت پوشش این طرح قرار خواهند گرفت.
معاون آموزش متوسطه گفت: هرچند با حمایت دولت و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش و همکاری و همراهی پرسنل زحمتکش آموزش و پرورش، از ۱۴ فرودین ۱۴۰۱ کلاسهای حضوری در تمامی مدارس کشور برگزار شدند؛ اما جبران کاستیهای یادگیری و ضعف علمی دانش آموزان نیازمند برنامه ریزی جامع در همه ابعاد آموزشی و تربیتی است که باید مد نظر تمامی برنامه ریزان نظام تعلیم و تربیت قرار گیرد.
او گفت: اولویت اجرای طرح به تشخیص کارگروه تخصصی آموزشی و پرورشی استان، مدارس مناطق کمتر برخوردار، مرزی و حاشیه شهرها و مدارس روستایی، عشایری و شبانهروزی است و این طرح دو گروه از دانشآموزان را تحت پوشش آموزشهای جبرانی و تقویتی قرار میدهد.
گروه اول: دانشآموزانی که بر اساس ضوابط موجود در آییننامههای آموزشی و ارزشیابی، نتوانستهاند نصاب قبولی را در خرداد ۱۴۰۱ کسب کنند.
گروه دوم: دانشآموزانی که علی رغم کسب نصاب قبولی در دروس، بر اساس تحلیل نتایج ارزشیابی پایانی (خرداد۱۴۰۱) توسط شورای مدرسه، نیازمند شرکت در کلاس های جبرانی و تقویتی تشخیص داده شدهاند.
به گفته عضو شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش ادارات آموزش و پرورش شهرستان ها، مناطق و نواحی پس از دریافت شیوهنامه، ضمن برگزاری جلسه با مدیران مدارس دولتی و دریافت نظرات آنان باید برای انتخاب پایگاه (متناسب با تعداد مشمولین) و عناوین دروس (حداکثر چهار عنوان درسی) در سطح منطقه اقدام کنند.
او گفت: در تعیین پایگاه های مجری طرح باید به گونهای برنامهریزی شود که سهولت دسترسی حداکثری دانش آموزان، امکانات آموزشی و تجهیزات سرمایشی و ... مورد توجه قرار گیرند.
کاظمی ضمن تاکید به برگزاری کلاسها در ماههای تیر و مرداد ۱۴۰۱ گفت: آموزش دروس منحصراً به شیوه حضوری است و مدارس میتوانند با بهرهگیری از سامانه شاد و محتواهای بارگذاری شده در این سامانه نسبت به ارائه آموزش های مکمل به دانشآموزان (خارج از زمان برنامه هفتگی و برگزاری آموزش های حضوری) اقدام کنند.
او در خصوص نحوه ارزشیابی از آموزشهای ارائه شده به دانش آموزان گفت: پس از پایان فرآیند آموزش، ارزشیابی دانش آموزان در شهریور ۱۴۰۱ مطابق با برنامه تنظیم شده توسط مدارس/پایگاهها انجام میشود. با تائید شورای عالی آموزش و پرورش در صورتی که نمرات ارزشیابی دانش آموزانِ گروه دوم در شهریور، بیشتر از نمرات خرداد باشد، این نمرات، جایگزین نمرات خرداد خواهند شد.