رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت:حدود ۵ میلیون نفر از بسته امنیت غذایی برخوردار می‌شوند و از مهر ماه به کل کشور تسری پیدا خواهد کرد.

حمید طریفی حسینی در نشست خبری خود در ارتباط با برنامه ملی سنجش سلامت نوآموزان به سوالات خبرنگاران پاسخ داد:

 سال گذشته چه تعداد نوآموز مورد سنجش قرار گرفتند؟

حسینی: سال گذشته حدود ۱۵۰ هزار نوآموز پیش دبستانی سنجش شدند و‌در برنامه امسال نیازی به شرکت آن‌ها نیست و به دنبال تامین برنامه سنجش در قبل از دبستان و پیش دبستانی هستیم. سال گذشته به دلیل کرونا تنها ۴۴ درصد در مراکز پیش دبستانی شرکت کردند و اکنون با بهتر شدن شرایط کرونا این درصد افزایش پیدا می‌کند و نیازمند کار بیشتر ما و خانواده‌ها برای هدایت فرزندانمان به مسیر رشد و پیشرفت است. هدف گزاری ما رسیدن به پوشش صد درصدی است موضوع که در سال گذشته بیش از ۹۹ درصد بود.

سال گذشته در سنجش سلامت حدود ۶۰ هزار نفر اتباع را مورد ارزیابی قرار دادیم که اکثر آن‌ها افغانستانی‌ بودند.

جزئیات طرح سنجش سلامت نوآموزان را با آمار کنید؟

حسینی:تقریبا ۹۷ هزار دانش آموز دیر آموز هستند. حدود ۷.۳ در صد مشکل چاقی، ۱.۹ درصد لاغری شدید و ۱.۱ درصد هم کوتاهی شدید قد داشتند. حدود ۲۸۰ هزار نفر به قسمت ارزیابی تخصصی ارجاع داده شده اند و‌ از این تعدا نه هزار و پانصد نفر  دانش آموز استثنایی تشخیص داده شده اند و باید در مدارس مخصوص باشند. در سال گذشته حدود ۵۳۰ دانش آموز اوتیسمی را شناسایی کردیم.

حدود ۹۳ درصد دانش آموزان راست دست و بقیه نیز چپ دست هستند و در حدود ۹۰ درصد مشکلات مربوط به دهان و دندان نیز دارند .این آمار را به تفکیک استان ها داریم و این داده‌ها در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌گیرد.

درباره پارا متر‌های غربالگری چه اتفاق جدیدی افتاده است؟

حسینی:وضعیت بهداشتی ، شرایط بینایی، هوشی و غربالگری تخصصی طیف اوتیسم را انجام می‌دهیم و آزمونی که انجام می‌دهیم نیز بخشی از آن مربوط به آزمایشات حرکتی است.

فرآیند سنجش ارجاع دانش آموزان به پایگاه‌ها آغاز شده و از یک تیر مردم می‌توانند بر اساس‌زمانی که مدیران مدرسه اعلام می کنند، به این مراکز مراجعه کنند.

در برنامه تحولی شما آیا برنامه ای برای همکاری با وزارت بهداشت و سایر نهاد‌ها وجود دارد؟

حسینی: ما تعامل خوبی با وزارت بهداشت داریم‌،در حال انعقاد یک تفاهم نامه هم با این وزارت خانه هستیم.

امسال هزار و صد و پنجاه میلیون بودجه برای طرح باغ (بسته امنیت غذایی) در نظر گرفته ایم و برای این موضوع باید از دکتر ستاری فرد تشکر کرد و اکنون برای این طرح دانش آموزان استثنایی از اولویت هستند.

حدود ۵ میلیون نفر از بسته امنیت غذایی برخوردار می‌شوند و به امید خدا از مهر ماه به کل کشور تسری پیدا خواهد کرد.برنامه‌ای چهار ساله مبتنی بر سند تحول دولت و سند تحول آموزش و پرورش تنظیم کرده ایم.

یکی از محور‌های ما تحول در نظام حکمرانی آموزش و پرورش استثنایی است. تقویت مدیریت آموزشی مهمترین رکن این برنامه است .

حمید طرفی حسینی گفت: سال گذشته یک‌میلیون و ششصد و هفتاد هزار دانش آموز مورد بررسی قرار گرفتند که این نشان از کار بزرگ ما در این زمان بوده است. تقریبا از دی سال گذشته برنامه ریزی سنجش امسال را انجام دادیم و طبق برنامه تا آخر شهریور برنامه سنجش نوآموزان را انجام خواهیم داد.

او گفت: سه هدف اصلی را برای آموزش و پرورش استثنایی داریم که‌ می توانند بخش‌های مختلف آموزش و پرورش را کمک کنند. سیاست اصلی ما افزایش پوشش و جذب دانش آموزان با نیاز‌های ویژه است.

او گفت: ۷ گروه را تحت پوشش داریم و امسال نیز سه‌گروه نیز به این‌جمع اضافه کردیم. امروز حدود ۸۰ درصد دانش آموزان با نیاز‌های ویژه جذب مدارس می‌شوند که باید برای بیشتر شدن این درصد کار‌های بزرگ تری انجام داد. البته برنامه ما این است که سن سنجش را پایین‌تر بیاوریم تا بتوان مشکلات را راحت‌تر حل کرد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: طرح سنجش و آمادگی تحصیلی می‌تواند مبنای برنامه ریزی کلی آموزش و پرورش باشد و ما می‌توانیم با جزئیات اطلاعات مهمی از دانش آموزان به سایر قسمت‌های آموزش و پرورش ارائه دهیم.

او گفت: یکی از مهمترین برنامه‌های عملیاتی امسال طراحی شبکه‌ای هوشمند برای پیشگیری و ارائه خدمات به موقع به دانش آموزان است. بخشی از آن خارج از آموزش و پروش است و از وزارت بهداشت انتظار داریم ما را در این امر کمک کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار