یکی از راه‌های در حال ظهور برای درمان دیابت، ترمیم یا جایگزینی سلول‌هایی در بدن است که به طور طبیعی انسولین تولید می‌کنند.

محققان سوئدی مولکولی را شناسایی کردند که به تحریک رشد سلول‌های جدید تولید کننده انسولین در بدن افراد مبتلا به دیابت کمک می‌کند.

آن‌ها مکانیسم ایجاد بخش جدید در لوزالمعده را کشف کردند که امکان دستیابی به درمان‌های بالقوه جدید برای دیابت را فراهم می‌کند.

دیابت ناشی از مشکلاتی در ترشح انسولین است، هورمونی که سطح قند خون را تنظیم می‌کند و به سلول‌های بدن اجازه می‌دهد برای دریافت انرژی به آن دسترسی پیدا کنند.

در موارد دیابت نوع ۱، سلول‌های بتا در لوزالمعده که به طور معمول انسولین تولید می‌کنند نمی‌توانند نیاز را برآورده کنند، اغلب به این دلیل که سلول‌ها توسط سیستم ایمنی از بین می‌روند.

در حالی که درمان‌های فعلی به تزریق انسولین متکی است، شاخه نوظهوری از این مطالعه بر یافتن راه‌هایی برای بازسازی تولید انسولین توسط سلول‌های بتا متمرکز است.

دستاورد‌های تحقیقاتی قبلی شامل ایجاد سلول‌های مصنوعی بتا است که می‌تواند کمبود ناشی از آتروفی سلول‌های طبیعی را جبران کند، یا از سلول‌های بنیادی برای رشد سلول‌های بتا جدید استفاده کند.

در مطالعه جدید، محققان موسسه Karolinska در سوئد مولکول کوچکی را که ممکن است به بازسازی سلول‌های بتا کمک کند، بررسی کردند.

این مولکول که با نام CID۶۶۱۵۷۸ شناخته می‌شود، در یک تلاش تحقیقاتی قبلی شناسایی شده بود، اما دقیقاً چگونه و تا چه حد کار می‌کند ناشناخته مانده است.

برای پاسخ به این سؤالات، محققان برهمکنش‌های مولکولی در سلول‌های بتا را بررسی و کشف کردند که آن‌ها به پروتئینی به نام MNK۲ متصل می‌شوند.

محققان آزمایش‌هایی را برای تحریک واکنش این مولکول در گورخرماهی و حیوانات آزمایشگاهی انجام دادند و دریافتند که این آزمایش در مقایسه با گروه کنترل، سطح قند خون را کاهش می‌دهد و منجر به تشکیل سلول‌های جدید بتا می‌شود.

همچنین وقتی آزمایش‌ها بر روی اندام‌های پانکراس انسان انجام شد و این مولکول به آن‌ها داده شد، انسولین بیشتری تولید کردند.

نویسندگان گزارش کردند که راه ممکنی برای تحریک تشکیل سلول‌های جدید تولیدکننده انسولین پیدا شده است، به گونه‌ای که این تیم اکنون در حال مطالعه تأثیر این بخش جدید و مولکول‌های مشابه در بافت‌های انسانی و تجزیه و تحلیل پروتئین هدف مولکول MNK۲ در بافت‌های اهداکنندگان سالم و اهداکنندگانی هستند که از بیماری رنج می‌برند.

منبع: العربیه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار