کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با حضور معاون امور مقابله و هماهنگی حقوقی در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار شد.

رحمان جلالی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان در این جلسه، با بیان اینکه ناامنی‌هایی که در اطراف جمهوری اسلامی احساس می‌شود، همه در اثر نقشه‌های شوم دشمنان می‌باشد گفت: بحث ترور و تروریسم همیشه در طول تاریخ مطرح بوده و جمهوری اسلامی همواره قربانی ترور بوده و آخرین نمونه آن نیز جنایتی بود که در مورد سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی انجام شد.

جلالی بحث مبارزه با کالا و قاچاق ارز را مهم دانست و گفت: اگر در جلسات اولویت، حساسیت، جامعیت و اهمیت موضوع را مدنظر قرار ندهیم، خروجی مناسبی نخواهیم داشت.

او با بیان اینکه در استان کرمان موضوع اتباع بیگانه و سند امنیتی از جمله مسائل مهمی است که باید به آن نگاه ویژه‌ای داشته باشیم ،گفت: باید این موضوعات به دستگاه‌های متولی ارائه گردد و راهبرد‌ها و اقدامات اجرایی در راستای این سند جمع آوری و تحلیل شود و در ادامه با ارائه یک سند جامع در جلسات کمیسیون پیگیری و کاربردی شود.

 مصطفی پورکاظم شایسته، معاون امور مقابله و هماهنگی حقوقی در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز در این جلسه با بیان اینکه کشور در موقعیتی قرار گرفته که اهمیت مبارزه با قاچاق کالا و ارز را دو چندان نموده است، اظهار داشت: دولت با یک انگیزه انقلابی و مردمی بحث قاچاق کالا و ارز را پیگیری می‌کند.

او با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس از جمله نمایندگان مردم استان کرمان همکاری بسیار خوبی در اصلاح قانون قاچاق کالا و ارز داشتند، گفت: در قانون جدید قاچاق کالا و ارز، بخشی از خلأ‌های قانونی برطرف شده است.

معاون امور مقابله و هماهنگی حقوقی در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه امروز نیاز کشور مبارز با قاچاق کالا و ارز است، گفت: حذف ارز ترجیحی از اقتصاد کشور اهمیت مبارزه با قاچاق کالا و ارز را چندین برابر می‌کند.

شایسته با اشاره به اینکه مبارزه با قاچاق کالا و ارز اولویت دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۱ است، بیان کرد: ۲۰ میلیارد دلار کالای قاچاق در ورودی و خروجی کشور داریم که ۶ میلیارد دلار آن قاچاق خروجی می‌شود که جزو منابع مردم بوده و باید از آن جلوگیری کرد.

معاون امور مقابله و هماهنگی حقوقی در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: درخواست داریم استان کرمان در زمینه مبارزه با قاچاق کالا از جمله خروج کالا بیشتر ورود کند و با توجه به موقعیت جغرافیایی استان کرمان نتایج مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این استان باید بیشتر احساس شود.

او با بیان اینکه استان کرمان در تشکیل پرونده‌های تعزیراتی مبارزه با قاچاق کالا، استان چهارم کشور است، ادامه داد: با این وجود در زمینه نتیجه پرونده‌ها، استان کرمان رتبه بیستم کشور را به خود اختصاص داده است شایسته با بیان اینکه بیش از ۶۳ درصد از پرونده‌های قاچاق کالا در کشور توسط نیروی انتظامی تشکیل می‌شود و این نیرو نقش مهمی در امر مبارزه با قاچاق دارد، گفت: متاسفانه اغلب پرونده‌های قاچاق کالا و ارز پرونده‌های خرد هستند.

معاون امور مقابله و هماهنگی حقوقی در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: حدود ۲ هزار و ۷۰۰ کالا، ممنوعیت مطلق واردات از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت دارند که زمینه قاچاق آن فراهم می‌شود و مسئولیت دستگاه‌های مبارزه با قاچاق کالا و ارز را بیشتر و سنگین‌تر می‌کند.

او با بیان اینکه دغدغه معاون اول رئیس جمهور بر مبارزه جدی با قاچاق کالا و ارز است، گفت: در قانون جدید ضمانت اجرایی برای مصوبات ستاد گذاشته شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار