روسیه می‌گوید سران پنج کشور ساحلی دریای خزر توافق کردند به حضور نیرو‌های مسلح کشور‌های غیرحاشیه خزر در منطقه دریایی پایان دهند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه می‌گوید: «رهبران کشور‌های حاشیه دریای خزر (روسیه، قزاقستان، آذربایجان، ترکمنستان و ایران) با قاطعیت و بدون ابهام بر اصل کنوانسیون درباره وضعیت دریای خزر تاکید کردند که هرگونه حضور نظامی کشور‌های غیرخزری و غیر ساحلی در اینجا قابل بحث نیست».

وی درمورد حق حمل و نقل دریایی هم گفت: «به همین ترتیب، درباره حمل‌و‌نقل دریایی حتی از نوع غیرنظامی آن، تصمیم گرفته شد که بر اساس کنوانسیون وضعیت دریای خزر، چنین امری فقط برای کشتی‌هایی که پرچم هر یک از کشور‌های دریای خزر را حمل می‌کنند امکان‌پذیر باشد. این اصل همچنین شامل ورود و خروج به دریای خزر نیز می‌شود».

توافقنامه همکاری نظامی

لاوروف می‌گوید کشور‌های حاشیه دریای خزر کار بر روی توافقنامه مربوط به همکاری نظامی در دریای خزر را تسریع خواهند کرد.

او اعلام کرد: «همکاری نظامی. ما بر اهمیت همکاری در این زمینه تاکید کردیم. پیشنهاد شد کار بر روی توافقنامه توسعه اقدامات اعتمادسازی در خصوص فعالیت‌های نظامی کشور‌های ساحل دریای خزر تسریع شود».

گفتنی است ششمین نشست کشور‌های حاشیه دریای خزر در عشق‌آباد، پایتخت ترکمنستان در حال برگزاری است. این نشست در چارچوب سیاست خارجی متوازن منطقه‌ای برنامه‌ریزی شده است. رئیس جمهور کشورمان نیز  برای شرکت در این اجلاس به عشق‌آباد سفر کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۴ ۰۹ تير ۱۴۰۱
اونوقت شما در سوریه چکار میکنین تروریست پرورش میدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۷ ۰۸ تير ۱۴۰۱
درود بر مردان خدا
آخرین اخبار